HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkarens, cd-spelarens + kablarnas betydelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:12:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det är ganska märkligt att det finns så vitt skilda uppfattningar om hur stor betydelse cd-spelaren, förstärkaren och kablarna har på ljudet. Vissa anser tex att skillnaderna mellan olika förstärkare och olika cd-spelare är så små att de nästan är försumbara (LTS förespråkar tex Denon 2105 och Pioneer 668 och att det knappast är lönt att köpa dyrare saker) medan andra menar att framförallt förstärkare är av stor betydelse, medan cd-spelare också är viktig om än inte i lika hög grad.

Vidare anser vissa att det i princip kvittar vilka kablar man använder medan andra lägger tiotusentals kronor på kablar. Beror allt på hur man lyssnar eller på något annat? Det är ju konstigt att dessa stora åsikts-skillnader förekommer, tycker jag åtminstone.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:36:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst är det konstigt. Vanligt enkelt sunt förnuft säger ju dock att kablar har väldigt liten betydelse, om någon alls, och en enkel lyssning visar ju solklart att förstärkare och CD-spelare av rimlig klass och sund konstruktion är förvillande lika varandra. Mer krut borde läggas på att hitta bra högtalare och att fixa till lyssningsmiljön ordentligt. Det kräver ju dock lite mer av ägaren så det är väl lättare att pyssla med de andra delarna eller försöka förbättra anläggningen med hjälp av diverse hyss och trix.

Edited by - UrSv on 2006/08/10 10:41:40
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:37:42  Show Profile Send sampix a Private Message
Att skillnaderna påstås vara ytterst små av "vissa" på kablar och cdspelare är väl en sak, men man ska sätta detta i perspektiv tilll t ex högtalare eller akustikreglering som faktiskt påverkar ljudet i stor grad.


quote:
Det är ju konstigt att dessa stora åsikts-skillnader förekommer, tycker jag åtminstone.


Tycker du? "Vissa" vill lägga ner 10000kr på kablar, andra gör det inte.
(observera att de "vissa" på ovanstående rad med största sannorlikhet inte är samma "vissa" som i exemplet högst upp. Värt att poängtera)

Personligen skulle jag aldrig ens drömma att hosta upp några större pengar på kablar nuförtiden. Men andra får väl göra det om de blir lyckligare av detta. Det är inte min sak att avgöra.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:50:51  Show Profile Send Vox a Private Message
sampix: vad är "några större pengar" för dig? 100, 1000 eller 10.000 SEK?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:55:25  Show Profile Send sampix a Private Message
Vox>
Jag kan väl lägga uppåt 1000kr för att få ett tilltalande utseende på högtalarkabeln.
Exempelvis Supra Ply med svart krympslang, som jag använder nu.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:00:36  Show Profile Send Vox a Private Message
sampix: är det samma pengar när det gäller signalkablar?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:03:27  Show Profile Send marens a Private Message
matte76: Du har nog missförstått LTS om du tror att det är därför de rekommenderar vissa apparater. De rekommenderar dem för att de kommit fram till att just de apparaterna är ovanligt bra i sig och inte för att skillnaderna ändå är så små mellan olika apparater att det kvittar, det är iaf mitt intryck.


Nog om det, visst är det så att skillnaderna mellan olika apparater och kablar ofta är väldigt små i själva verket. Vi audiofiler tenderar att förstärka upp våra subjektiva intryck om dem till helt absurda proportioner. Det ser man inte minst tecken på i hifipressen där allt bara blir bättre och bättre än bäst hela tiden i en takt som borde ha lett fram till perfekt återgivning och en bra bit förbi redan för 10 år sedan.

Jag tror att det är en naturlig del i hobbyn eftersom strävan efter att leta subjektiva skillnader/förbättringar är så stark och kraven på objektivitet prioriteras ner.

