HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Amused to death - lista alla effekter??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/14 :  11:25:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vad säger ni om att lista alla effekter på Roger Waters Amuzed to death?

Samtidigt som vi kanske hittar nya så kan andra lära sig lite om högtalarplacering och vikten av den.

Kan det vara något?

79:- på CDON

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/06/14 11:26:57

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/06/15 :  01:28:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Fantastisk cd ! Att lista alla effekter är mission impossible !Hunden i början sätter lyssnaren direkt i späning sedan börjar Jeff Becks gitarr att påminna Santana men det är Jeff det handlar om. Cdn är en triumf för Waters likväl som för Jeff Beck.
Inspelningskvaliteen är ett föredöme. Kanon cd !
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/06/15 :  16:28:56  Show Profile Send Matrixen a Private Message
någon speciell utgåva man skall leta efter?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/15 :  16:32:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, standard gäller.

men den är inspelad med någon konstig Q-sound teknik som gör stereoeffekterna helt vilda och det händer massor med skoj. Hinner nog inte idag men på fredag skall jag skriva lite om introt så kan vi börja där.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:36:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ähh, vi gör ett försök och ser om några hänger på

Skivan börjar med att du sitter mit i en djungel där cicador omsluter dig helt och hållet.
Efter några sekunder skäller en hund 90 grader ut till höger, nästan liiite bakom dig.
Ytterligare några sekunder kommer en radio in till vänster. Återigen hörs från en plats liite bakom vänster öra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:56:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vill inte vara tråkig , men Pros and Cons är ljusår bättre
Fast inte på effektplanet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/22 :  21:13:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu var det ju inte musiken som var fokus utan just effekterna så att fler kunde lära sig lite om högtalarplacering och vikten av det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/22 :  21:19:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo jag vet

Placering av talarna gör sitt , fixar man sen lite med rummet med då hoppar effekterna fram på helt omöjliga ställen.

Över till dig Micke

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/06/22 :  21:39:57  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Angående QSound så står det så här i cd-häftet:

"To hear the QSound effect you must be positioned centrally between the speakers. If the dog barking at the beginning of the record doesn't sound like he's in the yard next door then your speakers are out of phase ... "

Ljudeffekterna är kul på denna skiva , bl a kan jag svära på att radion i början kom direkt från min vägg till vänster. Det enda som saknas på denna skiva är en effekt som får det att låta som det kom musik ur plomberna ...


Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:13:33  Show Profile Send ninja a Private Message
När jag sätter mig cirka 50 cm längre bak då skäller hunden till vänster istället ...


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:28:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
En av mina favoritskivor

Artphotography
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/28 :  23:04:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK vi provar en till

Mellan spår 1->2 finns ett åskmuller som finns lite odefinerat (stämmer det?) till vänster fram och som när det klingar ut sakta vandrar över till höger fram.

Före åskan har vi diverse saker till vänster bak.

Nu får ni bygga på med andra saker.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2006/06/29 :  01:16:00  Show Profile Send Micke a Private Message
Trevlig skiva, Greg Weaver beskriver effekterna på den väldigt bra i slutet av denna artikel
http://www.positive-feedback.com/Issue18/waters.htm
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/29 :  10:32:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Men Micke då

ahh vi stänger det här ändå, det var nog ingen bra idé.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2006/06/29 :  11:32:02  Show Profile Send Micke a Private Message
nä bra tråd, stäng den inte.
För några år sen då jag körde med ett par Quadar så trodde jag hundarna skulle skälla bakom höger axel (ca 135 grader), så la ner en massa timmar på högtalarplacering tills jag hade dem där.

Men på senare år har jag bara haft hundarna mellan 70-90 grader beroende på lägenhet och högtalare. Var ska de egentligen vara? Intressant att höra av fler som lyssnat på skivan...



Edited by - Micke on 2006/06/29 12:58:22
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/29 :  14:47:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har som bäst haft hundkräket vid 90 grader. Just nu ligger det nog snarare vid 70-80. Lite störande är att när jag har provat att skifta V/H så har jag fått hunden längre ut i sida, nånstans mellan 250 och 270 grader. Har också märkt att olika personer uppfattar effekterna på olika sätt. Jag har en tendens att reducera dom, om jag jämför med hur dom 3-4 närmaste hifi-polarna uppfattar det hela. Åskan har jag som mest haft över nästan halva taket, ca:1,5m framför högtalarna och vandrande över hela rummets bredd. Det mest knäckande med den här skivan har jag dock lyssnat på via ett par DDD-högtalare (rundstrålande diy) samt vid en lyssning utomhus på en altan med ett par riktigt tragiska visatonbyggsatser. Då satt det effekter lite överallt som jag aldrig har uppfattat förut

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/29 :  17:10:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är nog inte möjligt att peka ut var effekterna skall ligga eftersom det kan skilja från individ till individ. Q-sound bygger ju på att hjärnan tolkar fel och även om vi i stort sett tolkar likadant så verkar en del höra effekterna i andra vinklar.

Jag har spelat öppningsspåret för rätt många personer och de flesta pekar ganska rakt ut åt höger (90 grader) när de skall visa var den är (edit. hunden alltså) men en del tycker att den är bakom lite grann också.

Den här skivan är den bästa testskivan jag har när det gäller att "stämma av rummet" eftersom effekterna kräver att inga rumsreflexer stör för att vara riktigt övertygande. Jag kan tänka mig att det låter väldigt bra utomhus men jag har inte provat men däremot har jag kört i några olika rum och lättast att höra effekterna blir det när det är hårt dämpat. Det är det här som gör skivan så bra som testskiva eftersom man faktiskt bedömmer hur mycket rummet stör, vi vill normalt inte vistas i alltför hårt dämpade rum eftersom de känns mindre trivsamma och skivan är en god hjälp att avgöra hur en lämplig kompromiss skall uppnås mellan dämpning och trivsel. Fasgången och punktformigheten i ljudet spelar också roll för effekterna så spela på och prova!

