HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 kolytskikt, kolkomposition, kolfilm, kolmassa...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/05 :  18:36:37  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Hur står det till med de där motstånden egentligen? När man ska ut och handla kolmotstånd till sitt rörsteg, var får man tag på "rätt" sort, och vilken är det? Jag tänker då på den sort som framför allt ska vara bra i gridstoppers, men också på sånt som kan passa i andra delar av stärkaren. Attenuatorn, till exempel, kol även där, och spelar det roll vilken sorts kol?
Min teori hittills är att
Kolmassa=kolkomposition=carbon composition
Kolfilm=carbon film
Kolytskikt=vadå?

I tidigare trådar finns en del skrivet om just detta, men jag kan tydligen inte fatta riktigt ändå. Alltså, vad är vad och vad ska jag välja?
P.S. Trimlog verkar inte ha kolmassamotstånd utan kolytskikt. Eller är det samma sak?

/zix
förvirrad

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/05 :  19:17:30  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Moståndstyper:

Kolmassa- eller kolkompositmotståndet som det oxå kallas är av massiv kol, lämplig i rörsammanhang, pallar strömstötar som andra motstånd skulle dött av..

Kolytskiktsmotstånd, en bärare med förångat kol på (därav ytskikt ) inte bra på nåt, men billiga..

Metallfilmsmotstånd då.. samma som ovan fast inte kol utan metall, tämligen brusfria och angenäma på de flesta sätt, låga toleranser, bör kanske inte förväxlas med metalloxidmotstånden som har högre egenkapacitans och inte så lämpliga i HF-sammanhang, i LF funkar dom fint.

Tjockfilmsmotstånd (mina favvosar..) keramiska motstånd med tryckt cermetmotstånd, icke-induktiva och pulståliga, bra som slutmotstånd i HF-sammanhang pga låg induktans och kapacitans

Tunnfilmsmotstånd är ungefär som ovan, trimmas med laser och får därigenom väldigt låg tolerans, noggranna helt enkelt, rockar fett men dyrt.

Trådlindade monster från forntiden består av Kanthal eller liknande tråd, Nikrothal åsså nån mer, väldigt induktiva eftersom tråden lindas i en spole, däremot tål dom hög effekt, jag har ett i lådan som pallar 150W, inte så många motstånd som gör det sitter ofta som emittermotstånd i transistorslutsteg, jag ogillar dom där, har hellre tjockfilmsmotstånd där..

avslutningsvis finns det andra motstånd med varierande värde, exempelvis ljuskänsliga fotomotstånd och temperaturberoende dito (PTC,NTC)

Det kanske inte var 100% svar på dina frågor, men men

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/07/05 :  19:52:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
CC rules

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:21:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska du bygga rörförstärkare ska du inte stirra dig blind på effekttålighet. 0,6W (vanligt på metallfilm) kanske räcker om du räknar men spänningsfälten som uppstår vid högspänning bryter på sikt ner motstånden och du får brus och senare kollaps som resultat.
Jag kör 1W resp 2W rakt igenom. Motstånden är fysiskt större och klarar spänningarna bättre. Metallfilm.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:43:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
låter bra.
OK, är det då så att kolytskikt inte är samma sak som kolfilm?
Och att trimlog.se inte längre har kolmassa/kolkomposit, iallafall inte i sina listor. Asch!

tjockfilm låter ju förstås bra. Hur ser det ut med prestanda i rörsammanhang? Ljudmässigt alltså. Jag vet att det här är ganska knäppt, man borde egentligen inte höra skillnad och sådär, men eftersom folk gör det så vill man liksom veta innan man köper upp en hel samling och löder in dem i kretskortet.

