HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga studiomonitorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manche
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/07/08 :  03:14:46  Show Profile Send Manche a Private Message
Hej o hå uti sommarnatten

Jag tänkte höra mig för lite vad ni har för idéer när det gäller att bygga studiomonitorer. Jag håller nämnligen på med att producera lite musik som hobby, främst elektronisk musik. Desvärre gör inte mina nuvarande högtalare riktigt rätt ifrån sig. Jag använder mig av ett par studiolurar av modell Koss pro 4aat och det är stor skillnad. Där får man en mer rättvis bild av ljudet då alla frekvenser återges på ett bättre och mer generellt sätt.

Har varit på jakt efter monitorer ett tag nu men det är inte billigt att köpa färdiga högtalare. De billigaste av den typen jag kan tänka mig går på minst 5k på musikbörsen vilket jag inte har råd med. Det blir DIY som gäller ;)

Har sökt lite här på forumet och på google med fattiga resultat, dock har jag fått några idéer som ni kanske kunde rådgiva mig kring.

Det första är ett kit från www.valutronic.se/sq-50.html . Har hittat 2 trådar här på forumet där dessa högtalare diskuteras. I den ena tycker man de är okej och prisvärda, och i den andra dissas de ganska hårt, mycket pga företagets hemsida vilket jag kan hålla med om. Jag får lite dåliga vibbar när jag läser om hur unika och osannorligt bra sq-50 är. Företaget har lite konstig försäljningsstrategi kan tyckas. Men iaf, det verkar som ett vettigt alternativ då man är fattig student. (1500 för ett par, + virke)




Det andra alternativet jag hittat här är att bygga något med element av märket TangBand. Dessa element nämns flitigt på forumet och lovordas lika flitigt. Några ritningar har jag dock inte hittat, och vad det gäller prisvärdhet så är det tydligen vanligt att man köpt hem stora partier gemensamt. Så hur är priserna på www.hifidistribution.com egentligen? fanns visst en dansk återförsäljare också, minns inte adressen nu.




Jag är öppen för förslag här och ser gärna en ritning på TangBand elementen om det är någon som har =)storleken på sq-50 verkar lagom och det är som sagt en studiomonitor jag är efter, eller något åt det hållet iaf. Jag inser naturligtvis att jag kanske inte kan förvänta mig ett under av välljud om jag köper budjet-element. Men förhoppningsvis kan jag spara några kronor på att bygga själv.

om nån undrar vem jag är så finns en kort pres här.. samt lite bilder av billjudbygget http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52054

MVH//Manche

Edited by - Manche on 2006/07/08 03:16:56

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/08 :  10:51:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Skall du producera musik skall du minsann ställa krav på dina högtalare...bättre spara pengarna än att köpa nått/göra nått som ger dig en snedvriden uppfattning om hur det kommer låta sen...

5K pengar är nog minimum för ett par monitorer och då klarar du inte djupbasen iallafall..

Trist upplyssning, men du vill ju att det du producerar låter bra sen...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/07/08 10:52:17
Go to Top of Page

Manche
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/07/08 :  11:49:59  Show Profile Send Manche a Private Message
Mja, det var väl inte riktigt svaret jag ville ha, dock sant som du säger kaffekoppen, och det har jag nog också förstått.. Men så är musikproduktionen än så länge bara en av många hobbys =)(trodde det framgick ganska bra i inlägget? ).. Men kan väl tillägga att studiomonitor kanske är en inte helt korrekt beskrivning av vad jag vill åstakomma.. om vi säger så att jag vill åstakomma ett par högtalare som inte är så nyansierade. Det ska vara en ganska jämn frekvensgång. Kanske finns det något program man kan simulera fram konstruktioner? nån som vet? Vad det gäller basen så tänkte jag ev bygga en liten sub senare.

Jag har sommmarlov och inget att göra, mina gamla proson är inte så underhållande längre. så hjälp mig!

lägger upp en låt också ifall nån är nyfiken.. den är dock omastrad o långt från klar, men går att lyssna på =) enjoy http://bildarkiv.hififorum.nu/Manche/monitorer/Loubar_-_Skywards.mp3
edit: om nån tycker att detta är missbruk av ftp-servern så ta bort låten igen

MVH//Manche

Edited by - Manche on 2006/07/08 11:55:09
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/07/09 :  00:57:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kanske någon av dessa kan vara något och passa din budget?:

http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html
http://www.northcreekmusic.com/Pegasus/Pegasus.htm
http://www.speakerbuilding.com/content/1022/index.php
http://www.speakerbuilding.com/content/1020/

J. Ullberg
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/09 :  09:24:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har byggt ett par boxar med 5" TangBand och ett billigt slaskelement från ELFA - ska bytas ut.
9,47 liters låda, basreflex, enkelt 12dB filter ca 3,5kHz delningsfrekvens. Låter bra till lågt pris.
Tror att TangBand är element man ska titta på om man har begränsad ekonomi och vill ha bra ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/07/09 :  10:11:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
Manche:musik är aldrig missbruk! Tack för låten.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Manche
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/07/09 :  16:27:39  Show Profile Send Manche a Private Message
Fick en liten crazy idé, vad tror ni om HFLS-1 TangBand edition? Jämförde datan på elementen och det skiljer inte så jättemkt mellan Vifaelementen och TB.. man kan ju börja med det iaf och spara o köpa vifa senare.

Buggsson: Ariel såg fina ut

Tomas: Tack, nå gillade du låten?

MVH//Manche
Go to Top of Page

Manche
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/07/09 :  18:44:10  Show Profile Send Manche a Private Message
Satte mig ner o skissa lite.. detta är en HFLS-1 med en egendesignad basmodul. Vad tror ni, kan det funka?





Behövs det mer stabilisering i basen tro?


Här har vi frekvensgången för basmodulen.. den e beräknad för en TB WQ-760A, ska testa med W8-740E också

MVH//Manche

Edited by - Manche on 2006/07/10 00:35:41
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/09 :  18:54:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vill ha

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/07/09 :  19:56:41  Show Profile Send Joav a Private Message
Manche>> HFLS-1 är hyffsat basstarka...
Jag vet att det har försökts göra basstöd till dom men det gick i stöpet, minns inga detaljer har för mig att Pac var inblandad i det hela...
Mitt tips är att säga var du bor och kolla om nån här är villig att släppa in dig i sitt hus för en provlyssning. Bullar brukar uppskattas som muta
Det brukar komma upp ett par bra DIY högtalare i månaden till försäljning. Oftast brukar prestand/pris vara upp emot 10ggr av fabrikshögtalare.

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000