Edited by - MatsT on 2006/06/29 17:11:41
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/29 :  18:10:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
och placeringen av högtalarna. Om de t.ex. står med olika avstånd till lyssningspositionen faller allt ihop ganska ordentligt. Därför är den bra att testa lite hemma och höra om man uppfattar den just så som den är tänkt.

Prova nu, våga skriv hur det låter hemma hos Er.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/29 :  23:45:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Alltså, den där byrackan beter sig underligt här...

Nu ska ju sägas att jag har definitivt inte världens bästa akustik och har inte jobbat jättemycket med högtalarplaceringen sedan
soffan kom in istället för snurrfåtöljerna. Gjorde en insats för någon vecka sedan men har inte orkat jobba med det sedan dess.

Runt 1:50 när hunden skäller och ylar är den mellan högtalarna även om det är långt bort. Sedan när det morras och har sig runt 2:15 så är den ut åt höger. Svårt att beskriva vinkeln riktigt, det låter som den är 90 grader och lite till men förskuten lite framåt. Alltså inte 90 grader från huvudet rent absolut sett men det låter så fast ändå inte...

Krigsveteranen är ut åt vänster ungefär på samma sätt som den morrande hunden men mera 80-90 grader.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/06/30 00:08:00
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/03 :  23:45:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Intressant tråd, jag får väl själv skaffa en platta vad det lider, och kolla.

Men men...
Fortsätt gärna och jämföra varandras lyssningsintryck, men det kommer tyvärr inte att finnas något absolut rätt här...

Att vi kan höra varifrån ett ljud kommer, med endast två öron, beror på att när ljudvågen kommer fram till vårt huvud så:
1. träffar direktljudet höger och vänster öra vid olika tidpunkter (om ljudet inte kommer precis rakt framifrån/uppifrån/bakifrån osv.
2. Ljudet träffar olika delar av ansiktet/huvudet, sen leds ljudvågen på ytan fram till öronen, med en massa olika fasvridningar jämfört med direktljudet.
Sen har vi använt 1 - 100 år? till att lära oss exakt var detta ljud då kommer ifrån!


När ljud processas till att verka komma från något speciellt ställe, läggs alltså denna fasinformation till, vilket då i praktiken _upplevs_ olika av olika människor pga olika huvudform.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/04 :  00:05:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag kan också nämna att första gången jag fick lyssna på processade effekter av det här slaget var i det ekofria rummet i Luleå tekniska högskola, och det var ju riktigt ballt.
Knepet för att få fram effekterna "perfekt" är alltså egentligen _inga_ rumsreflexer alls, vilket är rätt svårt i praktiken.
Förutom att man antagligen vill ha en del efterklang för att njuta av riktig musik fullt ut, så skulle man troligen bli galen om man vistas i ett ekofritt rum mer än några timmar. Det är fruktansvärt jobbigt när absolut inget låter.

Däremot kan jag tänka mig att prova spela utomhus på en gräsmatta, med eventuella väggar "långt" borta borde kunna ge samma effekt, bara det är någotsånär tyst och vindstilla.

//Mikael
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/07/06 :  12:14:02  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har lite problem med vänstereffekterna, de är nästan rakt mot högtalaren. Det måste bero på att mina högtalare är lite assymetriskt placerade i rummet (förskjutna åt höger), det borde göra att det blir obalans i rumsreflektionerna. Det skumma är att högereffekterna kommer ca 90 grader från höger. Men som det står nu är bara en temporär installation, det kommer ändras när det kommer in nya högtalare.

En underbar skiva!

Kul med längen ovan.

comfortably numb
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/06 :  22:23:08  Show Profile Send Resonans a Private Message
Den är otroligt lurig den här skivan! I början försökte jag placera högtalarna så att hunden vid 2:15 morrade direkt från höger. Men då försvann lite av de andra effekterna, speakerrösterna på Perfect Sense part II tex.

Åskan på Perfect Sense part I ligger och puttrar en hel del i bakgrunden genom låten, men jag håller med Dahlberg om att det faktiskt kommer uppifrån, i mitt fall från direkt höger och över till bakom vänster högtalare.
Även pianot ligger en bit till höger om höger högtalare.

Hundskallet på spår 10 tycker jag är mer imponerande än första spåret. Höj upp volymen rejält och lyssna de första sekundrarna- då kan man höra en MYCKET avlägsen hund skälla snett höger bakom sig. Låter som det kommer utifrån gården!

Alldeles i början på It´s a miracle har jag uppmärksammat någon form av effekt som studsar snabbt mellan 90° höger och 90° vänster.


...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/07/06 :  22:31:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Gummans farsa lyssnade på inledningen för nån timme sen och han hade hundkräket klockrent vid 90 grader .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/07/06 :  22:45:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite knepigt det där med reflexerna också Då jag lyssnade på
dom DDD-bestyckade högtalarna så stod dom i ett vanligt vardagsrum
och det var precis lika övertygande som utomhusspelningen.
Dom stod väldigt fritt uppställda i rummet med gått om utrymme både
mot bak och sidoväggar. Hade förmodligen även att göra med
rundstrålningen kombinerat med den låga delningen mot basen
(ca: 200hz). Det var ett ovanligt lyckat system för övrigt.
Dubbla framåtriktade slutna tc-sound tior under 200hz.
TC's aktiva filter som hörde till var också riktigt bra vill jag minnas.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000