HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bra ljud i betonglägenhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/13 :  15:41:28  Show Profile Send ljud a Private Message
Går det att få hyffsat ljud i en betonglägenhet från 1967? Rummet är 28 kvm (3.5m x 8m) och 2.5 m i takhöjd. Anledning till min fråga är att jag var ute på landstället i helgen där det finns en "allt i ett hembioanläggning" för 900 spänn. Där är det spröda väggar byggda av gips och trä och på ett plan så låter det faktiskt bättre en hemma där jag har en påkostad anläggning. Skall nämna att jag spelar längs långändan, alltså högtalarna står på kortsidan. Så har jag fått det bästa resultatet. Rummet är normalmöblerat med soffa fåtöljer osv. Det jag upplever som största problemet är de lägre frekvenserna. Kom gärna med tips, tack!

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/13 :  17:16:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Betonglägenheter är ju ofta riktigt kinkiga att få bra ljud i. Man skall dock inte säga att det inte går, men det kräver sin man(eller kvinna). Högtalarplacering brukar vara en riktigt god bit på vägen, som kan göra myckat för att få till det "bättre".

/M
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/13 :  17:23:22  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är minst lika viktigt var du sitter och lyssnar. Sök och läs på angående stående vågor (rumsresonanser) och var dessas tryckmaxima och -minima hamnar i ditt rum.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/13 :  17:32:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Det är minst lika viktigt var du sitter och lyssnar.
Absolut. Det kan t.o.m bli så att du får sitta väldans nära. Allt för att komma bort från så mycket reflektioner och studs som möjligt. Sen kommer det gamla knepet med att vara generös med möblemanget och dyl. (Inte alltid nåt som passar in i moderna, stilistiska inredningar.)
/M
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/13 :  18:27:09  Show Profile Send ljud a Private Message
Låter vettigt! Men jag skulle gäran vilja veta om någon är/varit nöjd med sin betongbunker? Men guldfisk och rannagarden kanske talar ur egna erfarenheter. Alt. finns det några fördelar med betong?
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/13 :  18:30:40  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Jag är nöjd med min bunker så långt den nu är inredd (typ inte alls), saknar massor av inredning och gardiner. Basen funkar riktigt bra, mest de övre registren som bråkar lite.
Mitt rum är 6 x 3,6m.
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/08/13 :  18:36:50  Show Profile Send Peter A a Private Message

Jag kan rekommendera att du läser den här artikeln trots att den är lång. Att sätta upp sina högtalare diagonalt på det här sättet gör rummet ganska svårmöblerat men jag lovar att det är värt det.

http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/13 :  18:39:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet är just att väggar och tak inte dämpar bas.
I hus med gipsväggar kan man få mindre problem eftersom väggarna kan fungera som membrandämpare.
Jag tror lösningen är tubetraps eftersom du vill ha en bredbandig dämpning i basen. Jag har också sett en lösning med ett undertak från Svanå där delar av undertaket utgjordes av membrandämpare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/08/13 :  18:40:46  Show Profile Send Peter A a Private Message
Gick visst inte så bra det där
För att hitta artikeln får du klicka på, du gissade det, Articles, och sedan på länken "how to set up a dedicated listening room without fancy treatments"

Sedan ska det funka...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/13 :  19:01:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Alt. finns det några fördelar med betong?
Vill man, så kan man få rätt så fin "knuff" i basen till hemmabion.

Det är en konst att få alla register att hålla ihop bra i en betong-lya. Med det går.

/M
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/13 :  19:40:43  Show Profile Send ljud a Private Message
ja, knuff till hemmabion det dinns det..
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/13 :  19:42:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Hade vi inte kommit fram till att tubetraps inte var användbara för att betvinga rumsresonanser (<100 Hz)?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/13 :  19:46:18  Show Profile Send ljud a Private Message
jag retar mig nog mest på en puckel runt 45 hz. Är tubetraps effektiva och är dom stora?
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/08/13 :  20:03:15  Show Profile Send Tomas a Private Message
En heimholtz till de låga registren, ett undertak till de höga(finns mkt billigare på t.ex byggmax än hos svanå sålänge du inte bygger en proffsstudio)

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/13 :  20:23:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
45 Hz-puckeln hanterar du med en eller flera helmholtzresonatorer (kvartsvågsrör, Svanå Varitune eller specialbyggd basreflexlåda). Enklast är att prova kvartsvågsrör placerade i ett hörn eller längs med väggarna.

Med dina rumsmått finns det resonanser vid bl a 22, 43 och 49 Hz*. De två senare samverkar antagligen en smula.

