HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bumlig bas runt 120 Hz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/07/28 :  12:08:18  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Roade mig häromdan att koppla upp min laptop till stereon och lyssna på alla frekvenser mellan 2 Hz och 150Hz för att få ett mer precist besked av vilka frekvenser som förstärks av rummet. Gjorde olika svep och spelade och jämförde sen olika frekvenser mot varandra. Jag mätte inte utan lyssnade från min lyssningsposition.

Jag har en förstärkning vid 50-55 (topp 53 Hz) Hz men den känns ok, en liten vid 25 Hz och ett hål runt 70 Hz meeeen vid 120 Hz är det en ganska rejäl förstärkning som förstör ljudbalansen ganska rejält upplever jag. Upplever att den bumligheten kväver alla de bra baskvaliteerna i de lägre frekvenserna. Jag satt och räknade lite på hur långa våglängderna är vid dessa problemfrekvenser men kom inte fram till några matchande mått i mitt vardagsrum.

Är inte detta en ganska typisk problemfrekvens i en betonglägenhet, 120 Hz? Vad göra? Vad är mest effektivt? Dämpa rakt bakom högtalaren?
Har mina högtalare nästan mitt i rummet som det är nu. Golvet är bra dämpat med 3 stycken stora, 2 cm tjocka, mattor, tavlor på väggarna och en rund (lite för tunn dock) matta på väggen bakom högtalarna. I mitt rum så lyssnar jag på "bredden" alltså rummet är mkt bredare än vad det är djupt från lyssningsposition.

Högtalare: Dynaudio Contour s3.4 drivna av en Primare SPA 20

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/07/28 :  13:18:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mattor dämpar ingen bas, dom är för tunna.
Vad har du för rumsmått?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/28 :  14:17:51  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Du måste ha tjockare saker. Typ kraftiga dämpplattor.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/07/28 :  15:09:55  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Bästa man kan göra är att bygga resonatorer med membran av tunnare byggskivor, alternativt en kavitet avstämd till kvartsvåglängden av 120Hz. Fyller man dem så blir de mer bredbandiga. Ett annat alternativ är sk tubetraps.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/28 :  18:52:04  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kolla LeoArietis byggbeskrivning under "bildreportage Teknik & DIY". Guld!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/28 :  22:29:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/29 :  09:16:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För att ta specifika frekvenser så har detta varit uppe många gånger.
Det här förslaget från Esl fungerar väldigt bra:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Börja med att försöka dämpa problemfrekvenserna i rummet.

För riktigt svåra problem kan man göra som Martinsson föreslår eller som beskrivs i den här tråden av Hjort:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45391


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/07/29 :  13:52:50  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tack för alla svar! Tänkte att jag måste ju bifoga en skiss på rummet innan man kan bli seriös. Tog ngn dag. Ingen grafisk designer direkt...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/07/29 :  16:37:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om man räknar lite på det så har du resonanser framför allt vid 70, 95 och 140 Hz. Längden och bredden på rummet har ju mått som ger resonanser som ligger nära varandra och klumpar ihop sig just där.
Det finns en resonans även vid 120 Hz.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/29 :  18:34:35  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ursäkta mitt tidigare mkt fåordiga inlägg, lite småfult om jag får säga det själv.

Vad jag försökte komma med, och vilket bernt mkt snabbt uppfattade, föga förvånande, var att man kunde använda sig av eq, men jag förordar en bastard i sammnhanget, en kombination av bägge världar.

En viss grad av akustikt tyglande och en viss grad av elektronisk manipulation kan visa sig vara en mkt fragångsrik väg att slå in på, så var det för mig själv i varje fall.

Jag tror att om man väljer bort någon av dessa två måste man gå så mkt längre för att få samma resultat som med denna "bastard" av filosofier, för att lsänga sig med fina ord, "synergieffekten" av denna kombination bör ej underskattas.

En bonus är att den ena metoden avslöjar den andra i de fall då den första är utrustad med RTA (realtidsanalysator), den elektroniska vägen erbjuder en ganska stor portion hjälp vid akustikförbättring, såpass att man i slutänden kanske inte längre behöver den, men då finns ju andra problem att ta itu med eller hur : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/07/29 :  22:18:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
EQ kan användas för att dämpa rumsförstärkningar i basen, däremot inte för att fixa utsläckningsfenomen.
Rumsmåtten är lite olyckliga eftersom dom rumsresonanser dom skapar ligger väldigt nära varandra. Ihopklumpade rumsresonanser med stora "hål" imellan märks mer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/07/30 :  02:18:13  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Hmm intressant och lite olycksbådande att bredd och längdmåttet sammanfaller. Jag vill först testa och dämpa. Bör min första insats vara rakt bakom högtalarna?
I senare skede kanske elektronisk korrektion. TC gör bra grejer och jag log när bilden dök upp .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000