HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fuling ägnar sig åt grovsmide!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:15:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hade besök av Lord och Levande den gångna helgen, och efter ett kilo rostbiff och lite pilsner fick vi förstås för oss att bygga nåt tokprojekt med lagom avlägsen anknytning till hifi.
Det blidde ett slutsteg uppbyggt av en mosfet och några motstånd per kanal, lite senare uppgraderade vi till två mosfetar per kanal eftersom det behövdes en ingångsbuffer. 100W att kyla bort för att få ut ca. 2 x 1,3W; men när vi väl fått till det så lät det hiskeligt bra!

Bygget började lite halvseriöst men urartade förstås till ett kråkbo ganska fort, så när besöket åkt hem tog jag itu med att bygga en ny version med lite mindre kaotisk kabeldragning och dubbelt så mycket kylning (och dubbla effekten).

Ni får några bilder på det nästan färdiga bygget nu, schema kommer vid något senare tillfälle:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/08/08 13:17:02

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:22:43  Show Profile Send B-200 a Private Message
fam vad avundsjuk jag blir måste lära mig att bygga slutsteg...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:23:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har du sett Nemesis, l'Audiophils en-transistorförstärkare med MOSFET och uteffekt på 10W?

Edited by - soundbrigade on 2006/08/08 13:23:46
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:26:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Huuuuu många stoooora kylflänsar

Men lådan ser lite tom ut

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:31:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser nästa ut som våra på jobbet. Man kanske skulle plocka hem ett gäng i Alu

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  14:59:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nemesis, är det den med transformatorutgång?

Jag ska gå in lite mer på teknikalitererna kring det här bygget när jag har tid, just nu är jag på jobbet.
Det finns gott om utrymme i lådan, jag funderade en stund på att bygga fyra kanaler men det blir lite väl mycket värme.
Kylarna (kommer från en soptipp) klarar iofs en hel del, men jag vill köra mina byggen relativt kallt för livslängdens och driftsäkerhetens skull.

Anledningarna till att det här bygget gått så fort (två dagar och det är snart klart) är att jag hade kretskortet med nätdelen (kapacitansmultiplikator) färdigt från ett annat bygge och sen var kylarna fulla av borrade och gängade hål som lyckades passa perfekt till komponenterna som sitter på dem. Svintur!
Det enda jag behövde borra var några fästhål längs långsidorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/08 :  15:50:21  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag måste få intyga om att det lät bra , riktigt trevligt faktiskt.

Så fort jag får hem trissor till ingångssteget skall jag bygga en Mk2 verision. Den kommer att få ett något anolunda ingånssteg och ev. biffigare nätdel , man på samma kylare och i stort sätt lika i övrigt.

humm, jag hadde visst 4st sådana kylare .. ett par monoblock / bastuaggregat kanske ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  15:54:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord: Du siktar på konstanströmkälla på ingången alltså?
Det hade jag också gjort om jag inte fått slut på lödstöd...
Räkna med en trafo med minst dubbla effekten mot vad hela kretsen drar så räcker det bra, jag tror inte man vinner så mycket på att överdimensionera trafon i den här kopplingen.
Jag kör med 400VA och varje kanal drar 80-90W, trafon blir knappt märkbart uppvärmd efter en timmes drift.

Bastu säger du... Har du kvar oljetanken i källaren? Jag börjar få idéer här...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/08 :  16:42:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jupp, Nemesis har en 60ohm:8ohm trafo. Rättare mig om jag har fel.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/08 :  16:42:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ser brutalt ut..."grovsmide"......med helgjutet ljud?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/08 :  17:02:19  Show Profile Send Lord a Private Message
Jodå, det blir med strömkälla
Dimensionera o dimensionera , jag tar de skrot jag har liggandes.
Du nämde att kylarn till kapasitansmultiplikarorn blir hetare än resten , hur mycket spänning tappar du då över den ?
visseligen sitter den ju inklämd utan luftflöde..

ojetanken rev jag ut för att få plats med lite fler rör och annat bråte.

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  17:03:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
64ohm:8 tror jag det var, men jag är inte säker.

Hur som helst så ska man bevisligen passa sig lite för en-transistorskretsar om man inte har ett ordentligt försteg, Millerkapacitansen i Mosfetarna dödar diskanten totalt om man försöker driva dem genom en passiv volymkontroll.

Dessutom ska man helst välja Mosfet med omsorg, typer med låg spänningstålighet har lägre kapacitans och man ska inte ta onödigt kraftiga typer heller av samma orsak. Kapacitansen är olinjär och orsakar distortion i de högre registren även om man har ett försteg som kan driva ända upp.
Jag använder IRFP260 i det här bygget, måttligt välanpassat men det var det jag hade hemma. Att bygga av komponenter jag hade liggande var en del av poängen, det skulle kännas lite kasst att börja lägga en massa pengar på att bygga en förstärkare som i stort sett bara består av nätdelar och effektmotstånd...
Det jag har betalat för är några hundra för plåt och skruv, det kommer man liksom inte undan.

