HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Reg. nätdelar-varför inte effekttransistorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/07/17 :  11:40:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Har byggt audioförstärkare m.m. under snart 2års tid nu, men förundras fortfarande varför man inte använder effekttransistorer oftare i de reglerade nätdelar som finns beskrivna på nätet
En del gör detta, som t.ex. DOZ och JLH, men de flesta beskrivningarna för nätdelar, till icke klass-A förstärkare, är med regulatorer typ LM338, 317, 338 o.s.v.
Varför inte använda en LM7824 (justerad till önskad spänning) och x-antal effekttrissor för önskad stömkapacitet??
Detta borde vara ett mycket billigare allternativ än LM338 t.ex.!?
Finns det en teknisk förklaring (snabbhet!?) eller byggs det med regulatorer bara för att det är enklaste??

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/07/18 :  15:44:55  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Ingen som vet??

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/07/18 :  15:53:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man kan väl gissa på att det handlar mycket om bekvämlighet, samt att det nog inte är så enkelt att bygga bra spänningsstabbar.
Det verkar dock blivit ganska vanligt med kapacitansmultipkatorer på senare år, sådana är ju uppbyggda av diskreta transistorer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/18 :  16:59:35  Show Profile Send ockham a Private Message
kan du inte ge ett exempel för mig som är mindre bevandrad i elektronik, hur det skulla kunna se ut via någon URL eller så

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:31:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Exempelvis:

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhlm3x7cb.htm

http://www.southwest.com.au/~jfuller/electronics/regulators.htm

Har själv byggt en hel del nätdelar till RF-förstärkare med typ uA7812 + x-antal trissor beroende på strömbehov ( http://hem.bredband.net/sm7uyj/index-filer/PS.htm). Vi pratar då om strömmar på ~25-35A kontinuerligt - så ~5A intermitent till en audioförstärkare borde vara enkelt att få till med en sådan lösning och inte kosta många kronor!?

Jag förstår att det är bekvämt att använda en LM338 t.ex. men det krävs marginellt fler komponenter till en lösning med effekttrissor som då blir enkelt skalbar beroende på krav av strömbehov och desutom blir det ju billigare!

Det blir väl till att bygga och prova!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/19 :  10:34:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kapacitansmultiplikator gör man så här: http://sound.westhost.com/project15.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/07/20 :  11:07:42  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Jag tror det beror på flera faktorer:

Pris
Board space
Complexity
Tid

Sedan är det inte lätt att bygga en regulator som låter bra. Inte för att LM337 låter bra, men man vet vad man har.


Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000