Author |
Topic |
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 16:09:07
|
Lite mer info om den hade varit kul. Ett hysat pris, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 16:24:21
|
Det är en Magnetostat med Neodym-magneter. En Magnetostat består av en tunn folie med ledare som snirklar runt på ett bestämt sätt. Framför och bakom ledarna sitter det magneter som påverkar folien när signalen passerar i ledaren.
Det närmaste man kan komma en elektrostat med dynamiska elementteknik.
Några kända Magnetostater i DIY-Världen är La-Folia och Dahlbergs Magnetostat.
|
Edited by - linnar on 2006/08/14 16:25:47 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 19:46:25
|
Om det är någon som bygger med denna diskant så måste obs måste ni berätta hur den funkar. För min del så vore det kul att bygga en serigös stativare till datorn Men med vilket element passar bäst utan att behöva allt för mycket komponenter i filteret |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
weedo
Member
175 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 21:03:32
|
Tyska Klang+Ton testade denna diskant i nummer 3/2006.
Frekvensgången är rak från straxt över 2 kHz inom ett par dB utom runt 15 kHz där den har en ganska bred peek på ca 6 dB.
Den horisontella spridningen upp till 30 grader är mycket bra.
Impulssvaret är bra, men disten är lite högre än för bra domediskanter. Men det gäller i det närmaste alla banddiskanter, så det är inget konstigt. Dom flesta brukar ju tycka att det låter mycket bra ändå.
Omdömet enligt K+T: "Damit qualifiziert sich der Gradient als sehr guter Air Motion Transformer mir sehr angenehmer Priesgestaltung zum Kauftripp für Sparfüchse, die schon immer mal einen AMT einsetzen wollten."
|
Anders Cöster www.coster.se |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 22:07:05
|
"Thus the gradient qualifies itself as very good air Motion Transformer me very pleasant praising organization to buy-serrates for savings foxes, which wanted to use always times OFFICE"
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 00:02:17
|
konstig översättning Zalve !!?
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Martell
Member
55 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 00:16:23
|
...magnetostat o magnetostat... nja... Med detta brukar man mena ett platt membran uppspänt framför eller mellan magneter och med ledningsmönster på membranet precis som Linnar säger. Gradients diskant är dock en Air Motion Transformer där man veckat membranet så att man får en rörelse som "klämmer ut luften mellan vecken"
Den minst dåliga förklaringen på hur det funkar har jag nog sett här (hur är det med holländskan?)
http://www.bsaudio.nl/BSAess/ESSamtwerking.htm
Jag är väldigt nyfiken på hur ett sådant element låter men inser egentligen inte riktigt varför just den principen skulle vara bättre än något annat
/M
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 07:15:58
|
weedo:
"disten är lite högre än för bra domediskanter. Men det gäller i det närmaste alla banddiskanter"
Detta ät ingen banddiskant. Det är en magnetostat eller möjligtvis en "Air Motion Transformer". Skillanden är membranets funktion.
Jag håller definitivt inte med om att banddiskanter generellt skulle ha högre dist än domediskanter. Banddiskanter, där hela bandet är ledande i ett stycke, har lägre dist än de allra flesta andra diskanter, jag har själv mätt och sett en betydande skillnad. Banddiskanter, där bandet har separata ledare, KAN ha högre dist än domediskanter om det finns för stor passiv yta mellan ledarna. I övrigt finns det dålika konstruktioner i alla typer av element men de bortser jag från här.
|
Edited by - linnar on 2006/08/15 07:17:04 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 07:30:56
|
Om det är en Air Motion Transformer så är det mycket riktigt ett veckat membran som trycks ihop och dras isär som bälgen i ett dragspel. Förmodligen har ett sådant element högre distortion än en banddiskant eftersom kontrollen på membranet blir lite sämre.