Grovsmide... Tja, att sitta och bocka 1,5mm förtennad koppartråd och löda fast den med en 40W lödKOLV (inte lödpenna!) kändes mer som smide än elektronikbyggande

Det är en del jobb kvar innan bygget är klart, först och främst lite plåtarbete och montering av kontaktdon men jag ska även byta ett par fasta motstånd i biaskretsen mot trimpotar då det visade sig att arbetspunkten ändras märkbart under uppvärmningen.
Arbetspunken ska förresten justeras med oscilloskop för maximalt linjärt sving i 8 ohms last, verkningsgraden i ett sånt här bygge är så extremt usel (4% ungefär) att man vill ta vara på varenda bråkdel av en watt som kommer ut!

Angående ljudet (i prototypen) så var det faktiskt anmärkningsvärt bra, min hyfsat påkostade 6B4G SET lät lite som en transistorradio i jämförelse. Förklaringen lär ligga i att dämpningfaktorn hos den här förstärkaren är under 1, högtalarna är alltså i stort sett befriade från elektrisk dämpning och det passade mina bredbandare ypperligt!
Högtalare med (komplexa) passiva delningsfilter har nog en annan åsikt om den obefintliga dämpningen, det återstår att se framöver.

Versionen jag jobbar på nu kommer att ha aningen högre dämpningsfaktor, förmodligen runt 1 (8 ohms utimpedans).
Om det är bättre eller sämre än prototypen återstår också att se, men jag gissar på bättre.

Som sagt, schema och lite kretsteori kommer senare.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  17:06:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord: Helt rätt, ta det största du hittar, vrid på tills det exploderar och sen backar du ett knäpp!

Kommer inte ihåg spänningsfallet exakt, tror det var 3,5-4V någonting. Ska mäta brummet när jag kommer hem så märker jag om det räcker eller om jag måste tappa mer spänning.

Strömkälla är nog bättre rent tekniskt, prova du så moddar jag mitt exemplar senare om det behövs!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/08 :  17:09:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Förklaringen lär ligga i att dämpningfaktorn hos den här förstärkaren är under 1, högtalarna är alltså i stort sett befriade från elektrisk dämpning och det passade mina bredbandare ypperligt!

Hm...ja *suck*....det är ju inte utan att man undrar hur en egna högtalare skulle låta med en sådan förstärkare

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/08/08 :  17:17:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Härligt att du bygger denna färdig för den lät ju mycket bra i test stadiet.
Det är din tur att komma till mig när du byggt den färdig för den där stärkaren läre jag bara höra i min annläggning också

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  17:58:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ohmega: Visst var det du som hade ett par såna där 1600-nånting med FE167:or? I så fall skulle det definitivt kunna bli en riktig hit, jag kör med samma element fast i basreflexlådor och med den här förstärkaren saknade jag inte mina subwoofers särskilt mycket!

Levande: Jag kommer nåt tag, men du får skylla dig själv att du sålde Lowtherelementen!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/08/08 :  18:08:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det finns väll nya att köpa

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  18:21:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
En grov skiss över hur det är kopplat:

Lägg märke till att första trissan är en P-kanals mosfet kopplad som följare, den har alltså ingen förstärkning utan jobbar enbart med att driva Millerkapacitansen hos nästa steg.
En annan finess med ingångssteget är att det eliminerar den annars ofrånkomliga ingångskondensatorn, utgången på buffern ligger (nästan) på den DC-nivå som effektsteget behöver som förspänning, ca. 4,5V. Motståndet på 47 ohm har till uppgift att höja nivån en aning så att det blir rätt.
En elegantare lösning vore att ersätta motståndet på 820 ohm med en justerbar konstantströmkälla, enda anledningen till att jag inte gjorde så är att det tog slut på lödpunkter...
I nuvarande läge måste 820-ohmaren trimmas genom att man hänger på högohmigare motstånd eller en trimpot parallellt.
Dock tror jag som sagt att en CCS är bättre, den här kopplingen bildar ju en spänningsdelare även för signalspänningen.
Tiden får utvisa om jag behöver modda eller inte.

Matningsspänningen i mitt bygge ligger på strax över 28V, tomgångsströmmen är ca. 2,6A per kanal.
Det mesta av effekten blir till värme i de tre stora 22-ohmsmotstånden, Mosfeten har bara 8-9V över sig och behöver alltså bara handskas med ca 20-25W.

