HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transistorförstärkare klass A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/14 :  21:30:47  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Hej är ny på forumet men har pulat ett tag med elektronik, lägger upp
en "Topic" på ett nuvarande projekt som jag har lite frågor kring.

Håller på att (försöker) bygga ett par klass A transistor förstärkare, ska bli två monoblock är det tänkt.
Målen är att förstärkaren ska bli vattenkyld ha låg utgångsimpedans och en stabil strömförsörjning, vad det blir i slutänden återstår att se.
Designen har jag funderat på i drygt ett år, det började med att jag kom över scheman till Krell KSA 100 mk2 och tyckte att det verkade som ett vettigt projekt, men allt efter som så vill man ändra på sådant man tror går att förbättra. Så designen är gjord för att få kopplingarna så korta som möjligt och för att tillverkningen ska gå att göra i de maskiner jag har tillgång till.

Lägger upp lite cad bilder på ett önskat resultat

baksida


framsida


insida


Så här har jag tänkt mig vatten kylningen

Har kommit en bit på vägen med tillverkningen.
Vattenkylningen och delar av chassiet är klara.

sidoplåtarna är skurna med vatten




Så här har jag tänkt mig vattenkylningen men funderar på vilken sorts isolerskiva som funkar bäst mellan TO3:erna och aluminiumblocken. Är det glimmer, sillikonmellanlägg eller något annat som gäller för att få bra värmeavledningsförmåga, finns det någon som vet?

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2006/06/14 21:32:12

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2006/06/14 :  21:41:05  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jämför den termiska resistansen hos isolermaterialen, ska vara så lågt som möjligt. Och har du ojämn yta är silikonmellanlägg bättre, det fyller ut ojämnheterna.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/14 :  21:58:53  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Ok. Tack för tipset

Kom över en länk till ett företag som gör isolermaterial de kallar för Sil-pad och Gap-pad det kanske inte vore så dumt att prova.

http://www.bergquistcompany.com

Ta det lungt.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/06/14 :  22:02:15  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Välkommen. Häftig annorlunda design, skall bli kul att följa den här tråden. Håller själv på att bygga en Aleph 5, dock ingen vattenkylning Glöm inte MYCKET BILDER

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/14 :  22:19:31  Show Profile Send Kmj a Private Message
haha, var det inte du som sa att du inte hade tid med dv forum? Iallafall, välkommen Marcus!

Ska skvallra med att det finns fler bilder att tillgå

/
Ken.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/06/14 :  22:23:23  Show Profile Send Lord a Private Message
Brutalt häftigt !!
Hur har du tänkt läsa kylingen av kylvätskan ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/14 :  22:38:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Så här har jag tänkt mig vatten kylningen


Äntligen nån som tar steget fullt ut

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/15 :  08:04:37  Show Profile Send Magoo a Private Message
Kul med vattenkylning. Har du egen verkstad?
Ett välkommen till dig också.

comfortably numb
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/06/15 :  17:49:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vilken början!!! Vattenkylda klassA förstärkare... Ett varmt välkommen!!!

Mvh Johannes.


Ps, BILDER!!!!
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/15 :  18:47:29  Show Profile Send MarcusL a Private Message
- Kylningen har jag inte tänkt så allvarligt på än, småfunderar på att ta en liten bilkylare (typ renault 5) med PWM:ad fläkt på, bara det blir tyst.

- Har ingen egen verkstad, jobbade tidigare som tekninker på mekanisk verkstad så jag kan låna maskiner när det behövs.


Ta det lungt.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/15 :  19:01:53  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Här kommer lite mer bilder.


Lite plåtbitar.


Spolar till nätdelen


Mera spolar till nätdelen.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/15 :  20:43:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ser ju seriöst ut...spänd på fortsättningen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/06/15 :  20:59:22  Show Profile Send cittroman a Private Message
Helt underbart bygge.

Lägsta termiska resistans får du med aluminiumxid som finns i TO3 format, men då krävs att ytan är riktigt jämn för det är lätt att knäcka dom.

Elfas silikongummimellanlägg har ganska låg termisk resistans.

