HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passiv vs. aktiv för-förstärk ur teknisk synvinkel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/08/14 :  12:44:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Då jag var ute och "surfade" lite efter av mig okända passiva för-förstärkare hittade jag följande inlägg:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0102/preamplifiers.htm

Vad jag undrar lite över är om man kan anse att han har rätt i den inledande sektionen, innan själva recentionerna tar vid?

Ni som har prövat en eller flera passiva enheter i era system, vad är er uppfattning?

J. Ullberg

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/14 :  16:38:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ägt en Audio Syntesis Passion, fast en tidigare variant utan fjärrkontroll.
Väldigt påkostad med silverkablage och Vishay-motstånd i volymkontrollen.
Anledningen att jag började använda passiva försteg var att jag i början av 90-talet köpte en påkostad cd-spelare med inbyggd volymkontroll.
Jag upptäckte att det lät mycket bättre när jag kopplade min spelare direkt till slutsteget än via mitt aktiva försteg. Därmed var min åsikt klar, aktiva försteg är värdelösa och man ska ha så lite komponenter som möjligt i signalvägen, alltså ett passivt försteg.
Jag ändrade uppfattning när jag testade en Advantage P1 och upptäckte att det lät mycket bättre än via mitt passiva försteg. Jag fick bättre upplösning och tydligare detaljer, mer fart och dynamik och en stramare bas. Att det blev bättre upplösning var en stor överaskning.
Jag använde då ändå en Arcam Black Box 500, en påkostad DA-omvandlare som var konstruerad för att driva ett slutsteg direkt.
Så jag lutar nog åt att skribenten har rätt, ett bra aktivt försteg är att föredra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000