En fördel med resistanskoppling är att kretsen är tämligen oförstörbar, hur man än misshandlar grejorna så kan strömmen genom trissan aldrig överstiga maxvärdet som bestäms av matningsspänningen och den totala resistansen.
Det lilla finessen visade sig ganska nyttig då jag och Lord plågade sk*ten ur prylarna genom att löda in ett par skyddsdioder på fel ställe framåt morgonkvisten...

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/08 :  18:23:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Levande: Nu tänker du i helt rätt banor!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/08 :  18:38:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling
quote:
Ohmega: Visst var det du som hade ett par såna där 1600-nånting med FE167:or?

Jo det stämmer.....jag har lekt lite här nu..kopplade ur baffelstegskompensationen å körde med 8.7 ohms serie motstånd mellan förstärkaren å högtalaren...tycker att basen blev för tunn....MEN en rolig grej hände...man kan koppla ur diskanten (FT-17H)...mellan registret låter mer levande...men basstöd av nåt slag behöver jag...

Edit: stavning

Edited by - ohmega on 2006/08/08 18:39:12
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/09 :  00:08:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Motstånd i serie med högtalaren är kanske inte det optimala, men det ger en vink om vad som händer med frekvensgången.

Angående förstärkaren så har jag meckat lite med biaskretsarna under kvällen och kommit fram till två saker: Jag måste ändra på en del värden igen för att få max effekt ur bygget, och dessutom är kretsen inte särkilt termiskt stabil. Jag lät den stå på minst en timme och spänningen över utgångsmosfetarna sjönk sakta men säkert, dock han jag inte bilda mig en uppfattning om den stabiliserades till sist eller inte då det blev läggdags och de här kylarna tar låååång tid på sig att bli genomvarma.
Jag provade att dutta lite på ena ingångstrissan med lödkolven och då steg spänningen över sluttrissan genast, det kanske vore idé att ha termisk koppling mellan de två?

Nätdelen är inte heller särskilt optimal, visserligen pytsar den ut en hyfsat ren likspänning men över första kondingen (10 000uF) har jag en sågtandsformad spänning som mäter 2V topp till topp.
Någon sorts CLC eller CRC-filtrering skulle vara att föredra framför en ensam kondensator, men nu har jag byggt så dumt att jag inte får plats med fler kondingar och dessutom är alla anslutningar dragna med "järnvägsräls" som är fastlödd överallt.
Jag kan möjligtvis löda in ett antal mindre kondingar parallellt med burkarna och på så vis få ner sågtandspänningen något, men pi-filter är mycket mer effektiva än rent kondensatorfiltrering.
Ska klura vidare i morgon, gonatt så länge.

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/09 :  15:05:01  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har funderat lite kring ett ingångssteg med CCS , en variant är att köra med en ställbar strömkälla och ett fast motstånd för att ställa DC nivån på sluttrissan .
Men vore det inte bättre att har en fast strömkälla och en spänningsdelare istället ?
på så vis kommer båda kanalerna att få samma arbetsförhållande.
Och om man sedan monterar ingånssteget (följaren och CCS) intill sluttrissan på samma kylare så får de samma arbetstemperatur oavsett drivtstid, vilket bör öka temperaturstabiliteten.... förboppningsvis.

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/09 :  16:44:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Justerbar CCS och fast motstånd (enprocentigt) för nivåskiftningen är vad jag hade tänkt. Blev lite slut i huvet igår när ingenting gick riktigt som jag ville, men jag funderar på att samla kraft och bygga om ingångsstegen helt.
Bara att riva bort det som sitter där och bygga upp nya som man monterar närmast ingångskontakterna och sen drar kabel till sluttrissorna. Fast då går det inte så bra med den termiska kopplingen förstås, å andra sidan kanske det inte behöver vara särskilt tajt kopplat termiskt heller.
Anledningen till att jag överväger att flytta drivstegen är att det blir svårt att komma åt att löda när allt är monterat, och jag tänker inte lossa allt för att kunna riva lådan.
Får se hur det blir i slutändan.

Under tiden kan man ju klura lite på om det går att konstruera ett lite intelligentare drivsteg också, de här kopplingarna uppstod som bekant under en viss press och sömnbrist

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/09 :  17:26:45  Show Profile Send Lord a Private Message
Sömnbrist ?? halvt sovande.

vad det gäller tendensen att driva så kanske det blir bättre bara genom att köra konstant ström i ingångssteget ? det tåls ju att prova med och utan terisk koppling till slut trissan .

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/09 :  17:41:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vissa var väl rentav helt sovande...

Fast strömkälla vore iofs bra, men jag hade gärna undvikit trimpoten i signalvägen.
En variant vore att matcha alla viktiga komponenter noggrant...

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/09 :  18:01:51  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
HFTA - Hifi Forum Transistor Amplifier

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000