Aluoxid: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008961.htm

Silikongummi: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008966.htm

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/15 :  21:59:41  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Skitfräck! Kopplar du en vattenpump mellan steget och bilkylaren? Eller kommer du att passa på att tappa upp badkaret medan du spelar?.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/15 :  22:15:15  Show Profile Send Kmj a Private Message


isolersats från http://www.kjell.com/ för 14:-/st eller 5,8/st vid köp av fler än tio.
artnr: 90352

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/15 :  22:17:28  Show Profile Send MarcusL a Private Message
- Såna där silikongummimellanlägg verkar ju ok, aluminiumoxid bygger på förmycket på höjden för att få plats. I Elfas katalog står att silikonfett inte är nödvändigt när man använder silikongummin, kan det skada att använda i allafall eller blir det bara kladdigt? (låter nästan snuskigt)

- Det ska bli någon typ av pump för att cirkulera vattnet vet inte vilken sort som låter minst (kugghjuls, centrifug eller tex membranpump), men det kan bli problem att få systemet tyst.


Ta det lungt.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/15 :  22:24:59  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Kjell o co verkar ju vara billiga men jag tror jag har fastnat för silikongummit.
Tack för tipset Kenn.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/16 :  00:15:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du vill ha idér på pumpar , radiatorer sök då på nätet:

"watercooled +pc"

Så kommer du få en massa uppslag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/16 :  11:05:08  Show Profile Send Magoo a Private Message
Borde det inte fungera med självcirkulation om du ser till att ingången till kylelementet är lägre än utgången? Jag har fått det att fungera i en varmvattenberedare för lägerbruk. Vi värmde vatten i en behållare samtidigt som vi lagade mat över öppen brasa.

comfortably numb
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/16 :  12:16:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vilket härligt projekt. Kanske årets Brutal Harry?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/06/16 :  13:19:13  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om du har jämna ytor så kan det hända att du får lägre värmeöverföring utan någon värmeledande pasta.
Om du bestämmer dig för att använda värmeledande pasta så rekommenderar jag "Arctic Cooling Ceramique". Den är både mycket bra och icke-ledande, så hur mycket du än klantar dig så kommer du ändå inte kunna bränna trissorna pga kortis genom pastan. Den säljs av många datorbutiker som säljer processorkylare och till mycket överkomligt pris. Du behöver förvånande lite, så en enda tub bör räcka till alla trissorna.

Om du vill använda pump för flödet så använder i stort sett alla vattenkylda datorer pumpar som egentligen görs till akvarium.
Har du räknat på hur många watt värme du kommer vilja kyla bort?
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/06/16 :  23:43:20  Show Profile Send megajocke a Private Message
TO-3 kapslar är coolt! Ingen plast här inte...
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2006/06/17 :  09:39:31  Show Profile Send MarcusL a Private Message
För att alla transistorer ska få ett liknande arbetsförhållande tror jag inte det räcker med självcirkulation helst ska temperaturen vara lika överallt i kylblocket +/- några grader och det fixar nog inte en självcirkulation.
Här gäller det att överdimensionera rejält, vill klara av att kyla bort minst 300W per kanal utan att kylsystemet stiger nämnvärt i grader.

Det finns ganska mycket datorkylkomponenter att köpa men jag vill bygga själv så lång det går utan att köpa färdiga grejer (själv är bäste dräng).

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2006/06/17 09:40:32
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/17 :  13:01:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bara du inte kyler det förmycket , du har bara planerat att koppla in en radiator ? Kör man med peltier element (vanligt vid dator kylning) så kommer du att få massvis med kondens.

Jag hade nog satsat på ett delbart alublock som utfrästa kanaler för vattnet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/17 :  13:10:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Fläktlös o pumplös
http://www.vonslatt.com/proj-cc.shtml

När man ser hur stort ett system är för en Pc så försttår man att det krävs en heldel.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/06/17 :  16:09:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
isolersats från http://www.kjell.com/ för 14:-/st eller 5,8/st vid köp av fler än tio.
artnr: 90352



Glimmer har hög termisk resistans, bör undvikas iallafall i klass A sammanhang.

Silikongummi utan pasta funkar bra.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000