HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett hastigt påkommet projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/11 :  18:49:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Häromveckan, när jag letade efter något som fattades till ett pågående transistorbygge, råkade jag snubbla över en del intressant skrot som jag glömt bort att jag ägde.
Skrotet i fråga var ett par Hammond 125CSE utgångstrafos, ett par trafos från en slaktad Edison 60 samt en kartong 807:or.
807 sägs vara ett rör som låter bra, och utgångstrafos kan man ju inte ha liggandes oanvända...
Det här var sent på kvällen, men jag började lite smått genom att ta lite mått och skissa upp hur grejorna skulle sitta på en plåtbit.
Dagen efter hade jag för en gångs skull tid att ägna mig helhjärtat åt DIY:ande och framåt kvällen såg det ut så här:





Fyra utgångstrafos?
Jepp, biamping!
125CSE-trafona ska jobba ihop med varsitt triodkopplad 807 och ha en viss katodåterkoppling genom sekundärlindningen.

De större Edisonjärnen ska driva basarna och där tänkte jag använda en tredjedel av primärlindningarna till katodåterkopplingen, dessutom är det ett ganska elegant sätt att få röret att jobba i Ultralinjärkoppling; anslut skärmgallret till B+ och låt katoden flytta sig 33% av anodsvinget istället!

De fyra drosslarna inuti chassiet är anodlaster till drivstegen, med 33% katodåterkoppling behöver jag ca. 100Vrms för att driva slutrören fullt ut och det räknar jag med att en PC86 med två seriekopplade 150H drosslar ska fixa.
Drivsteget till diskantförstärkarna består av en RC-kopplad 6SN7 delad mellan kanalerna, inga konstigheter där.

Jag har som synes fastnat lite för det där med katodåterkoppling, efter att ha provat runt lite i några olika byggen anser jag det vida överlägset konventionell ÅK där man drar en slinga till ingångsrörets katod. Framför allt basåtergivningen verkar må mycket bra av lokal återkoppling runt slutrören, och det är ju tacksamt när man bygger 5W SE-subwooferslutsteg

Nätdelen får som alla nog ser inte plats i chassiet utan kommer att hamna i en separat burk. Inga konstigheter där heller, en 230:230V trafo på 320VA, kisellikriktning och filtrering med ett par riktigt stora drosslar direkt hämtade ur skrotlådan.
Det enda anmärkningsvärda är kanske att jag tänker köra genomgående med DC till glöden, det känns som en bra idé att stänga ute alla potentiella källor till brum och eftersom jag har alla nödvändiga komponenter till ett 6,3V 5A DC-aggregat liggande så är det bara att köra på.
Jag ska ägna mig lite åt att löda ihop förstärkaren ikväll, det har hänt en hel del sedan bilderna togs så det är faktiskt inte så mycket kvar.
Därefter blir det väl att spika ihop en nätdel på breadboard och kolla så att allting funkar som det ska.

Chassiet består förresten av en simpel aluplåt lackad med Hammarlack på sprayburk från Biltema, resultatet blev över förväntan och utseendet tycker jag passar bra ihop med 807:orna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/11 :  21:49:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Alla kanske inte är bekanta med principerna kring katodåterkoppling, så några enkla scheman kan vara på plats:
(Extremt dålig kvalitet dock)



Den övre skissen visar "diskantstegen", och med diskant menar jag i sammanhanget allt över ca. 90Hz då mina högtalare består av bredbandare med stereosubbor.
Ingångssteget med RC-kopplad 6SN7 är inget konstigt alls, och en triodkopplad 807 som drar en 5k utgångstrafo är också vardagsmat (807 är förresten ungefär samma sak som 6L6).
Det intressanta är att utgångstrafons sekundärlindning är ansluten mellan katod och jord, den ger alltså en viss lokal spänningsåterkoppling till slutröret.
Återkopplingsgraden beror dels på trafons omsättning men även rörets förstärkning, jag har inte gjort några beräkningar men i det här fallet handlar det bara om några dB återkoppling.

