HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Forsmark nära härdsmälta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:07:14  Show Profile Send Stickan a Private Message
Enligt konstruktionschefen Lars Olov Höglund var det ren tur att Forsmark inte drabbades av en härdsmälta förra veckan.

Två av fyra generatorer som förser kraftverket med ström fungerade inte och detta var den allvarligaste incidenten sen Tjernobyl påstår han.
Forsmarks ledning och Statens Kärnkraftsinspektion håller inte med.
Oväntat!! Vid alla allvarliga händelser är det ju bättre att hålla svenska folket ovetande.
Det som aldrig skulle kunna hända i Sverige var tydligen nära att hända!!
Ingen dum idè trots allt att lägga ner Barsebäck kanske?
Och hur vore det om staten fick tummen ur arslet när det gäller satsningarna på alternativa energikällor!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:19:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Stickan, du tycker inte att det är att dra lite förhastade slutsatser efter att en kille som inte ens jobbar där längre uttalar sig?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:26:52  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är inte jag som dragit några slutsatser, det är konstruktionschefen.
Jag tycker inte det är särskilt bra om kärnkraftsverken inte fungerar som de skall, men det kanske du tycker är ok?


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:32:20  Show Profile Send time a Private Message
Jag vill då ha ström till stereon utan att ha sot på taket..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:43:32  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Så länge det inte finns någon ersättning så förstår jag inte vitsen eller ens tanken med att lägga ner.

När skjuter ju ändå ingen hare...

Och ska vi prata risker så är det nog ändå bäst att stanna hemma, inte gå ut och handla allt över internet. Troligtvis så snubblar du ändå på mattkanten och bryter nacken i fallet...

Murphy vinner alltid i slutändan.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:46:20  Show Profile Send Stickan a Private Message
time: det vill jag också, Chalmers drog igång ett projekt med vågkraft, hoppas det slår väl ut för mig veterligen är havet inte radioaktivt(än!!).
Problemet är att man slog sig till ro med kärnkraften som den bästa energin och har därefter inte, i mitt tycke varken satsat eller forskat tillräckligt kring "nya" energikällor.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:49:44  Show Profile Send Stickan a Private Message
drbob: Hoppas Murphy ger fan i kärnkraftverken.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:53:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Var jobbar denna "konstruktionschef?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:54:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan någon stå till tjänst med en länk där man kan läsa mera?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/01 :  13:58:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Det är inte jag som dragit några slutsatser, det är konstruktionschefen.

"Det som aldrig skulle kunna hända i Sverige var tydligen nära att hända!!"
...enligt denna enda källa som inte själv har utrett händelsen, utan spekulerar utifrån konstruktionen. Visst väger det tyngre än om lite vem som helst skulle kommentera saken, men man bör ändå ta det med en nypa salt.
quote:
Jag tycker inte det är särskilt bra om kärnkraftsverken inte fungerar som de skall, men det kanske du tycker är ok?

Självklart inte. Jag tycker inte heller det är okej om ett vindkraftverk inte funkar som det ska. Inte vill jag slopa det för det...

Det där med vågkraft är intressant. Det är inte bara på Chalmers det forskas om det i Sverige, åtminstone Uppsala och möjligen KTH håller på med samma sak. Tyvärr ser det ut att vara ganska långt kvar till en fungerande produkt ännu, men idén är ju bra.

Edit: Länk: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13348422.asp

Edit 2: 2000 inlägg, hurra hurra

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/08/01 13:59:38
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  14:47:08  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jag vet inte var denna "konstruktionschef" jobbar nu. Konsekvenserna av ett havererat kärnkraftverk och ett dito vindkraftverk är av två helt olika slag, eller hur

Läste om detta på text-tv, och som vanligt när någon "hoppar på" kärnkraften så skjuter man budbäraren!

Ja, vågkraften verkar lovande. Bara våra politiker inser det också.
En förändring är nödvändig för miljöns skull, oljan måste ersättas.
Så även kärnkraften.




Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/01 :  14:51:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Har "konstruktionschefen" jobbat på Forsmark tidigare eller är det bara en konstruktionschef, som vilken som helst, som uttalat sig?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  15:00:56  Show Profile Send Stickan a Private Message
Eric V-ås:Läs på text-tv. Där står:Före detta konstruktionschefen för Forsmark.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/01 :  15:20:57  Show Profile Send Stickan a Private Message
Läs också på:svt.se nyheter.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/08/01 :  15:29:14  Show Profile Send deerhunt a Private Message

Kolla denna sidan för bra information:http://www.ski.se/page/2/25.html?7570.

