HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda B&W DM 601 S3?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:37:54  Show Profile Send Alexander a Private Message
Hejsan!

Bilder:http://www27.brinkster.com/smrweb/

Vad tror Ni om att modda ett par 601or?
Har kollat lite på dom och kan konstatera att lådan inte är något att hänga i julgranen iaf. (Tunn spånskiva som håller på å vittrar sönder ;). Filtret ser ju inte så mycket bättre ut heller.

Vill ha lite tips på vad jag kan hitta på med dom här...
Funderar på att byta filter komponenter, internkablage, kontakter och bygga ny låda till dom med bitumen på sidorna.

<Värden på filter komponenter>
Kondensatorer:
4.7uF 100V MEB
10.0uF 100V MEB

Motstånd:
0R47 7W
1R8 7W

Spolar:
??

Eller det kanske inte är någon bra idé

/Alexander

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:54:48  Show Profile Send celef a Private Message
Först måste man vara klar över vad är det som låter tokigt med den omoddade högtalaren och därefter försöka åtgärda problemen. Om du är helt missnöjd med ljudet är det kanske bättre att se sig om efter en annan högtalare.

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:57:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag håller med Celef. Många verkar anstränga sig för mycket med något de egentligen inte gillar.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:58:45  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med celef. Inga nya komponenter klår en bra design.
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:20:41  Show Profile Send Alexander a Private Message
Nu kommer det här med att beskriva vad man tycker låter dåligt som inte är så lätt att uttrycka i ord.
Tycker att dom låter OK om man inte spelar så högt, men spelar man lite högre så tycker jag att det uppstår någon form av resonanser från lådan som inte låter så trevligt. Vet inte om det kan ha å att göra med den klena lådan?
Lite vassa i diskanten tycker jag att dom kan va också.
Tycker att det fatts något, är lite trista att lyssna på.

Vet inte vad man kan uppnå med en liten moddning

/Alexander

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:34:22  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexander

Nu kommer det här med att beskriva vad man tycker låter dåligt som inte är så lätt att uttrycka i ord.
Tycker att dom låter OK om man inte spelar så högt, men spelar man lite högre så tycker jag att det uppstår någon form av resonanser från lådan som inte låter så trevligt. Vet inte om det kan ha å att göra med den klena lådan?
Lite vassa i diskanten tycker jag att dom kan va också.
Tycker att det fatts något, är lite trista att lyssna på.

Vet inte vad man kan uppnå med en liten moddning

/Alexander





Har du möjlighet att mäta upp dom så kanske man kan modifiera så att dom kan bli bättre på de parametrar man själv tycker är viktiga, men kan man inte mäta så är det hemskt svårt att veta vad man skall ändra m.m.

fast sparar du på de gamla delarna kan du ju testa en massa för kul, då kan du ju alltid smälla ihop originalet igen om det inte blir bra.

(hur filtret ser ut spelar inte så stor roll det är vad det gör som är det viktiga!)

Edited by - norman on 2002/11/12 20:46:15
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:29:12  Show Profile Send Alexander a Private Message
[/quote]
Har du möjlighet att mäta upp dom så kanske man kan modifiera så att dom kan bli bättre på de parametrar man själv tycker är viktiga, men kan man inte mäta så är det hemskt svårt att veta vad man skall ändra m.m.

fast sparar du på de gamla delarna kan du ju testa en massa för kul, då kan du ju alltid smälla ihop originalet igen om det inte blir bra.

(hur filtret ser ut spelar inte så stor roll det är vad det gör som är det viktiga!)
[/quote]

Har ingen möjlighet att mäta.
Det var inte filtrets utsende jag syftade på, det var komponenterna. Tänkte om man skulle byta ut dom mot Mundorf kondingar och Xcoil spolar mm...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:35:59  Show Profile Send marens a Private Message
Tror det är kevlarbasen, den höga delningen och lådan som gör det. Vet inte hur mycket man tjänar på att byta ut komponenterna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000