HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mäta drossel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/06/28 :  12:13:09  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har några gamla drosslar från rör-eran liggande och vill använda
dessa i ny rörförstärkare (nätagg och parafeed).
Induktansen är uppmätt i brygga, men hur kan jag få en uppfattning
om deras strömtålighet?

Kan DC-resistansen ge en fingervisning om vilken ström som är direkt skadlig? (att komma åt tråddiametern är inte det lättaste)

Hur mäter jag upp att inte järnet mättas?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/06/28 :  12:22:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade en ganska lång diskussion kring det ämnet med en kille på diyaudio.com för några år sedan, hans metod gick ut på att skicka in en växelspänning med variabel amplitud över drosseln och sedan mäta strömmen (alltså spänningsfallet över et seriemotstånd). Man börjar med låg spänning och sedan ökar, någonstans får man en knick på strömkurvan när kärnan mättas.
Jag hävdade att det borde vara skillnad på AC och DC, medan han påstod att det inte var någon skillnad.
Vem som har rätt vet jag inte, men hans metod borde kunna ge något hum om vad drosseln palla i alla fall.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000