Det som är anmärkningsvärt är väl att vår generation anser oss ha rätt att efterlämna dödligt avfall i mer än 100.000 år till kommande generationer.
Slutförvaringen skall klara ett par istider, för att inte tala om den mänskliga faktorn som väl är inblandad här oxå, eller

Ni som gillar utbränt kärnbränsle skall ställa villan ovanpå slutförvaringen - se fråga 8 i länken


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/01 :  15:56:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Det som är anmärkningsvärt är väl att vår generation anser oss ha rätt att efterlämna dödligt avfall i mer än 100.000 år till kommande generationer.

Inte om man använder materialet för att utvinna mer energi. Även detta är ett mycket intressant forskningsområde! Det finns teknik som skulle göra det möjligt att utvinna mer energi ur avfallet och i samma vända få ner den nödvändiga lagringstiden till ca 1000 år istället. Mängden avfall skulle bli ca 250 gånger mindre.
Jag skrev en uppsats om detta en gång i tiden, och tycker fortfarande det är enormt spännande. För en kort och pedagogisk introduktion, läs t.ex. denna broschyr från KTH. http://www.neutron.kth.se/transmutation/Transmutation.pdf

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/08/01 16:09:42
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2006/08/02 :  00:33:04  Show Profile Send Nygga a Private Message
Sidan 6 på denna länk kan ni läsa lite om Lars-Olov Höglund.

http://www.processnet.se/html/process/pdf/PN_06_02.pdf

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/08/02 :  08:48:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
Oavsett vad man tycker om kärnkraft och om det är viktigt huruvida budbäraren fortfarande jobbar på kärnkraftverket så tycker jag att brister i säkerheten har avslöjats. Vi får väl hoppas att de lär sig av misstagen i alla fall men säker kan man kanske inte vara, felet var tydligen känt från andra reaktorer.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/02 :  11:01:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
time: det vill jag också, Chalmers drog igång ett projekt med vågkraft, hoppas det slår väl ut för mig veterligen är havet inte radioaktivt(än!!).
Problemet är att man slog sig till ro med kärnkraften som den bästa energin och har därefter inte, i mitt tycke varken satsat eller forskat tillräckligt kring "nya" energikällor.


Man måste skilja på energikällor som kan leverera den effekt vi vill ha när som helst och energikällor som bara levererar ibland.
Vinden blåser inte hela tiden och sällan när det är -20°c kallt och vi behöver som mest eleffekt. Samma sak med vågkraft.
Det är ändå ett intressant komplement, men aldrig ett alternativ till kärnkraft.
-Satan, idag får jag inte igång musikanläggningen, det är ju vindstilla!

quote:
Inte om man använder materialet för att utvinna mer energi. Även detta är ett mycket intressant forskningsområde!

Tyvärr har våra politiker förbjudit all forskning om detta här i Sverige.
Tur att dom är mer framsynta utomlands.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:36:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Tyvärr har våra politiker förbjudit all forskning om detta här i Sverige.
Tur att dom är mer framsynta utomlands.

Jag skrev precis det i mitt inlägg men editerade bort det sen. Jag känner mig säker på att jag har hört just att det är förbjudet, men kan inte inte hitta några fakta om saken. KTH verkar ju t.ex. bedriva forskning inom området som finansieras till stor del av SKI.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:46:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På 80-talet när man beslutade om kärnkraftens framtid så förbjöd man företag att forska i kärnkraft.
Jag vet inte hur det är med universitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2006/08/02 :  13:07:51  Show Profile Send Nygga a Private Message
Numera är "tankeförbudsparagrafen" borta ur lagboken, så fritt fram o forska. Vilket datum den tas bort eller om det redan gjordes nu 1/7-06 är jag osäker på.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2006/08/03 :  04:36:46  Show Profile Send Nygga a Private Message
Här finns en rapport att läsa för er som är interesserade från SKI.
http://www.ski.se/dynamaster/file_archive/060801/710582a15ac423d769b61a503087c902/Raskutredning%20FKA.pdf

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/03 :  08:13:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var ju bra. Att förbjuda folk att tänka hör inte hemma i en demokrati.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/03 :  08:48:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Paragrafen är rätt specifik

"ingen utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att i landet uppföra en kärnkraftsreaktor"

Så det är bara "vanlig" kärnfraft som omfattades av förbudet, tranmutation osm det skrivs om ovan tror jag aldrig omfattades.

Edited by - f95toli on 2006/08/03 08:52:42
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/03 :  09:18:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ja, i natt har man beslutat att stänga två av Oskarshamns reaktorer pga bristande säkerhet....

...så det var knappast något att bagatellisera eller argumentera bort, det som hände på Forsmark....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000