Det ska nämnas att alla trafos inte klarar att kopplas på det här sättet, jag antar att det har med fasvridning i ytterändarna av frekvensomfånget att göra. 125CSE ska dock enligt pålitliga källor funka mycket bra i den här kopplingen.
(Nyligen upptäckte jag att mina bredbandare mår bra av att drivas av en förstärkare med ganska hög utimpedans, så det kan hända att jag slopar återkopplingen i "diskantförstärkarna". En variant vore att montera en switch så att man kan välja, dock INTE under drift!).

Den undre skissen visar basslutstegen, och här är det lite fler features inblandade. Här nöjer jag mig inte med att ta återkoppling via sekundärlindningen utan separerar istället en tredjedel av primärlindningen och lägger den mellan katod och jord.
Man kan föreställa sig att slutröret jobbar till en tredjedel som katodföjare.
Nu blir det plötsligt ganska mycket återkoppling, och ingångskänsligheten sjunker såpass att jag kommer att behöva ca. 100Vrms till att driva slutrören.

Denna ganska häftiga drivspänning ska levereras av ett av mina favoritrör, PC86. RC-koppling är kasst om man vill ha höga spänningssving, så här blir det dubbla 150H drosslar som anodlast.

Tittar man närmare så är inte slutrören triodkopplade i basslutstegen, skärmgallren går till en fast spänning vilket man lätt tolkar som pentodkoppling.
För att ett rör ska funka som pentod ska skärmgallerspänningen vara konstant gentemot katoden, och så är inte fallet här.
Katoden kommer som sagt att variera med 33% av signalen på anoden, alltså blir det 33% ultralinjärt!
Funkar det här (är inte 100 på att trafon fixar det) så gör man alltså två flugor på smällen, UL ger påtagligt högre effekt än triod och effekt är ju bra till basarna, dessutom ska UL enligt obekräftade källor passa bra till basåtergivning.

Som med all återkoppling gäller det att hålla koll på fasen så att man inte matar på positiv återkoppling, så det blir till att smyga igång steget med ett labaggregat första gången tills det står klart att allt är OK. Jag råkade skicka på positiv återkoppling på ett par 811A en gång i tiden, och de svarade på den omilda behandlingen genom att självsvänga vilt med sina 15W och orsaka en massa konstiga oljud trots att jag inte hade några högtalare inkopplade...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/12 :  14:05:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Delningsfilter med rör?

Har någon gång funderat på en "trio" med 4st 6L6 med ett PP-steg till subben och två SE-steg till sattarna.
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/08/12 :  14:32:13  Show Profile Send fenwick a Private Message
Jäkligt tjusigt. Jag gillar slimade rörsteg.
För att böja chassiet: borrar du hål i en rad och böjer sedan efter en kant bara?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:34:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Soundbrigade: Jag har funderat kring rörfilter, men jag tror man får lika bra resultat med Jfetar och slipper en massa krångel med glöd och högspänning.
PP är nog lämpligare till subwooferdrivning egentligen, men jag fick bara lov att vara litte udda och bygga SE mest för att jag hade trafos liggande.
En intressant variant av subslutsteg vore kanske PP med skärmgallerdrivna TV-slutrör, då kan man få enormt mycket effekt ur ganska klena rör och det ska visst låta bra också.

Fenwick: Jepp, i brist på bockningsmaskin är detta det enda sätt jag har att få till snygga knäckar.
Jag brukar klämma fast plåten i bänkkanten och bocka med ett träblock som stöd.
Att man sen får ett antal små ventialtionshål på köpet skadar knappast.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/12 :  21:11:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
PP är nog lämpligare till subwooferdrivning egentligen, men jag fick bara lov att vara litte udda och bygga SE mest för att jag hade trafos liggande.
En intressant variant av subslutsteg vore kanske PP med skärmgallerdrivna TV-slutrör, då kan man få enormt mycket effekt ur ganska klena rör och det ska visst låta bra också.

