HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite funderingar om hörsel och ålder...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/08/07 :  13:57:24  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
...på tex. testare och forum medlemar.

Sitter hemma med feber och funderar på en liten sak.

Ser i många tidningar och på forum att oftast är majoriteten av testare och medlemar är äldre till åldern.

Mina funderingar är: Med åldern så "försämras" oftast hörseln och frekvens uppfattningen på lägre och högre toner, spec. om man haft något yrke eller liknande med skadliga ljud etc. Så en fundering att om tex en äldre person säger och recenserar en sak som han/hon tycker inte låter så vasst och ljust tex. så kan en "nybliven" lyssnare tycka att det låter vasst ljust.

Visst ljud är personliga uppfattningar men min fundering kvarstår ändå att de omdömen och recensioner kanske inte är så jätte tillförlitliga.

Någon som har några liknande funderingar och tankar eller har jag helt fel?

Hoppas ni förstår vad jag menar och funderar över.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2006/08/07 13:58:07

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/07 :  15:36:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Då blir väl frågan vilken ålder som är lämplig för en "testare" för att man skall kunna se det som "tillförlitlig" information?


Tyvärr så är det inte många barn som recenserar hifi. (Vore kanske iofs intressant då vi tar oss själva allt för ofta på för stort allvar.)

Jag anser kanske att det tar ett tag att utveckla sin kunskap inom hifi och musik osv; Man utvecklas till att uppskatta och skilja på olika kvalitéer i en anläggning tex: Musikens sammanhållning, presentation, rytm och autensitet. Och som sedan tur är är det ju inte bara frekvenskurvan man bedömer när det recenseras utrustning.

Att det därefter också trillar in personliga preferenser och recensentens ev. hörselförmåga får man ta in i beräkningen. Och någon annans recension är som vanligt inget man bör ta gift på.

/M
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/08/07 :  15:51:47  Show Profile Send Staffan a Private Message
Japp,så är det.
När man äntligen har råd med en bra anläggning,
så kan man inte höra den
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/07 :  16:03:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Man skall alltid ta allt som skrivs med en stor nypa salt. Visst kan det finnas personliga begränsningar i form av begränsad hörsel som påverkar omdömmet. Men på forumen har vi problemen med anonymiteten.

Anonymiteten gör att en del personer tar chanser och beter sig på ett sätt de inte gör när man träffas. När man kan ha anonyma användarnamn vet man aldrig vilken filur som skriver. Tur att man inte kan vara anonym när man söker till HiFiForum längre.

Här är en tråd med lite kul självtestlänkar för den som vill kolla sin hörsel: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=43625

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/08/07 :  17:00:12  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jadu, Pac - tack för länken!
Jag kan nu snabbt konstatera att jag e halvdöv - kanske lika bra att ge upp denna hobby o börja knyppla eller nått
/Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/07 :  17:16:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Äh, ge inte upp. Det är nog datorn som har kass ljudkort.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/08/07 :  18:00:08  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Välljud handlar i många fall om tydlig återgivning, jag tror att det är lika givande för människor med viss nedsättning i hörsel med hifi - om inte tom än nödvändigare, liksom det blir än viktigare att tala tydligare med folk ju sämre hörseln råkar vara hos den man pratar med. En grötig ljudbild är det värsta som finns om du råkat tappa viss hörsel exempelvis via buller i arbete o dyl

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/08/07 :  18:51:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har en granne som är hörselskadad och använder hörapparat.
Han var här första gången för ett par år sedan och vi såg en amerikansk film.
Han var förvånad över att kunna höra vad dom sa på filmen.

"Nu hör jag var dom har översatt fel" sa hen med ett smile.

Han kommer emellanåt över för att få höra ljud "på riktigt" som han uttrycker det. Hemma är han hänvisad till texten och den dåliga översättningen.

Han har inga problem med att höra förändringar som jag har gjort i anläggningen och vi är bägge oftast överens om vad som låter bättre trots att jag inte är hörselskadad och han är det.
Han verkar tom. ha lättare att uppfatta vissa förändringar än vad jag har och kan beskriva dom på ett tydligt och lättförståeligt sätt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/08/07 :  19:18:15  Show Profile Send Jamo a Private Message
Har en hörselskada på höger öra sen tonåren med tillkommande tinnitus de senaste åren. Vänster öra slutar med ålderns rätt nånstans vid 13 kHz. Ändå är musiken kolossalt njutbar, och har inga som helst problem att höra om en anläggning spelar magiskt, så hav tröst...