Det behöver ju inte kvitta vilka kablar eller apparater man använder bara för att skillnaderna är små eller av en annan typ än de som ofta redogörs för i hifisammanhang men jag tycker som "ursv" att det borde inte få lika stor uppmärksamhet som det har idag.


Så sammanfattningsvis tycker jag inte att det är särskillt märkligt att det är så skilda uppfattningar om ljudskillnader, det är en naturlig följd av en stark strävan efter förbättringar. Många audiofiler har helt omedvetet anpassat sin lyssning efter vad som ger största upplevelsen av skillnader helt enkelt och därför blir det så olika uppfattningar.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:04:53  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix: är det samma pengar när det gäller signalkablar?


Tveksamt, signalkablar syns inte i samma utsträckning (detsamma gäller nätkablar).
Jag använder RG62, så det blir inga 1000kr för dessa.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:08:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Sampix:
Är dina kabelval gjorde på ljudmässiga eller ekonomiska grunder?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:13:34  Show Profile Send marens a Private Message
Bra kablar är ju ganska billigt (kan man tycka) så jag skulle gissa att ekonomin har varit ganska långt ner i prioritetslistan.

Jag skulle nog rangordna min prioritetslista för mina kabelköp såhär:

1. Utseende/känsla.
2. Elektriska prestanda/egenskaper som minimerar riskerna för ljudpåverkan.
3. pris.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:14:52  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag kör just nu (efter noga lyssningstester) med RG62 på signalsidan, EKK på högtalarsidan (rekommenderat av min högtalartillverkare) samt med original apparatsladdställ (de som medföljer mina apparater).

Transparent fick t.ex. storstryk i min anläggning.
Så de såldes...

Så visst är det skillnader men det kostar så otroligt mycket pengar för de skillanderna som ofta inte är märkbara vid t.ex. ett blindtest.

Jag har kört lite blindtest här hemma och det var chockerande resultat!
Otroligt svårt att skilja en 5400 SEK Harmonic Tech Pro Silway mkII från en Proson för 149 SEK. Frugan fixade 50 % jag klarade c:a 70 % med viss musik annars bara lite drygt 50 %!!!
D.v.s. jag kunde lika gärna sätta in pluggar i öronen och bara gissat på måfå.

Mellan Transparent och RG62 var det mycket enklare!
I.o.f.s. lyssnade jag och FBK öppet då.

Själv så letar jag efter maximal prestanda till minimalt pris!
D.v.s. RG62 ligger sjukt bra till då likaså EKK.
På digitalkabelsidan fastnade jag för en Audioquest med "riktig" impedans istället för min Profigold.

Så jag köper det som låter bäst men kostar minst...




Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/08/10 11:19:21
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:15:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
marens: Sammanfattningsvis menar du att det främst handlar om placebo om man tycker att en kabel (eller förstärkare tex) låter mycket bättre än en annan och därmed kanske lägger mycket pengar på att köpa den istället för en billigare? Eller missförstår jag dig?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:17:31  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Sampix:
Är dina kabelval gjorde på ljudmässiga eller ekonomiska grunder?



Helt och hållet pågrund av ljudmässiga anledningar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:22:05  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
marens: Sammanfattningsvis menar du att det främst handlar om placebo om man tycker att en kabel (eller förstärkare tex) låter mycket bättre än en annan och därmed kanske lägger mycket pengar på att köpa den istället för en billigare? Eller missförstår jag dig?


matte76: Ja det gör du nog. Jag menar inte att det behövar vara inbillning alls.

Det det handlar om är att man anpassat sitt sätt att lyssna efter vad som ger störst utslag. Upplevelsen av störst skillnader. Det behöver ju inte betyda att skillnaderna inte finns där från början eller hur?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:22:20  Show Profile Send Vox a Private Message
Min erfarenhet är att ju ljudmässigt bättre spelare/förstärkare/högtalare är desto större inverkan har kablaget.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:22:37  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det kan vara roligt att utmana sig själv och sina "guldöron" med ett blindtest ibland!
Alla borde prova, det är riktigt roligt även om resultatet kan chockera!