Jag har bara hört den "ursprungliga" AMT-diskanten som satt i ESS-högtalare och den lät inte så tokigt, den uppfattades som mycket snabb och detaljrik men passade inte ihop med det övriga i ESS-fallet.
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 10:02:51
|
Jag undrar om det verkligen är en AMT (eftersom jag skrivit det i första posten) då jag har bestämt för mig att dessa borde vara öppna bakåt...men jag kanske blandar ihop det med Heilvarianter också som t.ex. ER4. ???
Finns det inget original datablad från tillverkaren? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 10:04:57
|
MatsT:
Det är en "Air Motion Transformer".
Jag har också lyssnat på AMT-disken för många år sedan. I det system jag lyssnade på lät den lite för mycket. Rätt nivå och den hade varit perfekt. Lite dyr bara. Även "Air Motion Transformer" har passiv membranyta som kan röra sig efter naturlagarna hellre än signalen precis som alla membransom som drivs av spole. Det är bara elektrostater, banddiskanter, magnetostater och plasmaelement som oftast har full kontroll över hela membranet.
Ovanstående säger inget om hur "bra" det låter bara att det oftast låter rätt.
EDIT: ESS-högtalaren var det jag lyssnade på.
|
Edited by - linnar on 2006/08/15 22:57:19 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 23:23:05
|
quote: konstig översättning Zalve !!?
//W
Ganska normal när det gäller bablefish Inväntade nåt proffs på tyska |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 00:35:24
|
fantastiskt kul med översättningen! Automatöversättningar kan bli hur kul som helst nästan.
Det är väl kanske "mit" istället för "mir", "preisgestaltung" istället för "priesgestaltung". Sparfüchse måste väl vara typ snåla, sparsamma eller typ spargrisar eller nåt. Skottar? Spar-rävar... kul! Att AMT översätts med "OFFICE" blir ju också humor på hög nivå, tycker jag... Utan att kunna tyska (var är min vän och latte-art-mästare, eoJeuds ordförande, nu när man behöver honom, han som också "kan tyska"?) så betyder det väl ungefär att: "därmed kvalificerar sig Gradient som en väldigt bra Air Motion Transformer, och i och med den angenäma prissättningen kan alla snåljåpar som alltid velat ha en AMT nu glatt ge sig iväg på en köptripp". "zum" verkar vara ett väldigt användbart litet ord på tyska, meningen blir mycket koolare och korthuggnare i original... Nåt sånt kanske? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2006/08/16 00:37:21 |
|
|
Forsman
Member
212 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 01:18:29
|
ZUM = ZU DEM där Zu är en preposition och dem är en bestäm artikel (Maskulin, ackusativ (om jag ska gissa)).
Wolfgang. Kom igen och de oss en korrekt översättning nu... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 01:45:31
|
"Damit qualifiziert sich der Gradient als sehr guter Air Motion Transformer mir sehr angenehmer Priesgestaltung zum Kauftripp für Sparfüchse, die schon immer mal einen AMT einsetzen wollten."
Borde blir något i stil med
"Därmet kvalificerar sig Gradient som en väldigt bra AMT med en angenäm prisbild för den prismedvetna i köptagen som alltid velat satsa på en AMT"
Jag fick gissa på "sparfuchs" (ordagrant "sparräv") och "kauftripp" men det borde vara någotsånär rätt (om än inte så idomatiskt)
Det var för övrigt en väldigt krånglig mening att översätta..
|
Edited by - f95toli on 2006/08/16 01:48:48 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 01:50:18
|
"kauftripp" borde förresten betyda ungefär shoppingrunda men jag tror "i köptagen" är lite mer idomatiskt.
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/08/17 : 15:50:24
|
Jag har pratat lite med Hifikitt och de har en byggsats på gång nu Gradient + Seas L12 alu-membran, mdf låda a´22mm, värstingfilter och rätta avstämmningar!
Beräknas bli klara om två tre veckor och finns då att provlyssnas i bytiken
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
|
Topic |
|