HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vill köpa hus... 10 viktigaste att tänka på ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/08/07 :  19:55:36  Show Profile Send mace a Private Message
Nu jädrans får vi ta oss in på husmarknaden

Ni som äger/ägt hus, Kan inte Ni lista de 5-10 viktigaste sakerna att tänka på INNAN man skriver under

Jag har en....som jag brukar torska på

1. Bli inte förälskad i huset

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:17:17  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Här är en till på samma tema:

2) Vill du verkligen ha ett hus?

mvh/ Jörgen G
Som tycker att husägande är extremt övervärderat.

Edit:
(Förklaring till ovanstående) Uppfattar hus mest som ständigt underhållsobjekt som gör att man aldrig kan koppla av ordentligt när man är i närheten av det.



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/08/08 11:18:42
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:26:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur värms huset upp? Direktverkande el är ingen bra idé, men en gammal panna är inte heller roligt...
Ett "fel" här kan bli rejält dyrt i längden...

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:37:35  Show Profile Send EAR a Private Message
1.Låta en besiktningsman gå igenom det först.
2.Hur är skicket allmänt invändigt = vatten,avloppsstammar,el,badrum och toaletter(dyra poster att göra vid)
3.Köket är också en sak som drar hårt på slantarna om det är i behov av renovering.
4.Fasaden = tak,fönster,beklädnad(kostar också mycket att göra vid)
5.Stomme och då i form av bjälklag etc.
6.Läget är också viktigt = se hur läget är.Gå en tur i omgivningarna och se hur det ser ut.Verkar det vettigt runtomkring.
7.Om det är ett sjuttitalshus skulle jag personligen kolla extra både en och två eller tre gånger.
8.Om det finns källare så kolla fuktvandringen och hur stor luftfuktigheten är(finns billiga mätare att köpa)och att dräneringen är tillfredsställande.
9.Tänk på att det är köparen som har undersökningsplikt.Har säljaren friskrivningsklausul hade jag varit djävligt observant.
Har säkert som vanligt glömt hur mycket som helst men en del halmstrå finns det kanske
Just det ja.10.Värmesystemet



Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2006/08/07 20:46:51
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:44:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag hörde Martin Timell säga i ett tv-pr0gram.

Låt 2st oberoende bestikningsmän kolla över det.

1) Om det är en Barnfamilj, eller blivande... KOlla hur barnomsorgen/skolan är.
Vi har många fina om råden i vår stad, som delar skola med de värsta problemområdena.
2) Hur stor tomt är det, hur stor tomt vill du ha ?!
3) Vilka "renoveringar" behövs göras inom 1år, 5år 10år

EAR fick med en HEL del ba saker samt att f95toli tog EN av de viktigare.
Elräkningar på vintern @ 4000:- ör inte kul

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:45:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Prata med grannarna de brukar veta vad de andra gör med sina hus och oftast så pratas (skvallras) det om vad det är för fel på husen mellan dem vad som skall åtgärdas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:52:14  Show Profile Send EAR a Private Message
Lägg upp en egen kalkyl.Ta med amorteringar(lån) driftskostnader(värme ,el),fastighetsskatt lägg upp en underhållsplan på det som behöver göras vid och lägg till en chablonkostnad på det.Se sen över om det är ett tänkvärt objekt efter det

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:57:49  Show Profile Send EAR a Private Message
Sen skulle du köpt kåken i Tomelilla.Den har säkert stigit med en halv mille i värde sedan ni tittade på den för två år sedan

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:00:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En synnerligen viktig fråga man bör ställa till sig själv som påtänkt husägare är: Har jag tummen mitt i handen?

/M
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:02:09  Show Profile Send EAR a Private Message

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:08:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
inte en HELT oviktig sak Rannagarden.
För saker behövs fixas konstant,, och har man inte en uppsjö med vänner som är hantverkare, så lär man få betala dyrt, eller försöka själv.. (och det kan blir dyrare)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:13:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Jag är inne på mitt fjärde hus/gård.

Varje gång tror man att nu kommer man att bo kvar tills..

Gubsen har redan listat de viktigaste goda råden. Men jag har ett till, viktigt för mig har det visat sig.

Rent generellt kan man med ett hus göra precis vad som helst. Fixa en enplans villa till två eller tre våningar, bygga dubbelgarage, asfaltera uppfarten, bygga orangeri, pool eller plantera giftek i trädgården. Det finns bara en enda sak du inte kan ändra på: Läget.

