HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nottingham, Pro-ject, Rega
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:23:46  Show Profile Send B Peter a Private Message
Alla är de remdrivna apparater men där tycks likheterna upphöra. Nottingham Interspace har någon egen blandning av material i en tjock tallrik, Pro-ject 9'an har en tjock acryltallrik och Rega P25 har en glastallrik.

Alla tre spelarna är i ungefär samma prisklass, dvs prisklassen "nästan överkomligt". Är det någon som har lyssnat på de här skivspelarna och kan ge ett omdöme?

Jag spelar själv på min Thorens TD166 mk2, av mig förstärkt med plywoodbotten - 15 mm tjock- och dämpad här och där med häftmassa (ständigt dessa häftmassetweak). Jag har också haft hemma en Rega Planar 2 (föregångare till P2).

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:41:38  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Inget svar men för dom pengarna får du ju en begagnad Linn LP12
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:44:56  Show Profile Send B Peter a Private Message
Min handlare ska ha 17.500 skattade kronor för en begagnad LP12, utan Cirkus-lager och utan Lingo och dessutom med den enklaste armen, en Basik. De spelarna jag nämnde ligger från 10.000 kr.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:47:51  Show Profile Send nin a Private Message
Sedan är frågan om man tycker LP12 låter bättre.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:51:50  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vad tycker du i den frågan Nin?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:10:04  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag köpte en beg. LP12 (har inte den kvar tyvärr) för 12000. Tycker att den lät bättre än pro-ject9. Dessutom är kult!
Kolla om du hittar någon LP12 som säljs privat!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:13:44  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vad skall du ha för din Thorens TD166 mk2 (jag sammlar på thorens).
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:21:27  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack för erbjudandet men jag kan inte skiljas från min Thorens. Det är något speciellt med Thorensspelare, de ser t.ex. ut precis som jag tycker att en skivspelare ska se ut! Hade jag varit rik så hade kanske en Garrard 401 varit något, de ser också ut som jag tycker att en skivspelare ska se ut!

Nu tänker jag dock strunta i utseendet och i första hand satsa på det ljudmässiga...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:34:10  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message

Svårt att inte hålla med!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:34:46  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har då en Nottingham Interspace med den egna tonarmen och den egna pickupen (Tracer 2 tror jag den heter). Den spelar med bergfast auktoritet och är ändå rätt mjuk i ljudet utan att vara luddig. Som att bli överkörd av en ångvält med sammetsinklädd rulle. RPM 9an verkar rätt trevlig också, men har kanske inte riktigt samma byggkvalitet. Jag har inte lyssnat på den i hemmiljö heller ska jag säga. Jag är glad över att jag valde Nottinhamen, även om den var lite dyrare. Rega P25 har jag aldrig hört.

Har du tonarm och pick up eller ska det också ingå i paketet?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:37:22  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Nu måste jag sluta tjata men kolla här
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16651
OBS inte min anons!!!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:39:01  Show Profile Send nin a Private Message
B Peter, Eftersom jag inte jämfört någon av dom spelarna så kan jag inte uttala mig. Sedan så måste man säga att det är väldigt svårt att i Svergie iaf jämföra skivspelare i denna prisklassen (eller någon prisklass alls) eller högre. Det är ju omöjligt. Så man får läsa tester mm och försöka lyssna på den som verkar passa sig bäst. Eller så får vi vinyl nördar ta och hyra en minibuss och åka till tyskland/england och jämföra. Kanske intressant??
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:40:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tonarm ska jag också ha, det ingår visst till Rega P25 och Pro-Ject. Till Nottingham (och din beskrivning gör mig sugen) så skulle jag nog börja med en billig Rega-arm. Pickup får bli en senare fråga, får se vad de kan göra med min billiga Grado Black (ny) först.
Go to Top of Page

lindvall

1683 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:46:38  Show Profile Send lindvall a Private Message
>>>B Peter, Om du bor i/har vägarna förbi Skåne får du gärna titta förbi och lyssna om du vill. Nottinham har auktoritet, det är helt klart. Ranefjord har säkert fler målande beskrivningar av Nottinghamljudet när han dyker upp.

