HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppla NoName PP OPT för SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/06/26 :  15:56:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag har ett par OPT för Edison 60 (Andersson 60?) som jag vill koppla som SE, men hur jag än klurar så är jag osäker på hur det skall kopplas, nån som vet eller har ritning på detta?


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/06/27 18:49:24

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/06/26 :  17:44:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Trafon på bilden skiljer sig från mina Edison 60-trafos.
Är du säker på att det går att köra den där som SE-trafo, jag tänker på att kärnan ser ut att vara ihopsvetsad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/06/26 :  22:24:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag är inte helt säker, enligt uppgift är den från en Andersson 60, men jag håller med, visst ser det mest P-P ut..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2006/06/27 :  00:08:46  Show Profile Send Imperial a Private Message
Du kan ju prova och koppla dessa järn se men dom kommer att falla tidigt i basen pga att kärnan mättas. Om alla bleck ligger åt samma håll är det bara att såga upp svetsarna och gapa kärnan. Börja med ett tidningspapper och svep steget prova med två pappersbitar och svep igen. så får du hålla på ett tag tills du blir nöjd om du inte har alla värden på lindnigarna så att du kan räkna fram luftgapet.

Vanligtvis brukar dom yttre stiftena på primärsidan vara anod anod.
Om det är så är det bara att koppla b+ på stift 1 och anod å stift 4. Om fasen inte stämmer så är det bara att växla stift 1 och 4.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/06/27 :  00:34:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Enklast är väl att bara prova som det är, kärnan är förmodligen stötfogad och en svetsfog är nog ganska ineffektiv som magnetisk ledare, du kan eventuellt alltså komma undan utan att såga upp svetsningen. Om du använder stiften 1 och 4 får du förmodligen en ganska hög primärimpedans, gissningsvis bortåt 9,6k/8ohm (om trafona har samma omsättning som mina Edison 60-trafos) så prova att köra med uttagen 1 och 3.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/06/27 :  14:02:52  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Nu har jag fått från en säker källa att det definitivt inte är en trafo till en Edison eller ens i närheten.. attans!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/06/28 :  15:49:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Trafon kommer sannolikt ifrån Copland CTA-401 enligt ett tips.. en PP-trafo på 6k primärt.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/06/28 15:55:48
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/06/28 :  21:51:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
6k primärimpedans... Du kan ju göra ett fulförsök och prova att köra den som den är ihop med något litet rör som klarar sig med ganska låg anodström. I och med att kärnan inte är ihopbladad så kanske det lilla luftgap som finns räcker för att få det att fungera, det är till och med ganska sannolikt.
ECL82 eller liknande kan vara nåt att testa, det röret låter dessutom riktigt bra!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/06/28 :  23:42:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det skall enligt uppgift gå att koppla trafon som SE, tillochmed få riktigt bra resultat med exempelvis 6L6, koppla då lämpligen på stift 1 & 3 samt hänga på 4 ohm på 8 ohmsuttaget.. skall testa, håller just nu på att färdigställa min testrigg för rör

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/06/29 :  01:01:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att prova själv är som bekant det bästa sättet att få reda på om någonting funkar som man vill. Gör en testrigg och provkör på alla tänkbara sätt, som säkerhetsåtgärder kan du sätta en säkring på ca. 100mA i primärkretsen och ett motstånd på kanske 33ohm över sekundären, då är du någotsånär skyddad mot både överström och öppen utgång.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/29 :  07:57:37  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Det skall enligt uppgift gå att koppla trafon som SE, tillochmed få riktigt bra resultat med exempelvis 6L6, koppla då lämpligen på stift 1 & 3 samt hänga på 4 ohm på 8 ohmsuttaget


Fint, jag började bli rädd att jag ofrivilligt blåst dig

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/06/30 :  19:55:35  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Nu är min testrigg klar att användas..



Först ut, ett test av trafon i SE-mode med CV1741 och PF86 som drivare, återkommer med rapport så snart lödpennan har svalnat


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/06/30 :  21:01:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ser spännande ut det där!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/04 :  12:19:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vore du riktigt käck skulle du, om du har två transformatorer göra en Matrix-koppling:
Gör två SE-steg men koppla dessa till en trafo som man gör med ett PP-steg. Den andra trafon används för att lirka in en summasignal som kancellerar L- resp R-signalerna i första trafon.
Mer här:
http://diyparadise.com/Darling/matrix_darling.html
http://members.aol.com/sbench101/#THE%20MATRIX
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/04 :  13:39:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det var en intressant koppling, dock så funderar jag på hur kanalseparationen påverkas..
I telesammanhang när man gör på liknande sätt så är det inget problem, men det är å andra sidan ett starkt begränsat frekvensområde, nu är det mycket bredare och därmed olika löptider vilket torde ge fasvridningar...och lägre kanalseparation

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/04 :  18:45:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det skissas på hur man balanserar ut de sista decibellen med en pot. Men det uppges att kanalseparationen är mycket bra.
Jag har ett projekt med två trafos från en Heathkitbyggsats. Skulle använda ett par 1626 men lutar åt att köra 12A6 eller 6AQ5 rentav.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/04 :  18:48:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
CV1741????

