Author |
Topic |
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 13:52:04
|
quote: Vilka vill besöka mig och beskåda då Per G Jeppson käkar en falukorv UTAN senap
Jag! Detta vill jag inte missa för all falukorv i Skåneland |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 14:08:27
|
datumet är den 20/10... Och den helgen. träff är på planering tills då ... Jämshögsträff på G igen.. Som vanligt då öppet hus.Denna gång medlemmsanlägg endast!!! Det kommer hit medlem(ar) med sina anlägg. Så MÅNGA har chansen att ta del av en stor fet falukorvs förpassande ner i Per G J´s magge..
Bildtråd blir det också för dom som tyvärr anser det för långt att åka från norrbotten.. Så ni skall INTE missa detta.. lovar..
Hur Per G J kunde efter att hört denna finurliga kombo här ändå inte förstog att detta var enkelt att spela fattar jag inte bara..
Men det bevisar ju faktumet att detta är knepiga resultat som inte ens cellerna kopplar riktigt fast man hört det själv... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/23 14:09:48 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 15:24:52
|
Ifall falukorvs-grejen blir av så lova att pm:a mig, för vi bjöd 10 hungriga personer på falukorv häromkvällen och min fru hade hittat en variant som är löjligt gigantisk. Vi skrattade allihopa för ingen hade sett något liknande. Säkert över en halvmeter lång och kanske 15cm i diameter. Vi satte fram två sådana på bordet och det var stört omöjligt för tio pers att äta upp det
Visst får vi skramla ihop till en sådan....ifall....det blir falukorv |
Artphotography |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 23:23:35
|
(Kunde inte låta bli) |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
Edited by - Amatören on 2006/08/23 23:34:54 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:11:40
|
Så här några dagar efteråt har jag hunnit suga lite på mina intryck. Många av de tankar jag tänker förmedla är ganska tekniska. Jag vet att det finns flera mycket duktiga rör-konstruktörer här på forumet, varför det innebär en risk för mig att ge mig in i analysen. Men samtidigt har jag ju möjligheten att be om överseende, stöd och konstruktiva bidrag där det blir uppenbart att jag behöver det. Ok?
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:12:03
|
Hepp
Jag får nog börja träna korvkonsumtion |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:12:04
|
Lite bakgrund
Historiskt använde så gott som ”alla” lågfrekvensförstärkare utgångstransformator. Utgångstransformatorerna hade ofta tveksamma egenskaper, speciellt vid låga frekvenser, och de var tunga och dyra. Därför fanns ett affärsmässigt intresse för att eliminera dem.
Philips presenterade i mitten av 1950-talet en transformatorlös koppling som byggde på att man använder en högohmig högtalare (800 ohm). Min personliga spekulation är att man på så sätt ville skapa en bättre, billigare och lättare lösning för rundradioapparater och musikanläggningar. Lösningen ställde också mindre krav på nätdelen, som därmed också kunde göras lättare och billigare. På Philips bedömde man uppenbarligen den transformatorlösa kopplingen som så värdefull att man till och med tillverkade flera olika högtalarelement med 800 ohms talspoleimpedans.
Kretsen användes mycket riktigt i ett antal olika Philips-produkter, men det tycks inte som om den blev särskilt långlivad.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:12:47
|
Topologi
Förstärkaren består av, i signalvägen: Volym- och balanskontroll > försteg > tonkontroller > slutsteg
Volymkontrollen är (på vanligt Philips-manér) försedd med loudnesskontroll. Den här aktuella funktionen påverkar i huvudsak basen. Balanskontrollen är mer eller mindre obligatorisk på den tidens apparater och väldigt användbar för att justera skillnader i output för dem som spelar i stereo (ovanligt i början).
Försteget består av två RC-kopplade steg efter varandra (ECC83) med negativ återkoppling. Därefter följer tonkontrollerna som (för ovanlighetens skull) är helt passiva, det vill säga de ligger inte i någon motkopplingsslinga.
