HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 USB/S-pdif fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/01 :  21:46:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har en liten fundering.

Kan man plocka ut signalen från en mp3 spelare via usb-porten o sedan göra om den till S/pdif eller optisk så att man kan koppla in den på en vanlig dac??

Texas instrument har ju tex PCM2707PJT som är en usb-mottagare som har s/pdif ut.
Men den verkar vara lite överkurs för mina elektronikkunskaper tyvärr


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/01 :  22:25:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är inte helt säker att jag förstår vad du menar. MP3 spelare skickar ju normalt inte ut någon signal på USB porten (jag antar att det är den kontakt som normalt används för att kommunicera med datorn du menar).
De flesta MP3 spelare beter sig helt enkelt som en ett "dumt" flash-minne när du kopplar in dem i datorn (som en minnesticka) och gör inget utan uppmaning. Filsystemet är gamla hederliga FAT.
I praktiken behöver man alltså en rätt avancerad controller av något slag (ex. en PIC, det finns om jag minns rätt varianter med inbyggt USb interface) som kan läsa data från stickan och sedan skicka den vidare till en S/PDIF interface. Ev, behöver man ett buffertminne också.

Antagligen kan det mesta av logiken hanteras av ex. en PIC så kretsen borde kunna göras rätt liten men det är fortfarande ingen enkel design. Jag skulle inte klara av det


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:14:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
På PastTimeGizmos hittar du en FlashCard-controller med MP3-spelare. Inte riktigt vad du söker men ändå.
www.pasttimegizmos.com

Jag har funderat på samma sak, emn minskat mina anspråk. Jag beställde en USB-AD/DA-omvandlare. Ska byggas in i ett rörsteg. Lite lagom käckt, USB in
http://users.skynet.be/bestelectrix/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:49:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det går inte med iPod iallafall. Det går bara att plocka ut en analog signal.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/02 :  19:20:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm då funkar det säkert inte på min Iaudio M5 heller..

Ja ja jag får väl skaffa mig en ny Iriver H140 så att man får digitalutgången direkt..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:24:14  Show Profile Send megajocke a Private Message
Eller så kanske du kan hacka din mp3-spelare lite grann... det finns kanske en I2S-signal där inne någonstans om du har tur, och chip för att göra I2S till SPDIF finns då vad jag minns... fast det kanske är lite extremt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:27:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Mmm det är lite väl extremt.
Dessutom är den bara fyra veckor gammal..

Men det får nog bli en ny Iriver när man får tillbaka på skatten.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/05 :  00:50:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det verkar hart när omöjligt att få ut S/PDIF från iPod. Det är väl samma grej som med SACD, antar jag... en av många diskussioner om ämnet finns här. Någon tror sig ha hittat något, efter ett tag visar det sig inte stämma:
http://phatboyg.com/2005/10/20/ipod-has-digital-output/

För iPoden kan du istället köpa en sån därn mobil dock-kontakt. Här finns en variant: http://www.sendstation.com/us/products/pocketdock/lineout-usb.html
Med en sån dock-kontakt, liten och smidig, kan du plocka ut linjesignalen direkt via mini-phonojacket. USB-kontakten får du förstås inget ljud ut ur. Analog linjesignal tror jag mycket mer på när det gäller att koppla en iPod till stereon. Det är väl ändå bara MP3? Eller har du din musik i iPoden i Apple Lossless-format eller AIFF/WAV?

Jag tänkte mig en Mac Mini inkopplad i stereon istället. Med nån bra Firewire-DAC. Nån gång i framtiden då allting är stort.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/05 :  09:21:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har ju inte jag en ipod utan en Iaudio M5

Anledningen till att jag vill ha digitalut är att jag vill slippa spelarens förstärkare. Men det verkar inte vara så lätt.

Som sagt det får väl bli en ny Iriver H140.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/05 :  23:12:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ja, just det ja... ööhhhh. Hade visst läsglasögonen nån annanstans igår. Ändå lite tveko till nyttan med att göra det för en mp3-spelare - fast det är klart, det är ju kul! Och förstås väldigt litet och smidigt, om det nu går att få att funka. iRivern verkar ha mycket stöd för olika format... Ogg vorbis och sånt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000