HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bredbandshastighet adsl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/07/21 :  21:26:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, jag betalar för 24 Mbit/s men mäter upp 13 Mbit/s med TPTEST5.
Ska man acceptera det eller ska man gnälla på Telia som har leverat bredbandet?
Jag vet inte vad man kan förvänta sig av adsl2, men jag vill nog ha lite mer än halva farten man betalar för, right?
Jag hoppas bara programmet kör allt data i minnet och inte använder en hd, för hdn i min laptop sätter nog gränsen för att skriva i alla fall, runt 1.8 MB/s, vilket blir ungefär vad jag mäter upp med TPTEST5.
Några ideer?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/22 :  00:07:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Upp till 24 Mbit med lite tur kan man säga. Det står åxå på deras hemsida att det beror helt o hållet på hur långt ifrån basstationen man är o hur många som är uppkopplade i stationen.

13 Mbit är inte fyskam

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2006/07/22 :  00:54:55  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
håller med johan,,13 inte fyskam räcker långt,,,,vad dom menar med 24 Mbit är upptill vad dom klarar av att leverera...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/07/22 :  00:59:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, alltså, de säger UPP TILL 24 Mbit/s, så det är ju en tolkningsfråga. Jag är nyss tillbakakommen till sverige och vet inte vad jag kan förvänta mig helt enkelt. 13 Mbit/s är inte kack om man ser till det på ett absolut sätt, men relativt de 24 Mbit/s jag betalar för, är det kack då?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/07/22 :  01:06:55  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
ADSL är alltid best effort.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/22 :  11:26:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En annan sak att tänka på är att är hastigheten ställd högre än vad linan kan ge så får man bara en massa timeouter. Det är en av dom större anledningarna till att folk med ADSL har strul med IP Telefoni. Vad man sen mäter mot (Tptest) gör en heldel , även vilken tid på dygnet. Jag bor i Trelleborg o testade mot Lunds stadsnät som är rejält snabbt. Där fick jag 8 Mbit , mot Malmö fick jag 16 Mbit. Mot BBB:s eget nät i Sthlm fick jag 16 Mbit , om nu distans ska påverka så testade jag mot Östersund o där hamnade jag på 12 Mbit
Jag låg runt 8-900 Kbit i sändning mot alla ställena

Jag har åxå BBB Adsl men bara 10 Mbit , fast 10 är väl lika med 24 idag när man beställer

Testat kl 11.20 idag Lördag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/07/22 11:27:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000