Slutsteget tillhör den vanligaste kategorin av transformatorlösa kopplingar, nämligen single-ended push-pull (SEPP). Den karaktäriseras av att utgångsrören likströmsmässigt är kopplade i serie och växelströmsmässigt parallellt. En sådan krets är kapabel att leverera relativt hög uteffekt vid väldigt låg utgångsimpedans.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:13:14
|
Slutsteget
Slutsteget består av ett spänningsförstärkarsteg (1/2 ECC83), ett fasvändarsteg (1/2 ECC83) och ett effektförstärkarsteg (2 x EL86).
Mellan spänningsförstärkaren och fasvändaren används positiv (!) återkoppling vilket ger steget mycket hög råförstärkning. Från utgången införs som vanligt negativ återkoppling. Denna kombination av återkoppling är enligt min kunskap ovanlig i audioförstärkare och har flera intressanta egenskaper. Jag tror att orsaken till den enligt mätningarna oväntat låga distorsionen finns att hämta i den här kopplingen.
Effektsteget har en enligt min bedömning mycket säregen koppling som jag har försökt förstå. Men jag skippar den beskrivningen just här, den känns OT…
Resultatet är i alla fall ett slutsteg med relativt hög uteffekt, extremt låg övertonsbildning och mycket goda transientegenskaper. De ingenjörer som konstruerade det här steget var inte helt bortkomna…
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:13:45
|
Lyssningsintryck
Observera att det här är mina personliga subjektiva intryck efter några timmars lyssning. Eftersom lyssningsintryck är så svåra att beskriva med ord blir min beskrivning möjligen lite kantig.
Ljudmässigt spelar Philipsen med egenskaper som i stora stycken är en kombination av single-end- och push-pull-egenskaper. Den är på något sätt varken eller – eller också är den både och. Det går nog inte riktigt att förklara.
Vid akustisk eller lågmäld musik tycker jag mig höra att en möjligen blygsam, men ändå, mikrodynamik finns där. Det finns en luftighet i ljudbilden, men den lyfts inte fram ordentligt. Förstärkaren försöker separera artister och instrument och presenterar en ganska bra, stabil tredimensionell ljudbild, men riktigt knivskarp blir den inte. Kari Bremnes, Katie Melua, Göteborgs Barockensemble med flera presenteras dock med omisskännlig närvaro, själ och känsla. Jag uppfattar förstärkaren som kärleksfull och ödmjuk i de här lägena, men absolut inte blyg.
Med tätare musik vaknar också något annat till liv. Den stora överraskningen förstärkaren bjuder på är helt klart den oväntade pondus med vilken den spelar - över hela registret. Deep Purple, Ozzy Osbourne och AC/DC presenteras med en stor portion övertygelse, överraskande dynamik och auktoritet. AC/DCs Jailbreak (live) bjuder på en betagande och oemotståndlig känsla. Här finns definitivt ingen blygsamhet, det är helt omöjligt att sitta stilla. Ingenjören i mig funderar, ifrågasätter, kritiserar och undrar vad det är han hör - vänta nu lite här, det här stämmer inte… Men så, tja, efter en stund är det bara att kapitulera
Den här kombinationen spelar musik!
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:14:05
|
Kort analys
Observera även här att tankarna är mina personliga. Jag hävdar inte att de är ”sanna” i något avseende, utan de kan mycket väl ifrågasättas och diskuteras.
Förstärkaren bjuder på en blandning av kvalitéer som normalt återfinns i antingen single-end- eller i push-pull-kretsar. Vid alla nivåer tycks den ha väldigt låg övertonsbildning. Som framgår av mätningarna klingar övertonerna också snabbt av. Egentligen ligger häri en konflikt eftersom ett så kraftigt återkopplat slutsteg inte brukar ha de egenskaperna.
Vid högre nivåer (jämför med 7 W-mätningarna) och begynnande klippning ökar uddatonsbildningen men den blir inte elak och kärv. Klippningen kan gå ganska långt innan öronen börjar protestera. Förstärkaren klipper asymmetriskt, vilket är en karaktäristisk single-end egenskap.
Jag misstänker att den pondus jag tycker mig höra kan tänkas bero dels på att förstärkaren och högtalaren spelar ytterst bra ihop, dels på att den ovanliga kopplingen i effektsteget förhindrar att slutsteget ”saggar” vid pådrag. Det finns givetvis andra sätt att förhindra det, men jag tycker att den här kretslösningen är ovanligt kreativ. Detta tillsammans med den goda transienthanteringen och den låga distorsionen skulle kunna vara en förklaring till att musiken ”kommer ut” ordentligt.