Pioneer 668 var in och vände några dagar i min anläggning. Den fick se sig slagen på i stort sett allt av min "gamla" Denon 2900! Så smaken är som baken avseende LTS rekommenderade maskiner.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:25:07  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Min erfarenhet är att ju ljudmässigt bättre spelare/förstärkare/högtalare är desto större inverkan har kablaget.


Den erfarenheten har absolut inte jag. Och med "bättre", menar du då dyrare?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:32:00  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Den erfarenheten har absolut inte jag. Och med "bättre", menar du då dyrare?




Nix, prestande och pris behöver inte följa varandra, men oftast får du vad du betalar för. Ungefär som med bilar. En "billig" bil kan också ta dig mellan punkt A och B, men upplevelsen är inte den samma som att göra det i en bil som ligger i en högre prisnivå mer med tanke på komfort mm. Missförstå mig rätt.

Just nu använder jag t.ex. EKKJ 4 x 2.5 (Bi-wire) termminerade med bra kontakter. Kostar inte mycket, men gär väldigt mycket välljud för pengarna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:44:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har precis bytt högtalarkablar. Har haft Kimber 8TC i 7år och varit nöjd. Jag sålde och köpte nytt enbart för att "testa" något nytt utan att lägga så mycket penger emellan. Det blev Clou 610 Triol. Vad hände? Jo, det blev märkbar skillnad, Men inte nödvändigvis bättre - annorlunda helt enkelt. Det blev lite bredare och djupare ljudbild men samtidigt mindre/slankare bas. De är de enda två högtalarkablar som suttit i min anläggning och det var absolut skillnad - dvs, här hemma har kablarna betydelse...

Artphotography
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:58:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Matte76:
Jag har väl antagligen fel på minna öron (mitt mätinstrument) men jag upplever skillnader i alla parametrar!
//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:08:12  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag har väl antagligen fel på minna öron (mitt mätinstrument) men jag upplever skillnader i alla parametrar!
//Wolfgang


Om en kabelförsäljare anser att skillnaden är markant, så är väl saken avgjord då

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:21:44  Show Profile Send JD a Private Message
Tack o lov för LTS som har gjort klart för mig att det inte finns någon skillnad mellan förstärkare.cdspelare och kablar...Jag får ta och sälja min placebo-anläggning och köpa vad dom rekomenderar...Sen är det bara en ögonbindel som saknas...

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:24:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Anser själv också att kablar gör stor skillnad. Visst finns ett sammanhang på hur pass bra anläggningen är och hur pass mycket skillnad kablar gör.
Har man dessutom lagt 2-300tkr på en anläggning så är kablar för 30tkr bara 10%.

Vad jag anser vara viktigast i kedjan är cd/försteget.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:32:32  Show Profile Send StefanL a Private Message
Betydelsen av olika komponenter i systemet avgör man väl själv, finns inga bestämda parametrar om vad som låter bäst/sämst och vad som betyder mest. Eftersom hörsel är personligt, så är det väldigt subjektivt om vad som låter bra. Tycker man det låter lika fast prisskillnaden är stor så är det inte av stor betydelse då.

sampix:


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:41:42  Show Profile Send svejk a Private Message
I drygt 30 år har vi hifi konsumenter (inte alla kanske 80%) köpt och uppskattat kablage. Att vi skulle blivit blåsta rakt över tycker jag verkar knepigt, Nobelpris i blåsning till kabelbranchen!
Mycket tweak har kommit och gått kablage har bestått. Dock finns ingen sladd som kan få en taskigt komponerad anläggning att bli braaa.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:46:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sampix;
quote:
Om en kabelförsäljare anser att skillnaden är markant, så är väl saken avgjord då


Var väl klart att du skulle vakna! Jag menar inte bara kablar!
Det är väl helheten som räknas!

Håller med Hinken!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000