Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/08/05 : 11:10:02
|
Jag har nytt högtalarkablage, Clou 610 Triol, och det känns tveklöst som en uppgradering från mina Kimber 8TC. Bredare och djupare ljudbild. Riktigt riktig bra faktiskt. Högupplöst som attan, men blev något slankare i basen men det var trots allt en fördel då mina Revel är väldigt bastunga och jag kunde flytta 3-4 dec närmre bakvägg utan att bumlighet. Bra för möbleringen.
Nu till två huvudfrågor.
1. De är ju två helt separata kablar till varje kanal, en optimerad till bas och en till högre frekvenser, alltså en renodlad biwire setup. Det innebär dubbla gafflar på varje högtalarterminal på förstärkaren. Jag har WBT (ingen aning om modell) på Krell 400:a och dubbla gafflar sitter INTE bra på en terminal. Vad gör jag bäst? Tror mig sett nån adapter från gaffel till banan - är det bra? alltså att ena kabeln får banan och andra gaffel. Vilken modell? annan lösning?
2. EFtersom det är två separata kablar blir det lite svårt med att lägga dem snyggt (gillar att organisera det snyggt), nu undrar jag ifall man kan "bunta" ihop dem på något sätt. Har också för mig att man INTE ska lägga kablar parallellt med varann, gäller det även i detta fallet? Tipps på att få ihop dem snyggt?
/Dan |
Artphotography |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/08/05 : 22:59:44
|
Att lägga ihop är välan lugnt. Clou har mycket skärm på sitt kablage. Varför inte terminera om det hela? Vinklade bananer från tex Vbt är kanon. Lättjobbade går att stacka, kör sedan många år med sådana urnöjd! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/08/06 : 11:10:41
|
Tack för länktipps rannagarden!
svejk, jo, man kan ju terminara om också...mmm, får se om jag hittar någon bra adapter eller jag lämnar in för omterminering... |
Artphotography |
|
|
|
Topic |
|