HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Klassisk musik.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2006/07/02 :  23:53:36  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Hej.

Jag skulle vilja ha lite tips ang skivor med bra klassisk musik på, välinspelade givetvis.


Mvh
Michael Stark

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/07/02 :  23:57:08  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Är det vinyl,cd,sacd eller dvd-a du tänker på?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/07/03 :  14:35:30  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Vilken typ av klassisk musik. Vill du ha en specifik stämning, epok eller instrumentgrupp?

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2006/07/03 :  18:06:40  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Hej igen..

Förlåt, jag kanske inte var så specifik.

Först och främst skall formatet vara CD.
Jag personligen gillar när det är lite vemodig klang, exempelvis moll så att man grips med.
Kan ju inte så mycket om den klassiska musiken så här kanske är rätt forum att fråga om sådan musik.
Men det finns ju även medryckande violinmusik, jag hörde ett stycke som jag tror hette "Zigeunerweisen" som jag gillade.. Fart och fläkt.
Jag tror att jag skulle gilla det ni föreslår.

Mvh
Michael S.

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/03 :  18:37:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår vad du menar när det gäller musik i moll stämning. Det finns ju några ryska komponister som har skrivit otroligt vackert. En som jag kommer att tänka på..... men han är inte ryss utan från Tjekoslovakien. Antonin Dvorak - Moldau, musik som beskriver landskapet kring floden Moldau. Samuel Barber med sin Adagio för stråkar som också var filmmusiken i filmen Plutonen..... musiken är så vacker så att man håller på att gå sönder. Sibelius - Vals trist. Ciurlionis(1875-1911) alltså en ung man som skrivit The Sea - In The Forest. Ja listan kan göras lång men jag kan återkomma senare med flera t.ex. från Ryssland.
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2006/07/03 :  20:20:55  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Tack, det var ju några, måste skriva upp.

Finns det något ställe där man kan få ta på bra inspelningar av dessa och klassisk musik i övrigt?


Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/07/03 :  23:26:28  Show Profile Send Mattias a Private Message

Litar en del till Penguin guide to compact discs. En tjock bok som kort beskriver omtalade utgåvor, man har även ett betygssystem. Här är det musiken som är i centrum. Nästan som en bibel för musikälskare, men visst den har sina sidor den med.

http://www.bokus.com/b/0141013842.html
Det finns även en Penguin för Jazz.



Annars musiktidningen Gramophone skriver bla om nyutgiven musik. I slutet av året skriver man om årets bästa skivor och dessa brukar vara riktigt bra, lite beroende på om man gillar musiken. Vidare har man månadens bäst skiva.

http://www.gramophone.co.uk/
Månadens bästa skiva - läs under Editors choise.
Årets bästa skivor - läs under Awards\Current Winners.



Kan det vara Saraste med Zigernarvalsen (Zigeunerweisen) du lyssnade till mån tro? Detta spåret finns med på skivan Carmen-Fantasie med Anne-Sophie Mutter på violin och detta spåret den är bara hur bra som helst Skivan har omnämts på forat och ingår i mitt musikfinlyssningskit numer.


/Mattias

Edited by - Mattias on 2006/07/03 23:46:38
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/04 :  00:23:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du lyssnar på radio, lyssna då på SR P2 programmet heter "Alltid på en söndag" med Vaslis Bolonasos. Han spelar ofta lite mer ovanlig gammal musik typ 11-1400-talet. Programmet går varje söndag kl. 09:00-10:45 P2 och jag rekommenderar verkligen det här programmet.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/07/04 :  09:37:04  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
En av de omtalade ryssarna som står högt i kurs hemma hos mig är Rachmaninov. Skivrekommendationen blir Leif-Ove Andsnes inspelning av Rachmaninovs 3:e pianokonsert. Ljudkvaliteten är inte superbra men fullt tillräcklig.

Ett annat tips är att spana in Chopins nokturner och ballader för piano. Nokturnerna är ofta lättillgängliga och lugna med ett stormigare mittparti och det dräller av inspelaningar eftersom de är så populära. Det finns fyra ballader och även om de kräver en ganska van lyssnare tycker jag att alla är fantastiska.

Arvo Pärt är en nu levande Est som gjort stort intryck på mig. Hans musik är inte intensiv i normal mening eftersom det mycket sällan går fort. Pärt lyckas alltid nästla sig in i själen, förbi de vanliga skyddsnäten och hugga tag. En mycket välinspelad skiva är De Profundis med Paul Hillier som dirigerar The Hilliard Ensemble. http://www.cdon.com/product.phtml?prod=48933
jag har en version i SACD men det är troligen samma mix som på denna utgåva.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland

Edited by - IHiFi.se on 2006/07/04 14:43:43
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/07/04 :  10:09:29  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ursäkta OT men...

quote:
Om du lyssnar på radio, lyssna då på SR P2 programmet heter "Alltid på en söndag" med Vaslis Bolonasos. Han spelar ofta lite mer ovanlig gammal musik typ 11-1400-talet. Programmet går varje söndag kl. 09:00-10:45 P2 och jag rekommenderar verkligen det här programmet.


Jag som trodde jag var i princip ensam om att lyssna till detta. Underbart program att vakna till på vilodagen!


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/04 :  10:43:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Arvo Pärt är bra och en annan som vi glömt är nationalsymbolen Hugo Alfven - Dalarapsodi - Den förlorade sonen & Midsommarvaka. Musik som spelar på vårat svenska tungmod. Norges Edvard Grieg - Åses död ur Per Gynt och Finnland dom har många fina kompositörer, inte bara Sibelius men det kanske finns någon annan här på forumet som kan namnge dom andra.
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/07/06 :  11:53:22  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Jag lånar den här tråden lite. Vilka bolag spelar den mest välljudande klassiska musiken?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/06 :  12:09:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Det går väl inte att svara på generellt. Alla använder sig av ungefär samma inspelningsmetod. Några tycker t.ex. att dom gamla inspelningarna från Mercury är jättebra men jag tycker att dom brusar för mycket. Men med tanke på att dom är inspelade med endast tre mikrofoner så låter det ju bra. Reference recording tycker jag låter bra men det finns många andra som är lika bra. Det handlar mer om olika tolkningar av ett verk.
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/07/06 :  14:11:02  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Gcs, visst har du rätt i att det är olika tolkningar.. där vissa kanske träffar mer rätt än andra.. men ändå, ska det vara så svårt. Ta tex Debussys klassiska pianostycken (piano works heter den hos naxos) som låter allt annat än fascinerande. Man vet ju att det är hög kvalitet på musiken men den infinner sig liksom inte då det helt enkelt inte låter tillräckligt bra.. Ett ensamt piano, hur svårt kan det vara?

Ok nu kanske det lät drygt och det är inte meningen. Men ta tex jazzmusiker (pianister alltså) som tex Keith Jarrett på ecm, de inspelningarna låter ju hur suveränt som helst!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/06 :  15:15:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Bluetrain har du lyssnat på Arthur Rubinstein när han spelar Choping? Solopiano och strålande spelat av honom. Keith Jarrett.... ja jo utan tvekan kanske den bäste och en stor pianist i.a.f. när det gäller jazz. Men det finns många många andra duktiga pianister som är mer eller mindre kända. Ett par bra svenska jazzpianister som man bör lyssna på är Lars Jansson och Jan Lundgren som enligt mig är dom bästa nu levande som vi har.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000