Author |
Topic |
|
Zvampen
Member
75 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 22:56:05
|
Hifi & Musik skrev i nummer 4/2006 en kort notis om en grendosa från ELFA som skulle vara ok för Hifi-bruk, eller den är i alla fall förhållandevis stadigt byggd. Är det nån som har en sådan och har något omdöme om den? Är det värt att uppgradera från en IKEA-grenis tro?
Artikelnummer på ELFA är 381.249K
www.elfa.se
|
- It's getting hot in here... |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 20:46:14
|
Pacman, går det att byta kabel i den som du visade? Om man önskar skärmad kabel tillex. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Zvampen
Member
75 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 22:06:29
|
Den ser ju lite ballare ut om inte annat :)
Kan sammanfatta vad Hifi & Musik skrev om grendosan jag hänvisade till: "Rejäla metallbleck leder strömmen internt, där flera andra grendosor har kablar mellan varje uttag, vilket innebär många och onödiga övergångar".
"Även kabeln är ordentligt dimensionerad på både bredden och på längden, med en väggkontakt som kanske inte är direkt märkvärdig. Men då den är crimpad gör den faktiskt sitt jobb bättre än många snygga kontaktdon med audiofila pretentioner".
Pac, jag misstänker då att den variant du nämnde också har ovanstående features? Kanske ska gå på ett sånt kontaktdon istället. Behöver egentligen inte de 5 meter sladd som den billigare varianten har, den kabellängden är snarare i vägen. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 22:19:05
|
Jodå, den jag länkade till har crimpad nätkabel och bleck istället för skarvkablar.
Den går att ta isär om man vill. Men som alltid när man pillar med nätspänning skall man veta vad man håller på med innan man ger sig in på det. Det kan gå väldigt illa om man gör fel!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 22:19:08
|
Jag har samma som Pac. Kabeln som sitter i är Jorma design. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
ThomasM
Starting Member
17 Posts |
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2006/07/19 : 11:22:08
|
Jag kör med den här ELFA-dosan, har bytt sladden mot en skärmad ölflex.
|
|
|
Zvampen
Member
75 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 00:00:28
|
Jag var o köpte en Classic enligt bilden ovan på ELFA i Solna. Gick i solskenet från pendelstationen i Solna över Blåkulla med en glass i handen efter jobbet hem, och började sommarsemestern
Tycker mig urskilja lite bättre konturer och ett lite lugnare ljud jämfört med en IKEA-grenis Bara inbillning eller inte? Vetefasen. Semester är som gjord för småtweaks . Många bäckar små är mitt motto. Vad ska man göra näst? Göra nåt åt rumsakustiken eller kanske uppgradera hela eländet. Ingen panik, det är semester som sagt, tål att funderas på :) |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 00:06:51
|
Gör som Plind, montera en ölflexkabel, det är vad jag tänker göra |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 00:51:45
|
Jag med!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 08:46:27
|
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
|
Topic |
|