HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lysdiod i rörsockel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:32:41  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hej

Läste på nåt forum att man satt lysdioder i novalsocklar, och att det var snyggt.
Därför tänkte jag förstås prova...

Min fråga är då: Kan man koppla dioden ,med dimensionerad diod, på den likriktade glödspänningen, eller påverkar det ljudet negativt?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/05 :  14:35:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Ja det går bra, men använd bara blå lysdioder, dom låter bra, gröna och röda låter skit.

Ovanstående var kanske lite drygt, men jag kunde inte låta bli..
Teoretiskt så borde det kunna påverka, har du växelströmsglöd så är ju den beroende av att vara balanserad för att fungera bra utan att injicera brum i rören, för du då in en diod så likriktar du ju (om än bara en lysdiod och ett motstånd i serie..) och riskerar att rubba balansen och kanske föra in en överetonskomponent från likriktningen, nu svamlar jag nog lite men jag har aldrig läst eller hört att någon fått problem med ljudet pga en lysdiod, snarare borde det bli lite placeboeffekt av det fräcka ljuset
Har du likströmsglöd så är det bara att starta lödpennan!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/05 :  15:16:18  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Vilken otur, jag som hade tänkt att använda en röd...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/05 :  18:52:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag körde med blå. AC till glöden och laden en diod och motstånd i serie med lysdioden.
Jag har ett bara 10mm gula som ska belysa mina 50CA10 ... Gul gär bra.
Egentligen är blått inte bra. Eftersom fotonerna (ljuspartiklarna) slår bort elektroner där blått ljus har högre energiinnehåll än annat så är just blåa lysdioder rena katastrofen.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/05 :  19:31:14  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Exakt hur implementerar man detta rent mekaniskt, ie. var och hur fäster man lysdioden utan att den syns i en rörförstärkare?

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/05 :  22:17:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du måste ha en rörsockel med "hål i mitten". Både oktal och novalsocklar funkar, men om sockeln sitter ihop med en nit - TA INTE BORT DEN!
Stick i dioden i hålet och fäst den genom att löda fast den med förkopplingsmotstånd om DC-glöd, eller diod och motstånd om AC-glöd.
Jag levererar bild imorgon.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/06 :  11:28:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sockeln är en 12-polig special till mina 50CA10 - trioder, alltså gott om lediga lödanslutningar. Har man DC-glöd ansluter man motståndet (R) har man AC-glöd är det motstånd och diod som gäller. Jag har 50V-glöd, så jag får stjäla ström från 6-volten till drivrören.

Från ovansidan. Man kanske får pilla med lysdioderna så de lyser "snyggt".

Edited by - soundbrigade on 2006/08/06 11:28:52
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/06 :  15:42:18  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tack för de instruktiva bilderna, till och med jag förstod Men vad jag däremot inte riktigt hajade var det där med blåa lysdioder, försämrar dom ljudet genom att störa elektronflödet i röret eller vad

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/06 :  15:51:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Gothmog, jag skönjer ett visst mått av ironi på sina ställen i tråden...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/06 :  16:09:28  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Egentligen är blått inte bra. Eftersom fotonerna (ljuspartiklarna) slår bort elektroner där blått ljus har högre energiinnehåll än annat så är just blåa lysdioder rena katastrofen.


Njaä Försökte nog inte vara ironisk, förstod inte om det var ett skämt eller inte helt enkelt. (känner mig väldigt dum, men det bjuder jag på ) Någon som kan 'upplysa' mig om saken.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/08/06 :  18:07:26  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tänd en diod

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/07 :  09:53:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Teoretiskt är det så att ljus "triggar" elektroner, slår bort dem från sina elektronskal runt atomer eller bara skjuter iväg dem. Fotoceller är ett himla typiskt exempel på denna "fotoelektriska effekt". Huruvida detta skulle kunna ställa till med missljud i förstärkare, nääääää. Det är illa nog när folk fjantar med speciella idiotkablar för stora pengar. Här spelar det ingen roll (tror jag ).

Fast ni ser - om man uttrycker en mening och fyller på med ett vederhäftigt logiskt/fysikaliskt resonemang kan man lätt gå på det.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/07 :  15:18:11  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Så utgår jag från att det är med mycket av det som i vissa, i mitt tycke sunda, läger
kallas "new-age flumm" eller "new-age HiFi". -Mystiska mackapärer som ska förbättra ljudet på ett närmast magiskt sätt med stöd av teorier som visserligen är fullt korrekta men ytterst tveksamt om de har betydlelse för audio. Tänker då främst
på fysikaliska lagar som blir betydande först högt upp i radiofrekvenser.
T.ex. den s.k. skinn-effekten i ledare. Ja, man kan vinna något med ytförsilvrade
spolar vid 100-tals MHz, men att det skulle ge klarare diskant vill jag påstå är en grov övertolkning.

Det där med lysdiod i rörsockeln känna lite fel, men det är onekligen av betydelse
vad ögat upplever. -Blir det snyggt så gör det då! Jag kan nog frestas att sätta en orange LED i sockeln. En grön LED till EM80 som nivåindikator kunde vara snyggt. Lysdiodens medelström på AC-glöd är ca 10-40mA och alltså mindre än 1/10 av glödströmmen. Den osymmetri lysdioden skapar kanske inte är helt att förakta. Skulle man nu råka få förhöjt brumm så kan man ju prova att vända dioden. Skulle jag bygga med många rör och en diod i varje sockel skulle jag vända lika många dioder åt vardera hållet bara för sakens skull.

Många rör är för övrigt ganska mörka i botten. an behövas en lysdiod med kraftigt ljus.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/07 :  17:06:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Många rör är för övrigt ganska mörka i botten. an behövas en lysdiod med kraftigt ljus.

Försäk inte det här med metallkapslade rör!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/07 :  17:18:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vad är det här? Gör Ni konstverk grabbar?

John, strömförträngning finns väldigt bra beskrivet här: http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect1.pdf

På sidan 7 kan den som vill hoppa över teorier se vilka inträngningdjup man har vid olika frekvenser i en kopparledare.

Klart intressant och upplysande läsning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:15:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite suddiga bilder (svårt med halvtaskig digitalkamera i mörker):









Röret är en 6F3P (ECL82/6BM8)
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/08/07 :  23:11:04  Show Profile Send Imperial a Private Message
Ahhh! Vackert.
Nu är dioden tänd.
Jag har ett gäng med polare som gillar det här med dioder.
Dom kör dioderna istället för katodmotstånd och konding.
Där blir det skillnad i ljudet med olika dioder.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/08 :  11:36:14  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Visst ja, LED-bias. Sägs ju vara stabilt och bra. Kanske finns brusrisk vid små signalnivåer? Jag har två röda i serie till mina 6SN7 drivsteg (matar 6L6 SET).
Enligt guru M.Jones ska de billiga röda dioderna vara bäst då de har lägst inre motstånd. Med LED-bias som belysning kan man ju glömma funderingarna kring brumm och övertoner på glöden.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000