Author |
Topic |
|
KentTomas
Member
198 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 15:56:49
|
Vilken prisnivå bör man upp i (kr) för att en rörförstärkare skall anses bra? Och hur är det med Kina förstärkare är dom okej eller bara fräna utseende mässigt. |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 19:01:37
|
Vad som menas med "bra" är ju öppet för lite olika tolkningar... Men en god start bland rörstärkare kan väl vara Prima Luna ProLogue 1 för typ 14 papp (eller vad det nu är den kostar). Finns kanske bra grejer som är billigare än så, men inget som jag har egen erfarenhet av.
Kolla även in den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52215 |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 19:48:08
|
Klassikern Dynaco Mk3 är faktiskt utmärkt och de finns begagnade ibland för rimliga pengar. (Nu snackar jag ljud, inte bländande design.)
Det finns en hel del beg. Edison också, prisvärt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 09:33:21
|
De flesta rörapparater från Kina jag kikat i har hållt en mycket hög kvalitet så det är nog inget problem.
Du skriver inte vad du har för högtalare men en begegnad Audion borde vara ett bra alternativ, kostar typ 8-10kkr.
Äldre grejor kan vara söndermoddade eller ha andra fel som kan ställa till bekymmer om man inte hålt på förut...
Dynaco finns det gott om och de har en trevlig klang men är ofta dåligt byggda och har ett typiskt luddigt sound som inte är representativt för modern rörteknik |
Lämnat forumet |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 10:19:07
|
Man får ofta vad man betalar för. Men att bedömma ljudkvalité med plånboken är svårt, den har inga öron...
Nej, skämt åsido, "Bra" är helt beroende på vem du är, vilka referenser du har, vad du skall koppla till den samt samt dina ekonomiska möjligheter. Mitt "Bra" är med största sannolikhet inte samma som ditt eller Bernt's eller Time's eller...
Så, det enda vettiga rådet jag kan ge är; försök bygga på dina egna referenser. Skaffa nya HiFi-polare, åke hem till dem och lyssna, åk på träffar, gå på demos, ....
Och ta allt som sägs på forumen och i tidningarna med en rejäl nypa salt.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
|
Topic |
|