HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Burkar till SYMFA???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:04:18  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Lever med kammarmusik som baesta kompis--men lyssnar mera saellan paa symfoniskt

Foer riktigt laenge sedan naer jag gjorde det var det WATT som var dyrt och hoegtalarna hade ibland kollossala element som var svaara att driva

Sedan kom Carlsson och i ett decennium blockerade det allt annat i svensk musiklyssning--inget ont om Carlsson, men dom e rundstraalande vilket inte alltid aer idealiskt

Sedan dess har jag bara aegt maanga olika stativare som laatit rent och fint i olika grad, haft olika baskompetens etc

Men gillar man Mahlers saanger, Sjostakovitjs straakkvartetter och Sibelius violinkonsert saa kanske det vore lite kul med symfonier av deras hand ocksaa..

Till det har jag nog inte raett hoegtalare

Vad gaeller? Vad aer idealiskt?

Upploesning aer viktigt foer mig liksom klang..

Men nu handlar det kanske om att hantera vaeldigt mycket paa en gaang med kraft och utan att gyttra ihop det?

Mycket glad foer infallsvinklar/raad/synpunkter gaerna baade nya och vintage-alternativ

Zory
Polen

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/23 :  09:35:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
De Carlssonhögtalre som tillverkats de senaste 25 åren är inte rundstrålande. För mig är OA52.2½ (inofficiell uppgraderingsnivå) en förträfflig kompromiss drivna av rörförstärkare i klass-A. De har riktig djupbas, under 30 Hz med anständig kontroll, om förstärkaren är bra. Dock får de i de flesta rum en liten svacka runt 70 Hz (där de flesta andra högtalare har en puckel) vilket inte är så kul på en del populärmusik, men det märks inte på klassiskt.
Givetvis kan en 6½-tummare inte åstadkomma några gigantiska ljudtryck, men timing, mikrodynamik, transparens, perspektiv med mera tycker jag att väl kan mäta sig med de bästa stativhögtalare upp till 40.000 kr och dessutom får du bas under 50Hz.
En sak till - de tar inte plats ute på golvet.
Du nämner inte vad högtalarna får kosta, om du vill ha en god illusion i en lägenhet eller ohämmat pådrag där ingen störs.
Nya OA52.3 säljs och efter sommaren kommer även den billigare OA60 som jag är nyfiken på.
Det dräller inte av dem hos landets HiFi-handlare men en lista hittar du här:
http://www.carlssonplanet.com/links.php

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/24 :  22:30:11  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Tack foer bra svar

Det haer:"men timing, mikrodynamik, transparens, perspektiv"--jag inbillar mig att jag foerstaar tre av orden intuitivt men jag aer ingalunda saeker:

timing=? att det inte sker en felaktig foerskjutning i tiden mellan olika instrument t ex?

transparens=? att straakar tex laater som tagel mot straeng--inte som naagot diffust hoegfrekvent gnissel...

perspektiv=? att hoegtalarna i naagon mening placerar instrumenten korrekt i foerhaallande till varandra i rummet--i detta fall att de foermaar teckna den avsevaerda rymd som en symfa ju befolkar

Men vad aer mikrodynamik? INGEN ANING!!!

Har jag fattat det andra raett?

Ska symfa-burkar ha maanga och stora baselement?

Zory
Polen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/06/25 :  14:33:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lyssnar du mest på kammarmusik så är nog stativhögtalare att föredra.
Du får mer upplösning och renare ljud för pengarna.
Symfonisk musik tycker jag dock kräver större högtalare som inte komprimerar dynamik och går djupare i basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/25 :  22:30:38  Show Profile Send lennartj a Private Message
Mikrodynamik är för mig när de små nyansskillnaderna går fram, när det är musiker av kött och blod hör man hur varje tonansats är unik.
Förklara gärna för mig vad "symfa" är, jag har aldrig hört talas om det.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/25 :  22:55:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
symfa=symfonisk musik

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/26 :  23:06:03  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Björn-Ola:

Det är ju så jag just alltid gjort!!

Så vad gör jag nu?

Finns det något bättre begagnat billigt att satsa på?

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000