HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarmätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JaRoD
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/08/06 :  21:33:20  Show Profile Send JaRoD a Private Message
Har försökt mäta mina högtalare med loudspeakerlab men det är svårt att få vettiga mätningar. Är det ens vettigt att försöka mäta en dipol i ett rum? Närfältsmätningar blir ju bra men med en dipol så stämmer dom ju inte överrens så mycket med hur det låter vid lyssningspossitionen. Utomhus är väl bäst men det blir att släpa ut mycket prylar för mätningar...

Jag spelar upp musik och filmer vid datorn och tar då ljudet till stereon och eftersom jag använder kx drivrutinerna till mitt soundblaster så finns ju möjligheten att sätta in notch och andra filter. Men man måste ju ha ett vettigt sätt att mäta frekvensgången först.

Sen har jag också funderat på att använda kx till som delningsfilter men de filter som finns där är väl inte dom bästa antar jag. Borde väl iaf vara bättre än billga passiva filter eller? Blir ju snabbt dyrt om man vill ha lite bättre filterkomponeneter samt brantare delning. Sen blir det ju också väldigt kritiskt med exakt rätta värden på alla komponenter.

Har nog funderat på aktiv delning men det blir ju en hel del komponenter att byta ut för att ändra delningsfrekvens. Med kx är det ju bara att dra på en slider för att göra det
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000