HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 "Skönt Ljud" i Umeå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/20 :  15:47:13  Show Profile Send Vox a Private Message
Såg detta på Hifimagasinet. Kanske något för er norr om dalälven.



Välkommen till Skönt Ljud i Umeå - Norrlands enda riktiga High-End butik


Tack för att Du tittar in på vår hemsida. Vi öppnar inom kort en butik med tre demonstrationsrum. Där presenteras de mest välljudande och exklusiva produkter som audiovärlden har att erbjuda idag.

I huvudsak koncentrerar vi oss på 2-kanal (behövs fler?). Självklart med inriktning på både rör och transistorer samt analoga ljudkällor.

Eftersom ägaren ”fortfarande” anser att rör och Lp-skivor har ett försprång ljudmässigt kommer ett av rummen utrustas med exklusiva analoga skivspelare såsom Brinkmann, Oracle m.m. Dessa kopplas ihop med rörelektronik från McIntosh och Audio Research som via Nordost kablage sänder ljudimpulserna till högtalare från Sonus Faber ”Amati”, Wilson Audio ”Sophia II” och Usher ”Dancer 8571 II”. Självklart tillhandahåller vi även CD/SACD-spelare av högsta klass från bl.a. Krell och McIntosh.

Leverantörer vi representerar är bl.a. Audio Physic, Audio Research, Brinkmann, Dynavector, Finite elemente, Krell, McIntosh, Nordost, Oracle, PrimaLuna, Sonus Faber, TransRotor, Usher, Verity Audio och Wilson Audio.

Med dessa rader vill vi ge en bild av firmans inriktning och högt ställda mål att tillhandahålla ett sortiment av produkter som håller världsklass både med avseende på ljud- och byggkvalitet. Ett flertal av dessa produkter finns i butiken för provlyssning i hemmiljö. Detta är något som inte tidigare varit aktuellt i någon större omfattning i Norrland.

Eftersträvar Du ”skönt ljud” och funderar på att uppgradera eller införskaffa en ny anläggning av högsta kvalitet? Vänta då till vi slår upp portarna i Aug/Sept och se våra introduktionserbjudanden.

Ring oss gärna på telefon 090-12 95 90 eller kontakta oss via e-mail, skont-ljud@hotmail.com, om det är något Du undrar över. Vi försöker även svara under sommaren.

Med vänliga hälsningar,
Jan med personal





Kontaktinformation
skont-ljud@hotmail.com
Tel: 090-12 95 90



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/20 :  17:25:21  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tur att det finns något jag kan skicka lillebrorsan till när han börjar plugga i Umeå till hösten!
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/07/20 :  22:19:53  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Var där och lysssnade på Usher Dancer 8571 II igår! Lyssnade i så litet rum så det var svårt att ge nån bedömningen av hur det lät. Men dom såg trevliga ut och dom var väldigt stora! Även Mcintosh blocken
var rejällt biffiga.

//rillo
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/07/20 :  22:59:23  Show Profile Send Snoop a Private Message
Så tillslut öppnade denna butik

Undrade just om den skulle öppna överhuvudtaget.

Ska bli intressant att komma dit och lyssna.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/07/20 :  23:06:49  Show Profile Send Hornta a Private Message
Oj! Det här blir kul... lite synd att man ska flytta upp till Luleå nu da

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/07/20 :  23:10:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
Va fasen Hornta så jädra långt är de väll ändå inte

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/07/21 :  10:19:01  Show Profile Send stargazer a Private Message
Hornta, jag och ett gäng Hifitokar har tänkt ordna "pilgrimsresa" till Skönt ljud. Har mailat till butiksägaren och kollat läget.
I slutet av augusti börjar det dra ihop sig, då är butiken "uppe" enl Janne. Kring månadsskiftet kanske in på september kommer det in fler grejor.

Kort sagt, pilgrimsresan ser ut att bli någonstans i början av septemper. Bara att hoppa in i min Fårrrd, då denna Hifimobile lär åka söderut längs kusten och plocka upp folk

Stay tuned!