>>>nin, eller så får vi bilda ett nätverk och åka och lyssna på varandras skivspelare.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:52:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Minibuss, minibuss!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  19:47:40  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag vet iaf att jag ska ner till Frankfurt mässan till våren/sommaren. Där finns mycke vinyl att titta på.

lindvall, Ja, jag kommer bjuda in folk när jag får ordning på systemet. Ska vi börja hos dig?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/13 :  23:50:56  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Alla är de remdrivna apparater men där tycks likheterna upphöra. Nottingham Interspace har någon egen blandning av material i en tjock tallrik, Pro-ject 9'an har en tjock acryltallrik och Rega P25 har en glastallrik.

Alla tre spelarna är i ungefär samma prisklass, dvs prisklassen "nästan överkomligt". Är det någon som har lyssnat på de här skivspelarna och kan ge ett omdöme?

Jag spelar själv på min Thorens TD166 mk2, av mig förstärkt med plywoodbotten - 15 mm tjock- och dämpad här och där med häftmassa (ständigt dessa häftmassetweak). Jag har också haft hemma en Rega Planar 2 (föregångare till P2).

Hej Peter

Jag har lyssnat på dessa skivspelare, alla är mycket bra.
Du bör helst försöka låna hem dessa och jämföra själv.
Hur de låter beror på många saker t ex om pickupen passar armarna etc.
Själv skulle jag nog satsa på Projecten.
Har några skivspelare själv t ex Project 6,9, Linn LP12 med Lingo m.m köpt i England för ca: 7000kr, Oracle Delhfi mark5, Goldmund Studietto,Transcriptor skelton,Systemdeck 900E etc.
Min Project 6,9 går t ex ganska jämt med LP12:an
Mest kult är Transcriptorn, snyggast Oracle:n, fulast LP12:an etc
Funderar på att införskaffa en Project 9 också.
Jag har tidigare haft Rega Planar 3 och den övertygade inte.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/14 :  00:03:08  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
B Peter Posted - 2002/11/13 : 18:21:27
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för erbjudandet men jag kan inte skiljas från min Thorens. Det är något speciellt med Thorensspelare, de ser t.ex. ut precis som jag tycker att en skivspelare ska se ut! Hade jag varit rik så hade kanske en Garrard 401 varit något, de ser också ut som jag tycker att en skivspelare ska se ut!

Nu tänker jag dock strunta i utseendet och i första hand satsa på det ljudmässiga...

Jag kan kanske fixa fram en Garrard 401, helt nyrenoverad med nya lager och nytt mellanhjul för sisådär 7000-8000kr. Detta är dock i så fall utan plint och arm.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2002/11/14 01:33:06
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:40:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Majjen/Kenth, det var ju en hel del skivspelare du har därhemma. Den enda av de du nämner som jag har lyssnat på var en variant av LP12. Den lät bra, den höll takten. Jag har läst att även Nottingham ska vara bra på att "hålla takten", det som engelsmännen och amerikanarna kallar PRAT - pace rythm and timing.

Pipes, jag är inte kapabel att snickra till en plint (heter det så på svenska också?) som både är snygg och som får armen att hamna på rätt ställe, tyvärr.
Go to Top of Page

lindvall

1683 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:19:00  Show Profile Send lindvall a Private Message
>>>nin, Just say when!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/14 :  12:33:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inte hört de dyrare regorna och projectarna, men Nottinghamarna är ju helt klart välbyggda och de låter tillräckligt fint. Jag hade gått på en NAS interspace eller spacedeck. Min spacedeck är lugn o bastant med auktoritet. Aningen mörk...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:34:33  Show Profile Send Per a Private Message
nottingham rular fett bland de apparater ni tagit upp tycker jag. den har auktoritet och är välbyggd. rega ger kanske lite mer sväng i likhet med lp12 och projekt 9 är efter ca 6 veckors hemlån enligt mig kusligt tystlåten och analytisk, dess svaga punkt är en undermålig tonarm. med annan tonarm på är den mumsig.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:35:45  Show Profile Send Per a Private Message
oj glömde clearaudio champion. den är värd att provköra.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:48:22  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Vad skall du ha för din Thorens TD166 mk2 (jag sammlar på thorens).

Vilka Thorens har du?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:49:57  Show Profile Send nin a Private Message
lindvall, Vart i detta avlånga land bor du då?
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:00:30  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
B Peter Posted - 2002/11/14 : 09:40:57
--------------------------------------------------------------------------------
Pipes, jag är inte kapabel att snickra till en plint (heter det så på svenska också?) som både är snygg och som får armen att hamna på rätt ställe, tyvärr.

En enklare plint kan kanske också ordnas mot lite extra betalt. Du kan ju höra av dig via PM om du är intresserad.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2002/11/14 17:00:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000