Hust är så fint och grannskapet verkar så trevligt så att lite brus från motorvägen är nog inte farligt? fel, fel, fel...

Grannen stog på stege och målade fasaden den dag du var och kikade på visningen. Finsk tango på bergsprängaren, 3 starkbärs nedanför stegen. Säkert en engångsföreteelse. man skall dessutom inte ha fördomar om Finnar eller starköl. Fel, fel, fel...

Grannens avlopp luktade lite. Men det var säkert helt tillfälligt. Fel, fel, fel...

Man kan göra exemplen hur många som helst men ni fattar idén. Varje gång något år efter ett köp har vi gått igenom vad som vi lade märke till vid visningen och vad som senare visade sig vara det/de egentliga problemen. Ofta har man sett dem första gångerna men slagit bort dem.

Så nu förtiden, i alla fall de sista 2 köpen, har jag gått promenader i området, suttit 100 meter ifrån huset/gården någon timme för att lyssna på trafik, hundar, tuppar, barn, tåg, flygplan, gräsklippare, crosscyklar och vad det nu kan vara. Grannen på båda sidor har fått besök då jag berättat om att jag är spekulant och behövde lite kallprat. Detta sista har räddat oss en gång. Vi tog bilen och drog så fort det gick. En 30 år gammal härva av nedsågade träd, stämningar och motstämningar, fyllekörningar och det intressanta huset låg emellan de två som trätte...

Läget alltså.

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:37:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
www.byggahus.se

Där hittar du goda råd.

// Jonas

Edit: Ett råd till på vägen, överväg att bygga/köpa nytt.

.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2006/08/07 21:39:37
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:20:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
För att haka på Sladd och som en mäklarkompis till mig sa:

"Det finns 3 "L" som är viktiga för priset/värdet när man köper hus och dessa är:

1) Läget
2) Läget
3) Läget

....."

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2006/08/08 :  07:50:04  Show Profile Send Per80 a Private Message
Jag köpte mitt första hus nu i maj. Det är lätt att bli blind när man vill ha huset men man får försöka tänkte lite framåt.

Om huset är lite äldre, undvik i största mån källare. Det kan vara skönt att ha men skapar mycket problem.
Jag fick stå och häva vatten med hink 2 ggr förra veckan. Hade tur och hittade endast en träbit i avloppet. Kan bli MYCKET värre.

Jag köpte ett hus som hade nytt kök, toalett/dusch, fönster m.m. Men trots detta finns det hur mycket som helst kvar.
Det tar ett par månader innan man ser allt.

Jag kommer utan tvekan bygga nytt nästa gång. Jag skulle råda dig till att räkna på hur mycket dyrare det blir i slutändan.
Det är inte säkert att det blir så mycket dyrare under en period på 5-10 år.

Möjligheten att få välja hur man vill ha planlösningen är väldigt värdefullt.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/08/08 :  10:56:26  Show Profile Send mace a Private Message
Ni är bara för BÄST!!!

Lite info
quote:
Typ: Villa
Byggår: 1909
Boarea: 112 m²
Rum: 4 rum, varav 3 sovrum
Tomtarea: 216 m² (friköpt).

Grund: krypgrund + liten källare. Stomme av tegel. Fasad av puts. Takbeklädnad: betongpannor. Fönster: 2-glasfönster/en del är blyinfattade. Ventilation: naturlig. Vatten: kommunalt vatten. Avlopp: kommunalt avlopp. Uppvärmning: olja.


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:21:03  Show Profile Send Per80 a Private Message
Lagom storlek att börja med. Men stämmer tomstorleken? Jag har 1300 och skulle inte kunna tänka mig mindre. För mig är en stor del av friheten med hus att ha en tomt att vara på.
Å andra sidan blir ju trädgårdsarbetet minimalt.

Uppvärmingen bör du nog se över om det blir köp. Jag köpte ett hus med bergvärme och det ångrar jag inte en sekund. Äldre 2-glas är energitjuvar och kostar ganska mycket pengar att byta.

