HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl rookie fråga - klent med bas..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:52:21  Show Profile Send bjorre a Private Message
Hejsan!

Jag är sedan drygt en månad tillbaka ägare av en Rega P3 med en Goldring 1012GX PU. Jag tycker det blir lite klent med bas. Antar att det är något som är lite fel.. Då jag har noll erfarenhet av att sätta upp en skivspelare utgår jag ifrån att det är jag som inte gjort någt rätt? Vad skall jag börja pilla med? Placeringen?
Idag står den uppställd som på bilderna;

http://www.hififorum.nu/photo_album_view.asp?cname=Main+Album&mid=177&cid=979

/Mvh Björn

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:05:45  Show Profile Send nin a Private Message
Vad använder du för phono steg???
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:26:30  Show Profile Send bjorre a Private Message
Kör med ett Rega Fono...

/Mvh bJörn
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:42:52  Show Profile Send Bland a Private Message
Hej Björn,

Det är svårt att veta då bilderna inte säger mycket. Att sätta upp en spelare kan vara svårt. D. Sax (sheffiled lab) lär ha sagt; "Probaly the easiest thing in the world is to play an LP record incorrectly". Det är nog så. Det är många faktorer som påverkar basen. Bortsett ifrån spelare och nål så är det placeringen som är nr1. En spelare skall stå stadigt och helst med någon dämpning. Ett enkelt sätt är att öka massan. Ställ spelaren på något tungt (betongskiva, eller någon annat), det förändrar ljudet och basen kan bli mer tydlig. Jag har en vän som har sin spelare i ett annat rum. Det låter oerhört bra. På det sättet slipper han problemet med ljudvågor i rummet som spelare är så känsliga för.Det är den bästa lösningen men också den mest opraktiska.

När det gäller uppsättning av en nål så är det vta som påverkar bas, mellan osv. Vta är hur rakt nålen ligger emot skivan. Om man tittar på armen skall den vara rak när man spelar skivor. Den får inte luta åt något håll, den skall vara rak (jag vet inte om det går att justera vta med rega armar, då jag aldrig har ägt någon. Om det inte går, så kan man använda brickor mellan nål och armhuvud) Om den lutar så påverkar det balansen mellan de olika registerna och basen kan låta tunn.

Det är inte säkert att du har gjort något fel. Jag såg att du har en naim anläggning så det är möjligt att din cd-spelare är bättre än regan just på bas. Cd har, oftast, inte alltid, bättre bas än skivspelare.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:04:51  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Som kommentar till Blands inlägg ovan:

Nej, det går inte att justera VTA:n på Regas armar. Det finns både bricksatser, som placeras vid tonarmsbasen, och VTA-satser att köpa till just Regas armar (Jag återkommer med länkar).

Om man vill förstärka basen något är det bättre att armen lutar uppåt mot tallriken, detta kan dock påverka ljudbild och detaljåtergivning menligt.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:07:14  Show Profile Send bjorre a Private Message
Regan har ingan VTA justering. Men vad jag kan se så är armen parallel med skivan. Får labba lite med placeringen av spelaren. Har ju 2 betong plattor som ligger å 'skräpar' under soffan..
Ljudmakarn påstod att Regas egna hylla kunde ge mer djup i basen, Någon som har erfarenhet? Iofs så skulle det lösa en del 'problem' i möbleringen i racket i övrigt..

/Mvh Björn
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:12:36  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag har ingen erfarenhet av Regasegna hyllor. Är det vägghyllan du menar, i så fall så kan det möjligen hjälpa något.

En del i problemet kan vara att Goldring pickuperna inte brukar vara särskilt basrika, jag har iofs bara ägt en 1042.

Är det någon som vet huruvida Regas pickuper är 47kOhms MM? Om inte så kan det möjligen vara så att det är kombinationen Rega Fono/Goldring 1012 som är problemet.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:25:38  Show Profile Send n/a a Private Message
En tjockare skivspelarmatta ger även den en ändring av VTA'n (för ett snabbtest kanske).
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:53:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kolla bara så det inte är skivorna. Försök få tag på ex Massive Attack på vinyl. De är inte basfattiga :-).

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:04:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Själv hade jag helt motsatt problem med min RPM-4, det var lite för mycket bas tyckte jag. Ville inte ge mig på att justera vta'n eftersom allt annat lät bra så jag provade med olika Phonosteg istället (i olika prisklasser) och med NAD's PP1 blev det mindre bas så jag använder det tillsvidare. Annars blev det mera bas ju dyrare steg jag testade med tyckte jag. Mest bas blir det dock med Phono-steget som är inbyggt i min HK670, helt enormt med bas...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:15:28  Show Profile Send nin a Private Message
Kolla bara så det inte är skivorna. Försök få tag på ex Massive Attack på vinyl. De är inte basfattiga :-).

Det skriver jag under på!!! Har dom 3 studio albumen på LP och om inte senaste ger en baschock så är det fel på spelaren!!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:17:58  Show Profile Send nin a Private Message
Själv hade jag helt motsatt problem med min RPM-4, det var lite för mycket bas tyckte jag.

Kan det bli för mycket bas om det är bra bas???
Själv så får jag bra bas ut min spelare, men märker att både min pick-up och phono steg är lite för dåliga. Men tror nog detta "problem" försvinner med min nya spelare
En annan LP med sköna bas är Depeche Mode's Exciter!! Ett bra tips, med väldigt bra ljud också
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2002/11/13 :  08:33:01  Show Profile Send bjorre a Private Message
.. provade med en lite tjockare matta under spelaren.. vart väl lite mer bas.. men musiken som helhet vart trist. Provade att ställa 2 betong plattor överst på racket och spelaren ovanpå. Lite 'stramare'ljud och mer detaljer. Gillade ljudet, men inte hur det ser ut Måste väl gå att få tag på någon snygg marmor bit hos lokale stenhuggaren utan att ruinera sig?
Har mest ärvda gamla -60 och tidigt -70 tals plattor. Får prova med lite nyare skivor. Massive Attack är ju ett par gamla favoriter. Kan värt att testa bara för att få äga på vinyl....

/Mvh Björn
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:44:32  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Kan det bli för mycket bas om det är bra bas???

Nej, egentligen inte... men kombinationen lägenhet, HK670 och Monitor Audio S8 kan påverka relationen till mina grannar negativt om jag inte ser upp... Annars gillar jag mycket bas och är jättenöjd med kvalitén på basen i min anläggning.

Om det är någon som är intresserad av en "fin" RIAA så har Dennis Hifi i Kalmar en "Holfi BATTRI.A.A" till salu för runt 4000:-. Någon här på forumet sa att nypriset ligger på ungefär 12000:- så det kan ju vara ett fynd. Den var helt ny dessutom. Han lägger om till Densen istället och rensar därför ut sina Holfiprylar.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/11/13 15:54:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000