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53&whichpage=53

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2006/08/09 08:36:09
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/07 :  19:57:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
En bekant, med samma intresse, har tinnitus. Han är vassare än mig på att analysera återgivningen.
Sannolikt kompenserar hjärnan för olika hörseldefekter, som tinnitus eller avtagande förmåga för högre frekvenser. Till och med olika hörsel på öronen (sitter inte alla i sweetspot?).
Visst ligger väl en del i övertonerna, men långt ifrån merparten av informationen.
Jag ser fram mot att åldras med vårt intresse, trots att hörseln kommer att mattas (såg dock bra ut på 40-årskollen för 3 år sedan).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:22:22  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tackar för svaren och responsen.

Någon nämner att man blir bättre och bättre på tex. bedöma och plocka fram det viktiga med åren. Då kompenserar det nog att hörseln försämras.

Några tog upp hörselskador som också är väldigt intressant i ämnet.

Men jag har kanske haft fel i mina funderingar att ålder och tex. nedsatt hörsel har så mycket med hifi att göra!?!

Sen tester och recensioner skall läsas med en nypa salt eftersom vi alla har olika hörsel och preferenser hur vi vill att det skall låta och vad vi tycker låter bra.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:10:53  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag tycker snarare det är som jag/(man?) blir mer o mer irriterad på ljust ljud nu än förr...Och att yngre gillar läget mer med stickande ljud i öronen än vår åldersgrupp ofta gör..

För jag tror faktiskt dom nya ljudlyssnarna knappt ens ibland VET hur ljudet kan låta än detta rätt hårda trista färg o blommlösa som numera ofta spelas in..

Huiii vad gammal man blev va Nu börjar man med det där "de va bättre förr" tugget också..

men tyvärr ligger nog ändå en viss sanning i mina små gammelgubbiga ord här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/08/08 :  09:26:49  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Mayro:
Det ligger definitivt något i det du säger! Hade förra veckan en diskussion om hur mkt bättre inspelningar det var på opera förr, jmf med nu, när man har sjuttioelva mickar som man ändå inte lyckas synka. Tänker då på musikerna/sången/publiken(!)
Till och med inspelningar från 20-talet kan piska upp de nya - häftigt tycker jag

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/08/08 :  09:37:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Äsch Mayro, old men rules!

Ang topic så är det en av de vanligaste vanföreställningarna. Drar man konsekvensen av att endast mycket unga personer kan tillgodogöra sig hifi på rätt sätt så blir det lika naturligt att endast barn i småskolan kan/bör skapa konstverk. De som betraktar och som är konstkritiker kan också endast vara barn eftersom de har bäst skärpa naturligt.

Kockar blir endast barn med oförstörda smaklökar och de enda som egentligen kan tillgodogöra sig en riktigt vällagad sjötunga eller halstrad hummer med Alsacevin till är såklart också de under 15...

Formel 1 jämte andra sporter som kräver snabba reaktioner hämtar i den världen då sina förare från högstadiet.

För en hörselskadad gäller säkert speciella villkor. De kan t ex vara överkänsliga för en del ljud och som jorma skriver riktiga dängare på att höra skillnader mm.

Men det viktiga är att vi alla har med oss vår egen referens. Oavsett hur "bra" du hör så är det dina egna öron som skall avgöra om det du lyssnar på hemma låter som på konsert. Levande musik är referensen. Och den "låter" unikt för alla. Alltså blir även skillnaden och beskrivningen av den unik.

Men ju äldre du är och ju sämre du hör, ju viktigare är det att du har en riktigt bra hifiutrustning hemma

Det är en god värld att leva i, för de som vågar

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:41:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har tinnitus sen ca 15 år tillbaka och på dom åren har hifi blivit viktigare för att det ska va njutbart att lyssna på musik. Det måste helt enkelt låta bra annars blir det bara obehagligt. Rent och neutralt ska det va. Hörseln är väl oxå nedsatt p.g.a ålder (50+) men några problem att höra skillnad på olika grejer har jag inte om det finns nån skillnad vill säga;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:50:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tycker att det vore rimligt att om man är en audiofil så borde man testa sin egen hörsel och sen välja grejer efter det, tex har man dämpad hörsel över 15kHz borde det passa bra med högtalare som är lite "lyfta" i detta område. Jag ska boka en tid för hörselprov, jag tycker mig märka att jag hör ngt sämre på höger öra. Borde kanske justera balansen på ljudet osv.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/08 :  12:02:52  Show Profile Send mayro a Private Message

justera anlägget efter ålder
Hmm. Jag tror våra rum vi spelar i ställer till klart mer problem än ev lite nedsatt hörsel i topparna.. Dessutom så är hörseln ju även dedekterande av saker som INTE är mätbara ifråga om andra tredje osv toner.Inte vad jag vet i varje fall.Där krävs väl mer vetenskapliga studier för att få fram fakta. och så har ju gjorts också... Detta skiljer sig dessutom klart ifrån person till person hurvida vi ens KAN höra sådant.. osv osv osv osv osv..