Vi ska inte heller glömma att högtalarna verkligen ställer upp för den här förstärkaren. Deras elektriska impedans tycks passa Philipsen alldeles utmärkt. Jag är visserligen helt okunnig om högtalarnas design och elektriska egenskaper, men den kombination mayro hittat här är ljudmässigt mycket lyckad.
Det tycks klart att mayros rum äter upp en hel del bas. Att Philipsen så övertygande upprätthåller basregistret måste nog i hög grad tillskrivas den inbyggda loudnessfunktionen. Utan den hade resultatet blivit ett helt annat. Lägg därtill att de passiva tonkontrollerna ger ett ljusmässigt bättre resultat än om de varit aktiva (jämför med skillnaderna mellan aktiv och passiv RIAA-korrigering). Det är speciellt bra för transientåtergivningen.
Dämpfaktorn har diskuterats en del i tråden. Jag tror kanske att en för låg dämpfaktor får till resultat att högtalarnas output strax ovanför resonansfrekvensen sänks. Beroende på hur högtalaren är designad är sänkningen större eller mindre. Frekvenskurvan får ett delvis ändrat förlopp, men jag vill inte gärna tro att Philipsens lyckade kombination med mayros högtalare kan förklaras med låg dämpfaktor.
Jag håller med mayro och andra om att Philipsen i kombination med hans högtalare och rum spelar med bravur. De ovanligt låga halterna av intermodulation gör ljudet klart och definierat. Även vid låga frekvenser och hög drive avhåller förstärkaren sig från att börja blanda och ge bland tonerna.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:14:21
|
Finns det inget som är mindre bra?
Visst. På den negativa sidan skulle jag vilja säga att den höga brumnivån grusar intrycket betydligt genom att bakgrunden inte är svart (tyst). Även om brummet och musiken hanteras helt åtskilda, ligger en ”grå” slöja bakom presentationen. Brumnivån är också väldigt mycket högre än vad tillverkaren specificerar, vilket är en avvikelse. Lite synd är det.
Kanalseparationen är riktigt dålig, jag mätte upp överhörningen till cirka -30 dB över hela registret. Den tecknar ljudbilden ganska bra, men får inte till det riktigt med upplösning, definition och placering. Jag tror att kanalseparationen begränsar möjligheterna här.
Edit: Ändrade slöjans egenskap till "grå" i stället. Tack Tobbe. |
|
Edited by - Lenn Art on 2006/08/24 13:44:16 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:14:36
|
Epilog
Man kan återigen undra varför jag lägger så mycket krut på den här tråden Som vanligt har jag inget rätt svar, mer än att jag tycker det är förbaskat kul!
Visst finns det väl någon kritisk synpunkt man kan ha, men tänk efter – vad är det vi talar om här? Jag har kommit på mig flera gånger med att ställa moderna krav på en förstärkare som när den föddes inte hade en susning om att sådana högtalare och sådana lyssnare skulle komma att finnas fyrtio år senare…
Jag vill gratulera mayro (igen) till en utsökt kombination. Det är en fröjd att skåda honom i soffan när han lyssnar!
|
|
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:21:51
|
mayro har helt enkelt haft en väldig tur, som han kanske har förtjänat eftersom han ju uppenbarligen lägger ner mycket tid (och kanske pengar) på att testa olika saker i hifi-världen. Den som hade den tiden att lägga...
Hursomhelst är det bara att gratulera dig mayro! Får du behålla Philipsen eller det blir någon annan förstärkare för din del? |
A wolf in a sheep´s clothing... |
Edited by - Musse80 on 2006/08/24 11:38:35 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 12:33:35
|
Jag vill börja med att tacka Lenn Art för all den tid som han har spenderat med att försöka utröna detta "Fenomen" som uppstår i den kombination som spelar här. Riktigt roligt att lite djupare för en gång skull ÄVEN ifrågasätta samt bli ifrågasatt för "det man hör" med reda mätningar teknik osv..
faktiskt en av mina absolut trevligaste hifi upplevelser detta. Om inte det bästa helt ärligt..
