HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Relä switch
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/07/22 :  10:34:52  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Har en gitarrförstärkare med två st volymkontroller på som jag switchar mellan mha ett relä.
Problemet är att varje gång jag switchar smäller det till. Beror det här på att jag använder fel sorts reläer eller är det något annat. Någon som har ett tipps?

En bit av schemat.

Ta det lungt.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/22 :  14:09:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hur switchar reläerna? Ligger det ena på innan det andra slår till, eller bryter du upp det ena innan det andra slår till?

Du ska nog ha någon sorts brake-before-make-funktion. Om du bryter först lär ju gallret på V1B ligga flytande och röret börja leda för fullt. Slår du sedan till stryper du abrubt den strömmet vilket borde ge upphov till en smäll.
Lägg en kort fördröjning till reläerna så de inte släpper med en gång.

Min tanke.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/07/22 :  16:25:07  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Har ingen aning om hur reläerna switchar.
Gallret ligger säkert flytande som du nämner ska prova med ett motstånd ner till jord.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/07/24 :  11:24:49  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Har testat med lite olika resistorer (1M-4.7M) på ingången till V1B men det är fortfarande en störning kvar. Det är betydligt bättre men störningen är så pass markant att det inte går att spela med.
Får konstruera om .

Ta det lungt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000