---

*Dela ljudhastigheten med dubbla rumsledden för lägsta resonansen, exempelvis ger 344 m/s genom 16 m 21,5 Hz. Övertoner (multiplar) av dessa uppstår också: 43, 64,5 ...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/13 :  20:35:52  Show Profile Send ljud a Private Message
Guldfisk, det där var intressant! Skall undersökas.
Förresten Guldfisk, hur fick du fram 49hz?

Edited by - ljud on 2006/08/13 20:37:34
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/13 :  20:56:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Forumets vanligaste fråga???

Ja, klart det går att få bra ljud i ett betongrum . Givetvis kräver det dock en del akustikreglering och noggrann högtalarplacering. Flera länkar och tips finns i "kokboken".

Det finns absolut ingen annan väg. Allt annat kommer att misslyckas.

Adagio, Engelholm audio, leoarietis mfl har bra tips, kolla deras system.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/13 :  21:10:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
På ena ledden är rummet 8 meter (344/16=21,5) och på andra ledden 3,5 meter (344/7=49). Som sagt, sök och läs på - till exempel genom länkarna till Headphone i basabsorbenttråden.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/14 :  08:09:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I betongrum behöver man dämpning över hela basregistret. Därför tror jag att tubetraps passar bättre än helmholtz-dämpare som dämpar i ett väldigt smalt band. Dom är lämpliga om man har problem med att rumsresonanser klumpar ihop sig runt en viss frekvens som man kan ställa in helmholtzaren att dämpa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/14 :  08:55:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ptja, jag vidhåller att tubetraps inte är meningsfulla i större delen av basregistret*. Dessutom är de rätt fula och smälter in dåligt med resten av inredningen. Stora möbler och rumsavdelare (bokhyllor, draperier, skärmar) kan vara mer lyckade för bredbandig uppbrytning och dämpning.

---

*Nu vet inte jag vad du menar med basregister, men för mig handlar det om klart under 250 Hz, där de flesta tubetraps dämpar effektivast.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/14 :  09:40:52  Show Profile Send ljud a Private Message
Tackar för alla inlägg! Jag slås fortfarande av hur fantastiskt fort jag har fått hjälp på hififorum. Otroligt skönt att slippa ringa upp nån jobbig polare...
MVH Fredrik
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/14 :  10:05:11  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fast jag tänker vara lite jobbig och hävda att det är viktigt att försöka läsa på och förstå vad ljudvågor är och hur de beter sig. Om man inte vet varför är det svårt att veta hur eller ens vad man bör göra för sorts förändringar i rummets akustiska egenskaper.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/14 :  10:36:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Håller med guldfisk

Det blir mycket lättare att förstå om man vet lite mer vad en ljudvåg är och därför finns flera länkar i "kokboken" om just detta ämne. Alla funkar, jag har kust kollat

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/14 :  12:13:40  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag bor ju i betongbunker å jag tycker det funkar ganska bra trots allt. Lite dämpning på väggen bakom högtalarna skulle väl inte skada. En framställan har gjorts men det var inte populärt....F.ö har jag väl inte ansträngt mig för mycket frånsett då att jag släpat in alla möbler, för mycket möbler är det å mattor. Å fler mattor finns att plocka fram vid finlyssning. Mao så ansluter jag mig till dom som hyllar ett generöst möblemang.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/14 :  12:19:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Ptja, jag vidhåller att tubetraps inte är meningsfulla i större delen av basregistret*. Dessutom är de rätt fula och smälter in dåligt med resten av inredningen. Stora möbler och rumsavdelare (bokhyllor, draperier, skärmar) kan vara mer lyckade för bredbandig uppbrytning och dämpning.

---

*Nu vet inte jag vad du menar med basregister, men för mig handlar det om klart under 250 Hz, där de flesta tubetraps dämpar effektivast.


Jag håller inte med alls. Jag har själv testat det här i en "betongbunker" och det gick från uselt till riktigt bra ljud.
Bokhyllor och möbler har ringa verkan i basområdet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/08/14 12:21:05
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/08/14 :  16:09:50  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm


Synnerligen intressant läsning. Så pass intressant att jag kommer att lägga en proposition hos min sambo om att prova en alternativ möblering som tillåter diagonal placering.

MEN....frågan är: I vårt vardagsrum finns tre betongväggar och en gipsvägg. Om man möblerar diagonalt så att ena högtalaren hamnar vid en gipsvägg och den andra vid en betongvägg, finns det risk för att ljudbilden "kantrar" eller får något slags förskjutning?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000