Och vem kan göra sådant bättre än en teknikkunnig musikintreserad hifi tekniker? Med stora kunskaper om just denna typen av stärkare philip är...
Angående den mycket lilla kritiken som framkom angående fokus osv.. Efter besöket här ställdes allt in "lite bättre" än då Lenn Art var här. Uppstället var vid lyssningen gjord av Johan Lindroos och avsåg att få fram mer stöd av bas osv från väggar. Vilket i det uppstället som spelade då var ytterst possetivt!! Detta "uppställ begränsar tyvärr med philip ljudbilden till att "flyta ihop" en aning för mycket.. Detta då philip INTE behöver något som helst (känns det som) stöd av rummet för att skapa basåtergivning... Men detta är nu åtgärdat och "problemet" är klart klart mindre på den punkten nu..(Som tur är).
Vad denna omflyttning gör då högtalarna kommer mer fria i rummet är att luft samt utblommningen och därmed klingningarna ifrån dom skiraste tonerna blir mer. MYCKET mer nyanserade..samt stereobildens tydlighet förbättras avsevärt..
Det lite ihoptryckta dämpade ljudbilden "försvinner" och ersätts med vad jag uppskattar en större klarhet och ytterligare separation..
Men jag tror alla känner igen detta jag beskriver då man spelar en högtalare in mot bakvägg/hörn ställd då burken inte är byggd för att spelas så egentligen..
Brummet uppfattar man också mindre men inte helt borta ändå..
Angående brumm.. Jag tror att då ni läser här framstår det som om det låg en MATTA av högt brummande som bakgrund. SÅ ÄR DET INTE!!!
Utan det är ett brum som med jämförelse med kanske det mest nyanserade jämförelseobjektet kan anses sämmre. Medans JAG.. OBS!! JAG anser att detta brum inte ens hörs i jämförelse med det hårda gråa ljud jag anser ALLT annat köpt har som jag provat i jämförelse med vad philipen o grejorna här presterar... Partisk möjligen här. Men vill förtydliga en aning så det INTE framstår som om det ligger en matta av störande brummande toner som DÖLJER saker.
Tror inte Lenn Art heller menade så. Så jag tog mig friheten att som jag tror han menade förklara lite mer om detta "brumm"..
Rätta mig om jag tolkar in nåt fel här Lenn Art i mitt utveklande av detta brum utifrån din text..
I övrigt så finns där SÄKERT som ammen flera stärkare som kan göra detta som philip gör. Utan tvekan. Bara att jag INTE tills dagens dato hört det bara tyvärr..
Så ingen skall tro jag inte är onyanserad eller okritisk här.
men som skrivet flera ggr så.. det som händer här sett ur perspektivet att man spelar 100-200 skivor med olika kvalitet o musikval och bedömmer helheten så är denna kombo HELT ohotad av alla MINA referencer oavsett små fel o brister som alltid finns på ett eller annat sätt..Och att philip har en MYCKET stor orsak till detta just i mitt system står utom allt tvivel..
Och utvekligen "efter detta" är INTE avslutad för min del.. Jag har tagit bitar ur allas åsikter som besökt mig och skall nu försöka göra något av dom tips och ider som denna "lilla utredning" resulterat i..
Därför vill jag igen tacka dig Lenn Art för all den tid du lagt ner på detta!! Samt även Johan Lindroos för denna vecka du haft här under din semesterresa! Ytterst intresant o lärorikt! Samt stort stort tack för er andra som besökt mig och bedömmt mina intryck som nån slags motpol.. Fast ni blev medpol
Jag tror vi är många som idag har fått upp ögonen för detta med små små rörgrejors kapasitet då dom har en bra konstruktion..
MINA fördommar är i vilket fall totalt krossade till oigenkänlighet efter detta..Och tänk vad vår hobby för ihop OLIKA mäniskor från olika samhälsfunktioner till att ha roligt tillsammans. Rik som fattig. Ful som snygg. utbildad eller outbildad.
Jag vet i stort INGEN hobby eller intresse med denna bredd vi har med vår musiklyssning samt forumsdiskutioner..