På tal om hela samlingar, är det möjligtvis fler än jag som känner att man skulle vilja kunna handla hela serier, E12 eller E24 till exempel, av kolmassa-motstånd? Någon som har sett?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:47:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det finns rätt gott om kolmassa på Ebay till bra priser


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/05 :  23:16:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
ahaaa. Lite auktionskoll ikväll då... kudel pudel.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:59:14  Show Profile Send karvid a Private Message
Lämna gärna förslag på metallfilmsmotstånd, tjockfilmsmotstånd (bortsett från caddock som finns på Elfa), samt var man kan inhandla sådana!!


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/09 22:06:21
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/07/10 :  09:51:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
www.lh-musik.se har kolmassa

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/10 :  12:30:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
www.partsconnexion.com är hur bra som hellst. På det mesta.

M
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/07/11 :  23:58:46  Show Profile Send karvid a Private Message
rannagarden,
håller helt och fullt med om att www.partsconnexion.com är hur bra som helst. Har själv handlat ett oräkneligt antal gånger av dem och alltid fått förstklassig service och förstklassiga produkter!!

De har dessutom bra priser på BlackGate !

Men vilka metallfilmsmotstånd och tjockfilmsmotstånd rekommenderas, t.ex i signalvägen?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/07/12 00:10:16
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/12 :  00:21:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Skall det vara riktigt fint i signalväg så kör jag RIKEN. Respekt! Men så kostar de skjortan oxå, så de slösas inte till nätdelar med sånna. Annars så funkar Holco eller PRP alldeles utmärkt.

Och så snik/budget-varianten med bra tolerans finns ju på ELFA. Funkar oxå bra.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/13 :  00:02:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
RIKEN? Kolfilm? Så det är bra då?
Hade skam till sägandes totalt räknat bort och glömt bort partsconnexion. Bra tips.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/13 :  10:44:42  Show Profile Send time a Private Message
Det här med motstånd är nog en smakfråga, personligen är jag anhängare av kolmassa.

Man kan inte generellt säga att någon typ är bättre utan att veta var de sitter, tex är det kanske inte lämpligast med kolmassa som ingångsmotstånd/anodmotstånd på en RIAA krets pga brusegenskaperna.

Kan inte höra någon stor skillnad mellan kolfilm och kolmassa men metallfilm i ett rörsteg kan låta lite ljust och jobbigt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/13 :  11:25:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Kan inte höra någon stor skillnad mellan kolfilm och kolmassa men metallfilm i ett rörsteg kan låta lite ljust och jobbigt

Har inte tänkt på det,kanske ska prova kolmassa nästa bygge..det blir inge mera brus då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/14 :  04:23:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Beror på var dom sitter. Som anodmotstånd i ett riaa är kanske inte optimalt.
Men som gridstoppers - perfekt!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/14 :  14:15:23  Show Profile Send time a Private Message
Just det, vid väldigt små signalnivåer får man se upp.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/17 :  13:28:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Om Riken-motstånden (kolfilm) har sagts att de delar de positiva egenskaperna hos kolmassa, men har mindre brus. Kanske finns fler sådana kolfilmsmotstånd, då Riken enligt Partsconnexion har slutat produceras... (suck).
Frågan är om inte det kan vara lika bra med de icke-induktiva lindade motstånden. Mills t.ex. Om de tål spänningen...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/07/17 21:52:28
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/17 :  14:44:54  Show Profile Send time a Private Message
Typiskt, samma sak med Black Gate.....

Jag använder Beyschlag kolfilm ganska mycket, verkar inte låta sämre än kolmassa men har aldrig jämfört A-B

Lämnat forumet
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/17 :  22:14:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
icke-induktiva lindade motstånden. Mills t.ex. Om de tål spänningen...
Sätt dem inte i signalväg bara. Har provat (borde funka). Men det märktes att det tog ned diskanten.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/18 :  13:03:37  Show Profile Send time a Private Message
Egentligen sitter alla motstånd i signalvägen men jag fattar vad du menar...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/07/18 :  19:48:57  Show Profile Send Guru a Private Message
Ooops jag som satt icke induktiva trådlindade i mitt försteg..överallt :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000