Så tänkte jag PP til subben. MapletreeAudioDesign har i sitt sista Maple-brev beskrivit ett enkelt delningsfilter med ett dedikerat PP-sub-steg.

Själv tycker jag SE-kul är kul att bygga. Enkla men med rätt rör kraftfulla.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/12 :  23:47:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
SE är helt klart roligast att bygga, det är så jobbigt att sitta och upprepa alla glödanslutningar och liknande till förbannelse som det blir när man ska bygga PP.
Någon gång när jag snubblat över ett par billiga och bra interstagetrafos som klarar fasdelningsbiten ska jag bygga ett PP klass A triodslutsteg, jag har redan ett par skapliga utgångstrafos som ligger arbetslösa. Fram tills dess avvaktar jag, rörbaserade fasdelare har jag aldrig fått nån vidare kläm på.

Fyrkanalaren är i alla fall på god väg nu, jag kapade och borrade front och bakstycke under kvällen och för närvarande ligger de på tork i källaren eftersom jag hann med att lacka dem också.
Innanmätet är så gott som klart, det fattas några gallerläckor och ett par katodmotstånd samt kabeldragning ut till kontaktdonen.
Det blir en hel del komponenter i ett SE-steg också om man ska ha fyra kanaler märkte jag...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/21 :  00:32:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Update: Förstärkardelen är klar nu bortsett från att det måste till en kåpa över trafona. Eftersom toppanslutningar med drygt 300V på kan vara en dålig kombination med husdjur som gnager på allt så funderar jag på att utöka trafokåpan till att även täcka slutrören, i så fall måste det förstås bli ett galler istället för vanlig plåt.

I brist på nätdel har jag bara provkört glöden än, men jag kan avslöja att 4 x 807, 2x PC86 och 1 x 6SN7 lyser snyggt i mörker!

Nätdel förresten, det är vid den punkten jag befinner mig för närvarande. Tänkte först bygga in den i en ful trälåda som skulle stå gömd, sen kom jag tack och lov på bättre tankar och designade en plåtlåda som kommer att gå lite i samma stil som förstärkarchassiet.
Tyvärr inte exakt samma stil eftersom jag är begränsad när det gäller storleken på de plåtar jag köper, men tillräckligt lika för att inte skämma synintrycket på plats i stereobänken.

Ett fyrkalans rörslutsteg kräver förstås en nätdel med lite krut i, så jag utgår från en 320VA trafo med 230V primär och 220V sekundär med avtappningar på 20V, 40V, 60V osv.
Tanken är att jag ska köra den "baklänges" och således få ut lite mer spänning än jag matar in, förutsatt att den klarar lite överspänning utan att brumma.
Efter trafon blir det kisellikriktare följt av en CRC-krets med 330uF-12R-470uF, eventuellt ett motstånd på några ohm mellan likriktaren och första kondingen för att begränsa rippelströmmarna något.
Efter CRC-filtret blir det en kapacitansmultiplikator med lång uppstartstid, baserad på IRFP460.
Jag siktar på 330V 270mA utan brum, och då känns det som att det vore onödigt krångligt att gå vägen med rörlikriktare och passiv filtrering. Man ska orka lyfta grejorna också, helst iaf...

Brum är ett helvete som jag ofta drabbats av, och glöden verkar vara en städigt källa till sura uppstötningar i det sammanhanget.
Komponenter som ligger i skrotlådan ska man sätta sprätt på innan de städas bort, och den här gången har jag rotat fram en 6V 10A trafo, en 50A likriktare, en 1,1mH 10A drossel och 4 st 27 000uF 16V lyter.
Av de beståndsdelarna har jag tänkt smälla ihop en nätdel som ger 6,3V 4,8A DC utan nämnvärt brum.
Aktiv filtrering vore ett alternativ även här, men jag har ingen passande trafo på lager och dessutom blir det mycket värme att ta hand om när man ska reglera sådana strömmar.
Räcker det inte som jag planerat så har jag fler drosslar liggande, de är kvar sedan jag byggde glödnätdelar till ett visst direktupphettat rör som drar 6,3V 4A.