Man bli fan tårögd då man tänker på vilken härlig hobby detta är!
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:32:06
|
quote: Tror inte Lenn Art heller menade så. Så jag tog mig friheten att som jag tror han menade förklara lite mer om detta "brumm"..
Rätta mig om jag tolkar in nåt fel här Lenn Art i mitt utveklande av detta brum utifrån din text..
Nejdå, jag menade visst inte så. Jag ber om ursäkt för min otydlighet.
Obestridligen ligger det ett brum i bakgrunden. Brummet har en nivå som jag personligen inte skulle acceptera om förstärkaren var min – jag skulle bygga bort det omedelbums. Naturligtvis behöver ingen hålla med mig på denna punkt, men jag ville bara berätta att åtminstone min upplevelse av musiken färgas av att bakgrunden inte är helt svart.
Men det betyder inte att presentationen av musiken är sämre. Det betyder heller inte att brummet påtagligt hörs när musiken spelar. Jag skriver faktiskt att förstärkaren hanterar brummet och musiken separat (och det var menat som beröm ) och därför kan vi kan väldigt lätt tänka bort brummet när vi lyssnar.
Men brummet maskerar delar av mikrodynamiken, den DDR som vi talade om tidigare i tråden. Tystnaden blir inte tyst utan endast fri från musik. Brummet är inget problem, men en skönhetsfläck. IMHO…
|
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 14:12:29
|
Lenn Art: Du som studerat Philps innanmäte, går det inte att "se" vad som gör välljudet? Uppbyggnad, val av komponenter etc?
Det kanske finns liknande eller lika förstärkare på marknaden?
Jag vill veta vad det är som "gör det". |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 14:19:54
|
Jag skulle gärna se att DIY avdelningen byger en prototyp av denna "koppling". Om det blir lyckat kanske det kan bli ett forumbygge framöver, förutsatt att förstärkaren spelar lika bra med fler högtalare än Mayros. Det kan ju vara så att just denna kombo är en "perfect match". |
www.akkelisaudio.com |
Edited by - Akkelis Audio on 2006/08/24 14:23:29 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 15:10:14
|
quote: Lenn Art: Du som studerat Philps innanmäte, går det inte att "se" vad som gör välljudet? Uppbyggnad, val av komponenter etc?
Det kanske finns liknande eller lika förstärkare på marknaden?
Jag vill veta vad det är som "gör det".
Muse, tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Jag kan också försäkra att det inte handlar om val av komponenter. Det vi ser här är en ovanlig kretsdesign med oväntade prestanda. Philips producerade ett antal apparater med ”liknande” design under 1950- och 1960-talen men därefter känner jag inte till någon krets som ens påminner om den här.
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 16:26:10
|
Jag har sänt pm nu till dom som var intreserade av test hemma hos sig av philipsen..Och har jag missat någon frivillig så sänd ert nummer via PM så skall resan nu planeras in. Det blir en tripp runt på en dag. Vilket innebär jag startar tidigt härifrån och kopplar in snabbt o testar lite plattor och fortsätter vidare relativt fort. Så hela dagen blir inte förstörd för er frivilliga pga av detta lilla test..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 16:43:14
|
Lenn Art. Tack för en mycket intressant analys. En koppling till både teknik och upplevelse!
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 17:13:29
|
Hur skall den kopplas in...?Bara rca eller?
Så att man kan förbereda själv lite. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 17:32:21
|
vanlig RCA. Jag kommer ha mina med mig. Samt även mina telekablar till högtalarna OM dom ev har egen betydelse för slutljudet vilket vi snabbt märker ju.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 17:57:27
|
Ok.
Ska bli kul,detta! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 18:53:03
|
Jag väntar nu bara in svar på mitt pm till stefanL så skall bokningen påbörjas...
Och nån fler i södra Sverige kan gärna anmäla sig. Resan kommer gå från ena sidan skåne till andra sidan ...
Edit. Nu ramlade unbeliver till också som testare. Så nu blir "Muse" glad eftersom han nu snart vet hur philip lirar på Avantgarde Kul unbeliver att även du ställer upp på denna testresa..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/24 19:00:35 |
|
|
Topic |
|