HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Riktigt bra diskanter!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:49:09  Show Profile Send Jadde a Private Message
SS 9800 är väl bäst
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:52:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bäst är att ta i!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/11/14 :  18:52:52  Show Profile Send AndersP a Private Message
Efter en del lyssning måste jag nog hålla med Siegfried Linkwitz, hehe.
SS D2904/9800 är en dyr och överskattad diskant som ringer både under mätning och i "verkligheten". Kolla in http://www.linkwitzlab.com./mid_dist.htm. Bläddra fram till diskantmätningarna.

Vifa XT25TG-30 är en trevlig liten sak, men kanske lite dårlig spridning +10 kHz för dom som kan höra så höga frekvenser. Humant pris. Finns med Neodymiummagneter.

Min förstaplats delas av SS D2905/9700 ( som jag älskar och som de flesta har råd med, men som inte, mig veterligen, finns med Neodymiummagnet ) och Seas T25CF002-06 ( som jag inte hört i någon bra implementering ännu och som är väldigt dyr. )

Focals diskanter har jag inte hört så mycket på, men det kanske jag borde?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:33:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej A.P!

När hörseln är "ca" "100"-ggr känsligare vid 4kHz än 16kHz, så förstår
inte A varför det alltid endast är den höga-diskantens "spridningsförmåga"
som tas upp!!( o uppenbarligen är den som värderas!!, ed )


Mvh A*.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/14 :  23:09:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
A, det beror på att det alltid är den som är dålig. Vid 4 kHz sprider nog de flesta diskantelement mycket bra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/15 :  00:28:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

Okej ,!!

Men, varför detta enorma intresse??( Låta katten ha sin audio... ifred!!-liksom?, ed ;)





Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/15 00:28:47
Go to Top of Page

Humoriffi
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/11/15 :  11:49:13  Show Profile Send Humoriffi a Private Message
Tänkte bara tipsa om att www.bilradiolagret.com säljer Visaton i Sverige. Vet dock inte hur stort deras utbud är eller vad det kan tänkas ta hem om man frågar dem.
De har även annat matnyttigt.

/Andreas
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/15 :  13:49:31  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag förstår hur du menar A. Kanske någon här kan tala om om/varför det är viktigt med god spridning över säg, 15 kHZ. Är skillnader på några dB vid 15-20 kHz ens hörbara i någon större utsträckning?
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/15 :  14:47:53  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Jag förstår hur du menar A. Kanske någon här kan tala om om/varför det är viktigt med god spridning över säg, 15 kHZ. Är skillnader på några dB vid 15-20 kHz ens hörbara i någon större utsträckning?



Klangen som man uppfattar från högtalaren beror till stor del på direktljudets klang. Med detta resonemang skulle man alltså kunna tro att endast frekvensgången i nollgradersriktningen är relevant.

Men som vanligt är det inte så enkelt - en del av ljudet som når öronen är reflekterat från väggar, tak, etc. Om detta ljud har en avvikande klang blir man störd av detta.

Det reflekterade ljudet ska helt enkelt vara klangligt likt direktljudet. En ökande avrullning av frekvensgången när man avviker mer från nollgradersriktningen är helt okej, men branta fall är inte det.


Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/15 :  15:29:50  Show Profile Send Björn N a Private Message
Om man sager sa har: (bara en reflektion)

Om man bygger en hogtalare som knappt har ngn spridning i sidled alls fran ljudaxeln, sa skulle den ju bli valdigt okanslig for rummets inverkan!
Forutsatt att hogtalarna ar ratt placerade alltsa..

Skulle bli varldens mest egoistiska hogtalare oxa men manga langa slagsmal om vem som ska sitta i sweetspoten men..

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/15 :  15:59:13  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Speakerpro

Om man sager sa har: (bara en reflektion)

Om man bygger en hogtalare som knappt har ngn spridning i sidled alls fran ljudaxeln, sa skulle den ju bli valdigt okanslig for rummets inverkan!
Forutsatt att hogtalarna ar ratt placerade alltsa..

Skulle bli varldens mest egoistiska hogtalare oxa men manga langa slagsmal om vem som ska sitta i sweetspoten men..



Exakt!


Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/15 :  17:00:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nu missförstod ni ju alltihop. Vad jag (och A, tror jag) undrade, var ju om dålig spridning i det allra översta registret verkligen medför någon större hörbar skillnad eftersom de flesta av oss ju inte hör så mycket så högt upp. Själv hör jag till ca 16 kHz, sedan är det stopp.

Edited by - Magnuz on 2002/11/15 17:01:29
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/15 :  18:26:31  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Nu missförstod ni ju alltihop. Vad jag (och A, tror jag) undrade, var ju om dålig spridning i det allra översta registret verkligen medför någon större hörbar skillnad eftersom de flesta av oss ju inte hör så mycket så högt upp. Själv hör jag till ca 16 kHz, sedan är det stopp.



Det kan man verkligen disskutera! Men savitt jag kan minnas har jag knappt sett ngn diskant som har bra spridning over 8-10 KHz.
Man ska inte stirra sig blind pa vissa parametrar nar man valjer element, om man tycker att det LATER bra spelar det val ingen roll om spridningen ar usel over 7KHz...=)

Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/15 :  19:52:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jag hör till nästan 20kHz. För mig är det ganska stor skillnad på diskanter med olika mycket spridning i toppen. Det är ofta det som gör en diskant ljus eller mörk för mig, men med viss musik hörs det inte så bra iofs.

