HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Era bästa DIY-kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:42:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Nu när den mörka årstiden närmar sig kan det vara dags att planera för lite DIY. I mitt fall är det en så länge bara kablar som gäller.

Jag vill här ha förslag på era bästa DIY-kablar (signal-, högtalar- och nätkablar).

En liten beskrivning på hur de är uppbyggda och gärna bilder skulle vara trevligt.

Så ni alla DIY-are dela med er av era godbitar.




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:58:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag lånade en gång Allen Wright´s "Super Cable Cookbook" av LennArt.
Där fanns en variant med folieledare som man bara måste testa...



Originalreceptet var med silverfolie, men det var själva uppbyggnaden jag blev intresserad av så en kasserad foliespole till högtalarfilter fick bli foliedonator. 0,08 mm tjock folie, 30 mm bred. Två sådana ovanpå varandra med isolerplasten från spolen emellan, sedan lindade jag hela längden med teflon. (Gängtejp) Sen vikte jag ändarna så de blev smala nog att få i terminalerna och spela.

Det spelar kalas! Tydligt och klart, helt utan hårdhet.

Som signalkablar har jag liknande fast smalare då såklart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:58:59  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38772&SearchTerms=kablar

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/13 :  21:26:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Många kablar i Kmj's länk, men vilka av dem är riktigt bra?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/14 :  01:05:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Höll på att börja testa med modeller liknande Bernts sen kom vattenläckan. Men dom ska få sin chans igen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/14 :  13:48:16  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Du kan ju testa vattenkablar....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:03:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har testat Jon Risch DIY recept och kan säga att de är mycket bra. De försvinner helt vilket är det bästa betyg jag kan ge.
För slö för att göra dom själv så jag har fuskat och köpt dom färdiga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:10:37  Show Profile Send Vox a Private Message
Micke Y

Var finns detta recept?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:26:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En snabb googling säger:

http://www.geocities.com/jonrisch/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:32:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Den länken gav inte mycket, men jag kan leta vidare. Trodde du hade receptet tillgängligt.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:34:18  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Du kan ju testa vattenkablar....


Där sa du nått. När jag får tid över ska jag klippa en kabel i mitten, skala nån cm av ändarna och doppa ner dem i en saltlösning och se hur det funkar. Man kan ju börja med en högre koncentration och sedan späda den till önskad karaktär.

Detta borde ju seriöst funka och det låter ju som ett kul projekt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:59:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vox

2 klick senare hittar du http://www.geocities.com/jonrisch/i1.htm

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:46:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Min bästa och lättaste att tillverka är den som jag nu använder och kommer nog alltid att göra.
2mm lackisolerad massiv koppar, körs biwiring med separata frihängda ledare i luften till puss och minus 4st alltså för biwiring.
De är inte terminerade utan de skruvar fast direkt på terminalerna för att slippa onödiga förluster och minska övergångsdist.
Använd så korta ledare som möjligt (om du har hittat vart hötalarna skall stå)
För bättre ljud och mindre förluster använd silver, blir mycket dyrare med vill man få ut max så kör med silver.
Min bästa signalkabel finns på nedanstående länk (Medlemmarnas system)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000