Förhoppningsvis kommer de sista komponenterna med posten i morgon, så snart blir det väl åka av!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/21 :  20:59:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har provkört glödaggregatet och jag får ut 6,25VDC vid full belastning.
Detta mätte jag vid utgången på aggregatet, så jag får räkna med att tappa några tiondelar längs vägen också med tanke på den höga strömmen. Det är lite synd, jag skulle nämligen vilja lägga in en termistor efter likriktaren för att tämja uppstarten lite.
Jag antar att likriktaren inte gillar lasten som består av ett antal kalla glödtrådar (praktiskt taget kortis) samt drygt 100 000uF.

Ska prova att lägga in en 10A 10R termistor och se hur mycket man tappar, indirekt upphettade rör ska väl inte vara så kinkiga med glödspänningen?



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/08/21 21:43:53
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/24 :  23:43:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Update igen: Provade med termistor i serie med glöden och det gick inte så bra, jag fick visserligen flera minuters mjukstart men termistorn höll bara för ett försök innan den började göra konstiga läten och lukta illa...

Såna små missöden kan man inte låta sig nedslås av, däremot blev jag sur när jag inte hittade mina högspänningsmosfetar som jag tänkt ha i regleringen till högspänningen. Jag vet att jag har ett tjugotal liggande, men när man ska ha dem så finns de helt enkelt inte.
Lösningen fick bli att packa hela projektet i bilen och köra hem till Lord och ha lite uppesittarkväll hos honom. Väl där fick vi liv i bygget efter några timmars pysslande och långt in på natten gjorde vi lite mätningar på förstärkaren.
Med märkbart lägre B+ än jag räknat med/hoppats på pga en lite tafflig nättrafo blev mätdata som följer:

Baskanalerna: 5W vid 8 ohms last, 25Hz-35kHz -1dB.
Under ca 25-30Hz syntes något som liknade övergångsdistortion på utsignalen, vi fick det till att det är primärinduktansen i utgångstrafona som är i lägsta laget.

Diskantkanalerna: 1,3W vid 8 ohms last, 30Hz- 50kHz -1dB.
Inte illa med tanke på att tillverkaren av utgångstrafona specar dem till 150Hz-15kHz!!

I morse, efter några timmars sömn i vad som verkade vara ett radiohistoriskt museum (No offense Lord) så var det dags för provlyssning ihop med husets Scanspeakbaserade tvåvägare.
Vi körde två kanaler i taget fullrange och lät högtalarnas passiva delningsfilter sköta den uppgiften.

Först ut var baskanalerna, och min första reflektion var att de skötte jobbet att driva basarna utmärkt.
Det lät skapligt rent allmänt, men det var basen som utmärkte sig och det var ju passande med tanke på att de konstruerats för att driva ett par likadana baselement i liknande lådor.

Vi bytte ganska snabbt över till att lyssna på de triodkopplade diskantkanalerna med sina hissnande 2x 1,3W uteffekt.
I jämförelse stod det nu klart att de ultralinjärkopplade basstegen inte riktigt gjorde sig i högre register.
Nu var basåtergivningen inte lika mäktig men övriga register lät betydligt behagligare. Fullträff med andra ord!

