HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 två enkla kabelfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:10:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har nytt högtalarkablage, Clou 610 Triol, och det känns tveklöst som en uppgradering från mina Kimber 8TC. Bredare och djupare ljudbild. Riktigt riktig bra faktiskt. Högupplöst som attan, men blev något slankare i basen men det var trots allt en fördel då mina Revel är väldigt bastunga och jag kunde flytta 3-4 dec närmre bakvägg utan att bumlighet. Bra för möbleringen.

Nu till två huvudfrågor.

1. De är ju två helt separata kablar till varje kanal, en optimerad till bas och en till högre frekvenser, alltså en renodlad biwire setup. Det innebär dubbla gafflar på varje högtalarterminal på förstärkaren. Jag har WBT (ingen aning om modell) på Krell 400:a och dubbla gafflar sitter INTE bra på en terminal. Vad gör jag bäst? Tror mig sett nån adapter från gaffel till banan - är det bra? alltså att ena kabeln får banan och andra gaffel. Vilken modell? annan lösning?

2. EFtersom det är två separata kablar blir det lite svårt med att lägga dem snyggt (gillar att organisera det snyggt), nu undrar jag ifall man kan "bunta" ihop dem på något sätt. Har också för mig att man INTE ska lägga kablar parallellt med varann, gäller det även i detta fallet? Tipps på att få ihop dem snyggt?

/Dan

Artphotography

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/05 :  15:33:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ja, det är ju en lösning att "gaffla" den ena och via adapter "banana" den andra.

Kolla här:

http://cgi.ebay.co.uk/Gold-Banana-Plug-Jack-Speaker-Connectors-Binding-Post_W0QQitemZ330013036225QQihZ014QQcategoryZ32838QQrdZ1QQcmdZViewItem

Eller här:

http://cgi.ebay.co.uk/2-PAIR-ATLONA-QUALITY-SPEAKER-BANANA-PLUGS-CONNECTOR_W0QQitemZ130011140968QQihZ003QQcategoryZ32838QQrdZ1QQcmdZViewItem

Finns hur mycket som helst på tex Ebay. Tror det kommer fungera bra med en sådan lösning.


"Prov-bunta" dem(kablaget) och se om det händer nåt dåligt med ljudet. Annars så kan du väl kabelstrumpa dem och ha dem som EN kabel? Borde funka galant.

Mvh,
M
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/08/05 :  22:59:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Att lägga ihop är välan lugnt. Clou har mycket skärm på sitt kablage. Varför inte terminera om det hela? Vinklade bananer från tex Vbt är kanon. Lättjobbade går att stacka, kör sedan många år med sådana urnöjd!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/06 :  11:10:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för länktipps rannagarden!

svejk, jo, man kan ju terminara om också...mmm, får se om jag hittar någon bra adapter eller jag lämnar in för omterminering...

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000