Kollar. Det är ju för tusan en EL34!!!!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/04 :  20:11:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
japp, jag hade ingen EL34 hemma så jag dök med huvet före i CV-lådan..
Tyvärr gick inte testen så bra eftersom det enda PF86 jag hade var tydligen röten, men det är alltid en chansning man tar när man greppar ett av dom där obskyra rören utan kartong som ligger o rullar i hörnet på en skräplåda

6AQ5 har jag en drös utav, är inte den ganska lik EL90? kanske ett bygge framöver, skulle bara behöva matcha dom

Idag beställde jag SE-transformatorer från http://www.roehrentechnik.de/
det skall bli intressant att se hur dom hävdar sig..


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/07/04 20:12:02
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:28:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Japp EL90. Har en hoper ritningar till diverse SE- (och PP)steg. Fick rör (GU50) och ingångstransformatorer från Gerd Reinhöfer i veckan. Snabbt och effektivt.
Berätta om transformatorerna - ska ha ett par till mina 2A3.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:03:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag är ganska spänd på kvaliteten på transformatorerna, billiga är dom och jag har hittills bara hört gott om dom, jag beställde SE-transformatorerna som heter 53.05U 1k3/5k2 för EL84 m fl.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/06 :  00:41:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Vore du riktigt käck skulle du, om du har två transformatorer göra en Matrix-koppling


Det vore ett käckt sätt att utnyttja två push-pull-trafos om man vill bygga SE-aktigt.
Dock behövs mitt-tapp på sekundärerna, alltså 0-2-8 ohm eller 0-4-16 ohm, så där spricker det.

Har ingen aning om ifall en matrixförstärkare duger kanalseparationsmässigt, för min överlevde inte så länge.

Något som jag undrar över med den där matrix-darlingen är varför han inte visar några fasvändare för vänster och höger kanal (som ju ska vara ur fas mot varann innan transformatorerna) i schemat. Kanske har han missuppfattat kretsen alldeles.


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/06 :  08:27:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nej det behövs ingen fasvändare. Det är två separata SE-steg som driver samma utgångstrafo. Viloströmmarna balanserar ut varandra i trafon = ingen mättnad. MEN på utgången på en ena trafohalvan har signalen R-L och på den andra L-R.
Genom att koppla in den andra trafon som då känner summa-signalen R+L får du bort de negativa komponenterna.

När jag kommer så långt att jag kan experimentera fram något meddelar jag om resultatet.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/06 :  11:11:21  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Soundbrigade:

Ja, det borde faktiskt bli ljud utan fasvändaren också.
Kolla på Steve Benchs scheman så ser du att den högra kanalen alltid är fasvänd. Ett smidigt sätt att fasvända ena kanalen är att sätta små trafos på ingångarna, och koppla ena sekundären spegelvänt, som här: http://members.aol.com/analogengineer/7695mat.pdf

Med höger och vänster kanal 180 grader ur fas med varandra så hamnar signaler som är likadana för vänster och höger kanal (mestadels i basregistret) i den "övre" utgångstrafon, som då funkar som en vanlig push/pull-trafo, medan olika signaler (mestadels diskant) tar vägen genom den nedre.
Eftersom främst höga frekvenser tar vägen genom den nedre trafon kommer han undan med en låginduktiv drossel som belastning i parafeed-kopplingen till den undre trafon.

Utan fasvändare kommer alltså mestadelen av basen gå genom den undre trafon med sin då underdimensionerade parafeed-drossel.
Tar man en rejäl drossel så bör man få något slags acceptabelt resultat tror jag, men då går billighetsvitsen med kopplingen bort lite, eftersom man då har 2 utgångstrafos och en dyr drossel, samt att man får mottaktskopplingen främst i diskanten istället för i basen, vilket leder till lägre (mer SE-artad) uteffekt.


Typ så, tror jag.

Nu blir jag sugen på att bygga nåt slutsteg jag inte behöver bara för det.
Ser fram emot att höra om dina resultat med kopplingen!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/07 :  16:12:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du menar man skapar en summa signal (L+R) som åker med redan för början ....??
Kul idé. Måste fundera och bolla till Darling-stollarna.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2006/07/07 :  16:43:25  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jag är skeptisk till sådana kopplingar

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/07 :  17:47:36  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det börjar med höger och vänster kanal 180 grader ur fas med varandra. Skulle man lägga in exakt samma signal på båda ingångarna så skulle det räcka med en utgångstransformator. Då har man i stort sett byggt ett vanligt monoblock med push/pull-koppling.

Om vi spelar en skiva där Skrållan talar in i höger mikrofon och Tjorven talar in i vänster mikrofon, medan Farbror Melker morrar i bakgrunden, och hörs i båda mikrofonerna, så kommer Melkermorret att rinna obehindrat igenom den första utgångstrafon, tillsammans med likheten mellan högerSkrållan och vänsterTjorvens vibbar. Olikheten i tjejernas vibbar flyter ut genom mitt-tappen och brummar sig igenom den andra utgångstrafon.

Hälften av vänster-höger-tjej-gröten tillsammans med hela Farbror Melkers morrande, över den första utgångstrafons sekundärsida, kopplas ihop med hälften av den vänster-höger-tjej-skillnaden på den andra utgångstrafons sekundärsida, där den ena halvan är omvänt kopplad för att korrigera den ursprungliga fasvändningen av ena kanalen.

Melker och andra likheter mellan höger / vänster kanal åtnjuter alltså push/pull-koppling medan rejäla stereoeffekter tar single-end-vägen genom utgångstrafo 2.
EDIT: genom båda utgångstrafosarna.

Nåt åt det hållet. Now you can talk to the darlings about the adventures of Saltkråkan!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/07/07 18:10:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000