HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grendosa från ELFA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2006/07/17 :  22:56:05  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Hifi & Musik skrev i nummer 4/2006 en kort notis om en grendosa från ELFA som skulle vara ok för Hifi-bruk, eller den är i alla fall förhållandevis stadigt byggd. Är det nån som har en sådan och har något omdöme om den? Är det värt att uppgradera från en IKEA-grenis tro?

Artikelnummer på ELFA är 381.249K

www.elfa.se

- It's getting hot in here...

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:19:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag använder en annat Bachmann grenuttag från Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5121.htm

Det är ordentligt stabilt och funkar finfint i min anläggning.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:46:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Pacman, går det att byta kabel i den som du visade? Om man önskar skärmad kabel tillex.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:06:29  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Den ser ju lite ballare ut om inte annat :)

Kan sammanfatta vad Hifi & Musik skrev om grendosan jag hänvisade till:
"Rejäla metallbleck leder strömmen internt, där flera andra grendosor har kablar mellan varje uttag, vilket innebär många och onödiga övergångar".

"Även kabeln är ordentligt dimensionerad på både bredden och på längden, med en väggkontakt som kanske inte är direkt märkvärdig. Men då den är crimpad gör den faktiskt sitt jobb bättre än många snygga kontaktdon med audiofila pretentioner".

Pac, jag misstänker då att den variant du nämnde också har ovanstående features? Kanske ska gå på ett sånt kontaktdon istället. Behöver egentligen inte de 5 meter sladd som den billigare varianten har, den kabellängden är snarare i vägen.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:19:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jodå, den jag länkade till har crimpad nätkabel och bleck istället för skarvkablar.

Den går att ta isär om man vill. Men som alltid när man pillar med nätspänning skall man veta vad man håller på med innan man ger sig in på det. Det kan gå väldigt illa om man gör fel!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:19:08  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har samma som Pac. Kabeln som sitter i är Jorma design.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/19 :  10:47:24  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Vad tror ni om denna: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5131.htm

Finns en variant med överspänningsskydd men utan filter också: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5130.htm

Eller är det onödigt med överspänningsskydd och filter så det räcker med den som det länkats till tidigare i tråden?
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/07/19 :  11:22:08  Show Profile Send plind a Private Message
Jag kör med den här ELFA-dosan, har bytt sladden mot en skärmad ölflex.


Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2006/07/24 :  00:00:28  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Jag var o köpte en Classic enligt bilden ovan på ELFA i Solna. Gick i solskenet från pendelstationen i Solna över Blåkulla med en glass i handen efter jobbet hem, och började sommarsemestern

Tycker mig urskilja lite bättre konturer och ett lite lugnare ljud jämfört med en IKEA-grenis
Bara inbillning eller inte? Vetefasen. Semester är som gjord för småtweaks . Många bäckar små är mitt motto.
Vad ska man göra näst? Göra nåt åt rumsakustiken eller kanske uppgradera hela eländet. Ingen panik, det är semester som sagt, tål att funderas på :)

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/07/24 :  00:06:51  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Gör som Plind, montera en ölflexkabel, det är vad jag tänker göra

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/24 :  00:51:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag med!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/24 :  08:46:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message


W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000