HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CX2310, duger det för aktivt filter till basen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/02 :  10:05:58  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tjo! Vill gärna komma igång med delning av basenheter, men behöver ha en plan. Det är inte helt säkert vilken konstruktion som kommer att bli den slutliga, ett test med dipoler kommer först, eventuellt landar jag i TL-bas eller något annat så småningom, men utökning av basomfånget behöver det bli. Vi pratar egentligen inte subwoofer, utan mer basenhet. Inte heller hemmabiobas, utan en tydlig, välkontrollerad och levande basåtergivning avsedd för musik. Jag kommer att bygga basenheterna själv.
Kanske hamnar delningen nånstans mellan 60 och 300 Hz. Var jag hamnar beror på vad som passar bäst i min uppställning och i rummet.

Eftersom jag inte vet exakt var delningen hamnar behöver jag ett varierbart filter för att komma igång och testa. Jag har sett att Behringers CX2310 verkar kunna dela lågt nog (ner till 44 Hz om jag har fattat rätt), men nu är tvåtusenkronorsfrågan: duger detta filter för hifi eller skjuter jag mig själv i foten och får in en massa andra problem om jag köper det?
Billigt verkar det vara, cirkus 1100 stod det på behringers hemsida. Är det nåt att ha för mig tro?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/07/02 :  12:14:40  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har filtret dipolkorrektion? Fasjustering?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/02 :  20:33:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
dipolfiltret kommer att behöva dipolkorrektion, men kanske inte så mycket. Målet är att undvika det på samma sätt som Bernt m.fl. har gjort - element med högt Q. Fasjustering kan behövas eftersom basarna kanske kommer att stå nån annanstans än precis bredvid högtalarna.
TL-filtret, om det blir TL-bas, lär bli annorlunda.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/02 :  21:49:17  Show Profile Send Resonans a Private Message
Tjena Zix!
Jag kör med 2310 för att dela upp signalen mellan gainclone (bas) och OTL.
Det fungerar, men det känns väldigt temporärt. Behringern tar gnistan ur musiken och mattar av diskanten en del. Som en tillfällig lösning = ok, men bara om du får den billigt (<1000kr).

...music is the best...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/02 :  22:00:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
ojoj då. Usch. Visst är det en tillfällig lösning. Mest för att hitta delningsfrekvens. Fanns det nån billig tysk website som sålde grejerna eller? Det gjorde det förr, men har glömt vilken.
Rörbaserad delning blir det väl om jag får till det så småningom.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/07/02 22:02:17
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/02 :  22:18:01  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag använder faktiskt hela tiden nu eftersom jag inte byggt något "riktigt" filter ännu. Det är faktiskt smidigt för att snabbt finna ungefärliga delningsfrekvenser. Jag köpte min begagnad, håll utkik bara så dyker de upp.

...music is the best...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/02 :  23:20:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
låter bra! Det var så jag tänkte mig att använda den också. Kolla väl på lite begagnat då. Styr du fas eller nån dipolkorrektion också?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/03 :  16:16:41  Show Profile Send Resonans a Private Message
Njet, den kan ingetdera.

...music is the best...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/03 :  22:02:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
OK - tackar!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000