En rolig sak är att jag, utan att göra några beräkningar i konstruktionsfasen, lyckats pricka in så att spänningsförstärkningen i de respektive kanalerna stämmer ganska bra med vad som behövs för att driva baslådornas och topparnas olika känslighet!
Topparna kommer nog att få justeras ner något i nivå, men inte alls lika mycket som om jag byggt fyra likadana kanaler med samma spänningsförstärkning!
Dessutom föll det sig så att diskantkanalerna är 180 grader fasvända, vilket de ska vara när man kör med andra ordningens delningsfilter.
Bara att koppla in rött på rött och svart på svart hela vägen, inget onödigt tänkande

Jag nämnde att högspänningen inte blev så hög som jag hoppats på, och det förbryllar mig lite fortfarande. Enligt miniräknaren borde jag ha ca. 20V mer än jag faktiskt har, men enligt multimetern så försvinner dessa volt någonstans mellan likriktaren och första kondingen...
Jag kör med en 1:1 trafo till högspänningen, den får sitta där den sitter så länge men jag tänker hålla ögonen öppa efter en passande trafo som ger ca. 250VAC ut. Känner på mig att uteffekterna skulle öka påtagligt om rören får rätt (alltså lite mer än vad specarna säger) spänning.
Tills vidare får jag trösta mig med att med nuvarande arbetspunkter kommer rören att hålla väldigt, väldigt länge.

Nu återstår bara att göra nätdelen helt färdigt samt att löda in en del avkopplingskondingar i förstärkarlådan.
Brum och brus var det redan vid testkörningen ganska sparsamt med, men jag siktar på att få det helt tyst.
Med 108 000uF + drossel i glödnätdelen och aktiv reglering till högspänningen borde det inte vara omöjligt...

Det kommer fler bilder framöver, speciellt nätdelen är något man kan skrämma småbarn med...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:09:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har man glödproblem kan man fundera på att lägga glöden i serie och köra högre spänning (och mindre ström), eller dela upp den i sektioner med separata matningar.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/25 :  10:42:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Soundbrigade: Jo, det hade varit en idé faktiskt.
Jag har gott om oanvända poler i kontaktdonet som ansluter nätdelen till förstärkaren, men å andra sidan har jag också en trafo som passar precis till uppgiften att mata samtliga rör parallellt.

När jag kollade hade jag 40mV p-p sinusformat brum på glödspänningen, det borde väl inte vara något problem med direktupphettade rör?
Brummet på utgången minskade något när jag drog en tamp mellan signaljord och - på glöden, tanken är att jag ska lyfta glöden lite över jord med en avkopplad spänningsdelare.

Sedan testerna gjordes hemma hos Lord har jag lött in ett tiotal plastfilmskondingar i olika storlekar på olika ställen i nätdelen, bland annat en 10nF parallellt med varje diod i högspänningslikriktaren.

Edit: Update,

Provkörde diskantkanalerna idag med ett antal plastfilmskondingar inkopplade här och var i nätdelen. Med mina bredbandare med 94dB känslighet fick jag hålla örat någon centimeter från konen för att över huvud taget kunna höra minsta lilla brus. Klart godkänt på den punkten alltså!
Baskanalerna hann jag inte prova pga tidsbrist, men det blir av i morgon. Med tanke på att de går på samma nätdel så finns det ingen anledning att tro att de inte skulle vara lika tysta.

Ett litet problem bara: Min trafo till högspänningen är inte helt tyst. Det uppmärksammade jag redan under testkörningen hemma hos Lord, men tänkte att det nog löser sig när den monterats ordentligt.
Så var icke fallet, den brummar inte mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande nu när man äntligen lyckats få tyst på brummet i högtalarna...
Det får nog bli så att jag letar reda på en bättre HV-trafo.
Glödtrafon är tyst, så den får vara kvar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/08/26 18:23:51
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/08/27 :  23:20:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Update igen: Provlyssnade nyss alla fyra kanalerna tillsammans med ett opampbaserat 12dB 90Hz delningsfilter, och jag kan avslöja att det finns potential i det här bygget!
Knäpptyst i högtalarna, och nivåerna stämde så gott som perfekt utan att jag justerat någonting. Basen verkar ska sänkas någon dB, men det är svårt att avgöra efter så kort lyssning sent på kvällen.
Jag ska bygga nytt delningsfilter framöver, och då ska jag förstås bygga in (stegade) kontroller för utnivåerna.

