HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Don't DIY
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/05 :  20:57:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Har inte bidragit så mycket här på DIY forumet. I bifogade länk finns en film i Windows Media-format om hur Dali sätter ihop Ikon och Helikon. Tyckte den kunde passa här:


Klickbar!


Tycker nästan det ser lite slarvigt ut emellanåt, men man blir nog ganska säker på handen efter att ha monterat några 100

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/05 :  21:25:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ser ut att gå undan

O visst blir de säkra på handen efter några hundra exemplar...
Har sett folk som står o sätter på maskeringstape på stötfångarhöljen innan lackning o huu vad det går undan, så jag tror nog inte att de slarvar....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/05 :  21:28:33  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Intressant film.
Jag kan dock inte hålla med om att det ser slarvigt ut. Har du aldrig varit i en bilfabrik?

Som även tobbe noterat!!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2006/08/05 21:30:03
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/05 :  22:15:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Härlig lödkolv.

/M
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/05 :  22:23:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kul film....slarvigt????, men vilken grym passning mellan delarna...inget spacklande eller sånt här inte...hade vart kul och se hur de bygger Helicon med de där välvda sidorna, samt om filtret har dyrare komponenter....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/05 :  22:41:32  Show Profile Send B-200 a Private Message
lång testning av högtalare med ;-)

såg att ett ex av helicon elementen var skrapade

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/05 :  22:48:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

"Slarvigt" var lite fel ordval (som vanligt ). Det är nå't skumt med hur de "för sig", inget engagemang. Jag skulle tro det är medvetet regisserat för att skilja sig noga från gamla industripropagandafilmer.

Och jag har nog aldrig varit i en bilfabrik. Har alla det här?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/08/05 :  23:16:51  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
känner inte att jag kan förvänta mig mer engagemang av personal som sätter samman en högtalare som är täckt av plastfolie

/loovet (fd möbelsnickare)


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/06 :  02:43:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jamen ärligt talat...hur spännande kan det vara att montera högtalare dagarna i ända? Det kan ju knappast bli på samma sätt som om någon av oss "hifi-nördar" med förtjusning bygger högtalare till oss själva..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/08/06 :  07:28:38  Show Profile Send Imperial a Private Message
Det där är löpande bandet. Dom som jobbar där är nog inte intresserade av att DIY'a högtalare.
Det skulle vara kul att få sig en titt på prototyp och utvecklingsavdelningen

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/06 :  09:17:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

quote:
skulle vara kul att få sig en titt på prototyp och utvecklingsavdelningen
Exakt, kanske Dali tar emot ett gäng DIY från HF till sin utvecklingsavdelning Skulle vara intressant att höra hur de tänker vid komponentval, segment, volymer, sortimentsbegränsning osv.

Tyvärr är det en ganska lång körning till Dali på Nordjylland även från södra Sverige. Kanske enklare att besöka exvis B&W med nå't lågprisflyg till Manchester...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2006/08/06 :  10:59:23  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Det ser ju ut som att sidorna topp och botten är ett stycke med urfrästa spår så att det kan vikas till en högtalare. Undrar om det skulle fungera för en hemma pulare. Måste nog vara väldigt hög precision för att inte fräsa sönder folien också.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/07 :  15:25:21  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Något för Ikea att ge sig på? Skulle vara intressant att se motsvarande film för deras produktion och jämföra. (Säger jag som bara fått hem 10% av Dali-filmen hittills)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2006/08/08 :  00:00:48  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Men herregud vilken "cheesy" musik. Kändes som en 80-tals porris.

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/08 :  00:52:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sak jag, som anställd inom "massproduktion" tänkte på, var att de verkade INTE korsdra skruvarna till elementen.
Alla kabelskor på elementen kändes mindre kul, dock förstår jag att det är en STOR skillnad på att trycka dit 4 kabelskor mot att löda dessa kontakter, dessutom i en mindre ergonimisk ställning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000