Cheers / Stargazer
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/07/21 :  19:02:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag komemr nog också

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/26 :  02:47:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Härligt att det finns folk som vågar sattsa på nya butiker, men som sagt det gäller nog att ha något speciellt i sotimentet.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/26 :  22:09:11  Show Profile Send mayro a Private Message

Känns aningen knepigt att en hifi butik i den nivån har hotmail adress iofs... För att gnälla på något då man har för långt att besöka den..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/07/28 :  20:23:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag är i Umeå! Kanske ska man åka dit och kolla!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/28 :  20:52:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Om de skall slå upp portarna i Augusti/September kanske du är tidigt ute Jeppe. Men det skadar ju aldrig att kolla...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/08/01 :  15:12:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, jag såg det inlägget. Det verkar dock redan vara öppet om än inte färdigställt. Nu sitter jag dock i Sundsvall, på väg till musikfestivalen Urkult i Näsåker strax utanför Sollefteå. Det är en fantastiskt fin musik och natur upplevelse som jag rekommenderar alla att besöka. Sorry för lite OT.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/08/02 :  08:38:44  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
quote:
Ja, jag såg det inlägget. Det verkar dock redan vara öppet om än inte färdigställt. Nu sitter jag dock i Sundsvall, på väg till musikfestivalen Urkult i Näsåker strax utanför Sollefteå. Det är en fantastiskt fin musik och natur upplevelse som jag rekommenderar alla att besöka. Sorry för lite OT.


Lokalen som ska andvändas är inte i bruk då dom renoverar där inne än.

Men man kan få en glimt av lite prylar hemma hos Jan. Men det var ett väldigt litet rum på 14 kvm, där det stod ett par Usher och dom tog upp en väldigt stor del av rummet. Så jag skulle nog vänta på det öppnar helt. Då kommer nog det mesta vara uppställt.

//rillo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/02 :  09:11:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det låter som om det blir vallfärd till Umeå i slutet på Augusti då.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/08/02 :  15:58:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Är det Bossa Janne som har ett finger med i spelet eller är det någon annan Janne vi talar om här...
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/08/02 :  17:29:19  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Är det Bossa Janne som har ett finger med i spelet eller är det någon annan Janne vi talar om här...


Det var även min undran

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/02 :  17:52:00  Show Profile Send mayro a Private Message

och vem är bossa Janne?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/08/02 :  18:20:37  Show Profile Send Merkurius a Private Message
En kille som heter Jan och drev butiken Bossanova i Luleå. Jag hade för mig att han hade tänkt studera... eller så var det han flickvän som skulle studera i Umeå, därav min undran
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/08/03 :  07:46:46  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Är det Bossa Janne


Nix det är inte den Jannen Bossa-Janne är numera stolt småbarnsfar och har studerat fast det blev inte i Umeå. Han har börjat med en ny yrkesbana som inte är Hifi.

Skönt-ljud-Janne är en annan Janne

"Den Jannen gick inte" / stargazer

Edited by - stargazer on 2006/08/03 07:47:55
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/08/04 :  19:01:16  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag gick själv i tankar om att starta ny hifibutik i Umeå. Men efter att ha läst RC-Ljuds "bokslutssiffror/kreditcheck" från de senaste åren som inte ser så lysande ut. Dessutom har Hifiklubben i tankarna att starta en ny butik i Umeå också, sen vet ju alla att intresset för två-kanal minskar och internetförsäljningen dessutom ökar.

Iaf jag tycker det är väldigt modigt (men kul) att någon gör det.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/04 :  21:58:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul att det kommer något allternativ till RC-ljud och bild
Inte för att dom på något sätt gör ett dåligt jobb idag (långt ifrån)
men dom är lite för ensamma. Elgiganten och on-off räknar jag inte in här .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/08/07 :  09:53:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker det är kul att nån vågar sattsa nytt, och med ett mer High-End inspererat sortiment...
Kunden på sånna produkter kan ju tänka sig att resa lite, o då finns hela Norrlands regionen som upptagningsområde.

Jag har pratat med Jan och önskar honom lycka till med sin satsning.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/08/11 :  13:16:57  Show Profile Send n0p a Private Message
Någon som vet när butiken öppnar och vilken adress den har?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/08/11 :  13:22:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bara att spana in här lite nu och då om inte annat, det lär ju komma info när det börjar närma sig ... kan man gissa

http://www.skontljud.se

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:23:18  Show Profile Send PeterE a Private Message
En butik som jag saknar i umeå är nog Hifikit & jag har länge väntat på en riktig hifibutik.
Jag förstår också att ni inte räknar in onoff & elgiganten.
Börjar också fundera på vilken lokal dom kommer att hålla till i sköntljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000