En ny nättrafo är beställd, i brist på något mer passande blev det en 225VA ringkärna från Electrokit med 240V sekundär.
Målet är att få nätdelen fri från mekaniskt brum, och kan jag sedan vinna ytterliga några volts anodspänning så är det bara bra.
Nuvarande trafo ger strax under 230VAC ut.
Det bästa vore en EI-trafo av bra kvalitet med 250VAC sekundär, men att hitta en sån var inte det lättaste märkte jag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/06 :  10:24:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Undrar om jag har tipsat om det här.

Kul japansk topologi:
http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/amput3e.htm
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/06 :  12:58:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
STC har jag gluttat lite på förr nån gång.
Jag provade samma princip i ett steg med Mosfetutgång och en ECC86 som återkopplingstriod. Funkade ganska bra bortsett från att trioden begränsade utgångssvinget för mycket. Funkar nog bättre på höga spänningar där minsta lilla volt som tappas inte påverkar uteffekten så drastiskt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/06 :  19:42:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kör en ECL82 i STC och ska bygga en EL84PP i STC-mode.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:38:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det finns en annan, enklare, version också där man drar ett motstånd mellan drivrörets anod och slutrörets anod och på så sätt får återkoppling. Ska visst funka bra enligt de lärde och man kan pentodkoppla slutrören med bra resultat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/14 :  18:48:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om en stund kommer det att dyka upp nio bilder på förstärkare, nätdel och aktivt delningsfilter här

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/14 :  19:40:46  Show Profile Send Fuling a Private Message















"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/14 :  20:00:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tre gånger flott!

Flott med dedikerade SETar!
Flott volymkontroll!
Flott med hammarlack!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/14 :  20:31:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!

Hammarlacken och de försänkta skruvskallarna passar bra ihop med rören, om jag får säga det själv. Lite känsla av gamla apparater från skolans fysiksalar; det kändes mer rätt än krom, polerad mässing och ädelträ.

På näst sista bilden kan man se en lustig detalj uppe i högra hörnet av lådan: Den uppbockade plåtbiten med utgångskondingarna innehåller även ett par miniatyrbrytare som sköter nivåjusteringen på utgångarna.
På varje utgång sitter en spänningsdelare med två motstånd, 10k och 33k. Med switcharna bestämmer man om man ska tappa av signalen "ovanpå" spänningsdelaren eller i punkten mellan dem.
Utan att ha gjort några beräkningar på decibel och logaritmer och annan grekiska så funkade det ganska bra, utan nivåjustering var basen lite hög men med basutgångarna nedswitchade blev det tämligen perfekt. Jag föredrog den lösningen framför trimpotar i signalvägen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:16:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Snyggt!
Hammarlacken kan man få tag på den på sparayburk?Eller är det tryckluft som gäller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:21:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Skönt när allt funkar på en gång.
Själv har jag byggt en elektronisk tärning idag, och den funkade nästan på en gång.

Jag fick byggsatsen när jag lärde mig löda en gång i tiden, och nåt ska man ju göra medan lacken torkar!
Härligt att koppla av med lite kaffe och tärning. Ahh. Life is good.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/14 :  23:00:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
HAmmarlacken köpte jag på sprayburk på Biltema (i Sundsvall).

Elektronisk tärning? Det ska vara lite sådana projekt emellanåt så att man håller sig på jorden. Jag byggde nån sorts blinkande tomte med släde för nåt år sen...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/09/14 :  23:17:26  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag gillar pilratten. skydds gallret däremot va lite brutalt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/14 :  23:30:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
bwahahahahaaa

DIY rules, juletid som höstetid. *headbang*

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000