HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken prisnivå för en rörförstärkare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2006/07/16 :  15:56:49  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Vilken prisnivå bör man upp i (kr) för att en rörförstärkare skall anses bra? Och hur är det med Kina förstärkare är dom okej eller bara fräna utseende mässigt.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/16 :  19:01:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Vad som menas med "bra" är ju öppet för lite olika tolkningar... Men en god start bland rörstärkare kan väl vara Prima Luna ProLogue 1 för typ 14 papp (eller vad det nu är den kostar). Finns kanske bra grejer som är billigare än så, men inget som jag har egen erfarenhet av.

Kolla även in den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52215

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/16 :  19:48:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Klassikern Dynaco Mk3 är faktiskt utmärkt och de finns begagnade ibland för rimliga pengar.
(Nu snackar jag ljud, inte bländande design.)

Det finns en hel del beg. Edison också, prisvärt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/17 :  09:33:21  Show Profile Send time a Private Message
De flesta rörapparater från Kina jag kikat i har hållt en mycket hög kvalitet så det är nog inget problem.

Du skriver inte vad du har för högtalare men en begegnad Audion borde vara ett bra alternativ, kostar typ 8-10kkr.

Äldre grejor kan vara söndermoddade eller ha andra fel som kan ställa till bekymmer om man inte hålt på förut...

Dynaco finns det gott om och de har en trevlig klang men är ofta dåligt byggda och har ett typiskt luddigt sound som inte är representativt för modern rörteknik

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/17 :  10:19:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Man får ofta vad man betalar för. Men att bedömma ljudkvalité med plånboken är svårt, den har inga öron...

Nej, skämt åsido, "Bra" är helt beroende på vem du är, vilka referenser du har, vad du skall koppla till den samt samt dina ekonomiska möjligheter. Mitt "Bra" är med största sannolikhet inte samma som ditt eller Bernt's eller Time's eller...

Så, det enda vettiga rådet jag kan ge är; försök bygga på dina egna referenser. Skaffa nya HiFi-polare, åke hem till dem och lyssna, åk på träffar, gå på demos, ....

Och ta allt som sägs på forumen och i tidningarna med en rejäl nypa salt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/20 :  21:17:06  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52310

Kanske nått?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000