Allt hänger väl på priset och hur mycket jobb/pengar man kan tänka sig att lägga på huset.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:23:29  Show Profile Send brewitz a Private Message
Vi köpte vårat första hus i april och gick mest efter L-ordet. Läget betyder otroligt mycket oavsett om det är lägenhet eller hus man är intresserad av. I vårat fall var det möjligheten att kunna ta sig till/från jobbet enkelt och snabbt som var den avgörande faktorn. Jag tror inte man kan tillgodose alltför många krav, då kommer man aldrig till skott. Vi hade en lång lista i början av husletandet men den krympte till "Någonstans nära jobbet dit man vågar gå ensam sent på kvällen". Nu har vi ingen grund, läckande tak, väggar som buktar utåt, snett och vint mest överallt, minimalt kök utan fungerande spis/ugn --> ett renoveringsbehov som heter duga, so what, vi har tak över huvudet någonstans där vi trivs och dessutom all tid i världen att fixa till alla skavanker.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:27:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur många är ni i familjen?
Hur många rum behövs i dag och i framtiden? Tänk på att små barn blir stora och kräver större ytor.
Utbyggnadsmöjligheter? Ok från kommun och grannar?

Tänk på att ett nybyggt hus med gipsväggar ALDRIG kan mäta sig med rejäla träväggar i äldre hus. . För att inte tala om charmen i ett äldre hus.

Innan ni börjar bygga om och renovera anser jag att ni skall "bo in er" en längre period (om möjligt) för att på så sett verkligen komma fram till hur ni vill ha det.




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:33:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Huset tycker jag verkar trevligt iaf hur bilderna är
Alltid trevligt med gamla gatuhus i centrum

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/08/08 :  12:21:48  Show Profile Send BosseBula a Private Message
brewitz: Inte för att vara sån.. Men det är liiite skillnad på hus i England och Sverige. Men jag håller med dig om läget, och det kan väl knappast bli bättre än centralt i London.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/08/08 :  12:37:32  Show Profile Send brewitz a Private Message
Visst skiljer sig vissa saker men jag hävdar att man går in i ett husköp på samma premisser oavsett var man är --> du vill alltid ha ut någonting av ditt köp och jag menar att om den listan är för lång kommer det ta tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid eller kanske inte bli av alls. När/om man börjar skala bort lite krav kommer de flesta förr eller senare fram till att läget är det viktigaste. Förhoppningsvis behöver man inte göra som vi och skala bort alla krav förutom läge och uteplats.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/08/08 :  12:49:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Mm, det håller jag med om!

Där e ett fint hus (iaf på bilderna) inte långt härifrån. Men tänkte man lite längre så insåg vi att det var dels lite väl stort och dels så hade man fått skjutsa eventuella barn till skolan redan från första klass...

Kanske får bita i det sura äpplet och flytta till sveriges tråkigaste stad... (Eslöv)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/08/08 :  12:52:47  Show Profile
Gör inga större renoveringar i början, bo in er nåt år först.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/08/08 :  15:06:36  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej! Jag köpte hus i våras och håller på att renovera en del grejer, byta kök, byta värmesystem, slå ut lite väggar osv. Det kommer nog bli skitbra när det är färdigt.

MEN...

Jag rekommenderar ingen att köpa ett renoveringsobjekt om man har ett litet barn på under ett år samtidigt. Det har nästan tagit knäcken på mig. Även om vi är två om att ta hand om vår dotter har det bitvis blivit övermäktigt. "Va fan har jag gjort?" är en tanke som mer än en gång flugit genom huvudet på mig.

Men kan jag klara det så kan alla. Jag är i grunden helt ointresserad av husfixande, jag gör det för att det kan bli ett bra boende när det är färdigt. Jag kunde inte ett skit om att renovera hus förut, nu kan jag lite grann även om jag i grunden inte blivt mer intresserad av skiten för det.

Ett tips till, i en budgvining är det så lätt att bli fartblind. Höjer man med 10' i varje budomgång känns det inte så mycket. Men innan man vet ordet av har man spräckt sin gräns. Med tanke på hur marknaden ser ut idag är det inte konstigt, det är fantasisummor det handlar om.

Ytterligare ett tips, köp ett hus du kan växa i åtminstone lite grann. Ha minst ett rum över för framtida bruk, barnrum mm.

Lycka till! Att sitta i sin egen trädgård en sommardag och grilla med en bärs i handen är skönt.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/08/08 :  15:57:25  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det mesta har väl sagts, men undersök möjligheten att ta sig till jobb, barnens idrott, mm, med allmänna kommunikationer. Att ha bil är dyrt att ha två bilar är annu värre.
Det kan vara bätte att lägga 500 000 - 1 000 000 extra på ett hus med bättre läge, istället för att skaffa "andra" bilen.
Ett miljonlån idag med en bunden ränta på 5% har en nettokostnad på ca: 3000/mån, och det är väl ungefär vad en bil i 120 000:- klassen kostar med, kapitalkostnad, värdemiskning, skatt, försäkring, däck, service och reparationer EXKL. bränsle räknat på 5 år

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000