Så detta med mäta o mäta o mäta o mäta o "sedan blir det rätt" tror jag är myter som man använder i egna ställningstaganden om hur man VILL se på sin hobby, och föga kopplat till det som sedemera händer i våra enskilda rum..Då vi faktiskt använder dom öron samt förmåga att "höra" samt utnyttja dom som vi induvidellt försetts med fysiskt förmågor..

Det är vad JAG tror i varje fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/08 :  12:20:20  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Nja anläggningar med vässad topp, vilket verkar va populärt nuförtiden, upplever jag som direkt obehagliga att lyssna på. Det blir nån samverkan med tinnitusen som blir ryslig. Neutralt är bäst!

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/08 :  13:53:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det som möjligen kan fälla mitt tidigare inlägg är att eftersom det i verkligheten låter som det gör för en viss person, skulle en justering av det som är neutralt rent mättmässigt göra att det aldrig låter som i verkligheten för den personen när han lyssnar på sin anläggning. Hoppas ni fattar vad jag menar .
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/08/08 :  22:21:16  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Med tanke på att rösten har en ungefärligt frekvens-spektra mellan 300-3000hz så vet jag inte om jag på ålderns höst (40+) har något större behov över lyssna på ljud över 15 khz. Inte mycket till musik där som jag saknar.

Men som äldre har man fått lite bredare referenser hur saker och ting ska låta, men det är väldigt individuellt också förstås.

Ett exempel på en skiva som är referens för många är Erik Borelius, där han med synth försöker spela flygel, jisses vad hemskt det låter med mina trötta, ålderstigna öron. Där hjälper inte äns åldern till för för att få en synth att låta som en flygel

Men som sagt det är ju väldigt individuellt, ta hifiblaskornas recensioner t.ex där tidning 1 beskriver ljudet från en hifi-produkt som en ljummen vårvind medans blaska 2 beskriver det som en brakskit i Borås.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/08/09 :  09:23:36  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag tror som många här att inte åldern är egentligen en begränsande faktor för att bedöma och njuta av stereo-anläggningar. Det känns väl bra för alla unga adepter här ;-)
Även om frekvensgången sjunker i höga frekvenser så går det ju bra att jämföra verklighetens ljud med de inspelade på vinyl eller CD. Samt att erfarenheten från många timmars lyssning gör sitt till. Man vet vad man skall lyssna efter helt enkelt. Att skruva upp diskanten för att kompensera tror jag inte på - verklighetens ljud har ju ingen uppskruvad diskant ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/08/09 :  09:47:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Den viktigaste informationen finns i mellanregistret, utom räckhåll för naturligt nedsatt hörsel.
Dessutom är örats frekvensgång uppenbarligen inte rak, men den frekvensgång ens egna öron har är ju rak för en själv. Det är med dem man uppfattar ljudet.
Finns viktigare saker att bekymra sig om, tänk om det inte kommer nya bilmodeller varje år t ex...hemskt ju...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/08/09 :  10:34:26  Show Profile Send arcam a Private Message
Tycker Shaft sammanfattar det bra, håller helt med.
Det handlar inte bara om frekvensomfånget, utan
man hör om det låter naturligt, rent och ofärgat,
oavsett åldern.

Ofta hakar man upp sig på att frekvensomfånget
blir sämre med åldern och att det skulle vara
helt avgörande för att uppleva bra hifi.

(musikens frekvensomfång är 16-100000 Hz)


Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/08/10 :  06:43:38  Show Profile Send Peter S a Private Message
Anslutermig till Shaft. Det måste låta som man är van vid. Jag har Tinnitus och nedsatt hörsel i diskantområdet. Ändå störs jag när diskanten blir onaturligt stark i en anläggning.
Det är så många andra faktorar i återgivninger som är vigtigare än frekvensgången (tack och lov, annars lå jag illa till)
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/08/10 :  14:28:54  Show Profile Send shaft a Private Message
He!
Jag förstår hur ni menar. Jag har själv haft problem med Hyperakusi (ljudöverkänslighet). Det har varit illa men det är bättre nu efter några år. Jag är mycket kräsen på att det skall låta rent och inte för "ljust".
Åldern är inte så begränsande. Farsan närmar sig 70 och han hör tamejtusan alla förändringar jag gör i mitt system etc. Men så har han hållt på med Hifi sedan 60-talet också ;.)
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000