Kanske därför många äldre ljudfolk särskillt gillar ss:s softdomar 9300 t ex, för att de har prioriterat bort mycket av spridningen ovanför 10Khz (till fördel för annat får man anta) om man jämför med andra.


Hiquphon har bra spridning över 10kHz, också väldigt jämn och konsistent avrullning från olika vinklar.


/Martin
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/18 :  09:12:55  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Nu missförstod ni ju alltihop. Vad jag (och A, tror jag) undrade, var ju om dålig spridning i det allra översta registret verkligen medför någon större hörbar skillnad eftersom de flesta av oss ju inte hör så mycket så högt upp. Själv hör jag till ca 16 kHz, sedan är det stopp.



Jag tror mig ha hört skillnad vid experiment där spridningen förbättrades över 15 kHz. Eller så hörde jag någonting annan förändring som inträffade samtidigt! Man kan aldrig riktigt veta, eftersom experimentet ifråga var icke-reversibelt...

(Jag klippte av mittpluppen på ett par Seas H534. Och nä, jag hade inga kvar i originalskick sedan för A/B jämförelser... )


Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/18 :  12:39:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej jp!

A tror att du hörde skillnad i ditt fall o diskanten o dess spridning
över 12kHz hörs ju annars tydligt. Det var mera vikten vid detta
satt i relation till diskanten mellan typ 3-6kHz som, förbryllade A!




Mvh A*.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:26:24  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej jp!

A tror att du hörde skillnad i ditt fall o diskanten o dess spridning
över 12kHz hörs ju annars tydligt. Det var mera vikten vid detta
satt i relation till diskanten mellan typ 3-6kHz som, förbryllade A!




Mvh A*.



Hej A!

Nu tolkar jag fritt vad du egentligen undrar, och säger så här i hopp om att det svarar på din fråga/undran:

Spridning från en diskant där örat är som känsligast, alltså vid 3-4 kHz, är alltid jättegod. Du kan betrakta diskanten som rundstrålande. Man behöver alltså inte bekymra sig om hur diskantens spridning ser ut i det området.

Våglängden är ju ca 11 cm vid 3 kHz, och alla normala diskanter har en akustisk diameter som med bred marginal understiger detta (normalt 20-30 mm), åtminstone om det inte är horn eller andra tingestar...

Snarare är det andra ljudande egenskaper som kan vara viktiga. Små focal-peakar vid 3-4 kHz tror jag är riktigt illa - detta har dock ännu så länge inte bekräftats vid lyssning från min sida.

Är jag på rätt spår nu - eller undrade du något helt annat!?


Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:14:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
j.persson: Jag tror att du och jag är inne på samma linje. Man har ju visat i en Canadensisk studie att en randomiserad testpublik föredrog högtalare med linjär powerrespons, dvs. stor spridning, framför högtalare med olinjär powerrespons.

Min teori är att powerresponsen är det man egentligen "hör". En avvikelse on-axis som inte upprepar sig off-axis låter man ju, vid högtalarkonstruksion, bara vara som den är eftersom man ju inte "hör" den eller?
En del konstruktörer ( Klipsch tex. ) verkar tom. strunta i att mäta on-axis.

En annan intressant aspekt på den här problematiken är det nygamla fenomenet med superdiskanter.
På 70- och 80-talet såg man ibland högtalare med superdiskanter, delade med hp-filter >10kHz och ofta med rak frekvensgång till +30kHz.
Under alla år med CD som dominerande medium har dom lyst med sin frånvaro därför att källmaterialet inte innehållit dom frekvenserna, men nu verkar dom ha kommit på modet igen i och med dom nya högupplösta digitala formaten.
I delar av HiFi-pressen beskrivs målande hur ljudet förändras vid in/ut-koppling och nivåjustering av dessa diskanter. Ljudet öppnar sig, slöjorna försvinner osv, osv.
Det verkar vara en del psykoakustiska fenomen här typ. Man kanske inte "hör" det de höga frekvenserna direkt, men närvaron av dessa verkar i alla fall ha en positiv inverkan på ljudupplevelsen.

Vad tror ni?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:27:55  Show Profile Send Ionizer a Private Message
jag tror att man ska passa sig för superdiskanter som kan ge hörselskador utan att man hört ett enda "pip"

Ljudåtergivning i frekvensband som bara hunden kan höra låter som ett nytt sätt att få folk att byta ut sina gamla högtalare (signalkedja),, och jag lär nog falla för det oxå snart.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:18:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej jp!

Tack för svaret !

Kan ha missuppfattat o att det var om återgivningen i den låga diskanten redan
var bra o likvardig men spridningsförmåga i den högre diskanten var bättre hos
vissa diskanter. Då är ju spridningsförmågan inte alls 1st oviktig parameter.


Mvh A*.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:40:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har varit intressant att följa tråden,, finns det en "bästa" diskant objektivt sett?


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:19:34  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by AndersP

j.persson: Jag tror att du och jag är inne på samma linje. Man har ju visat i en Canadensisk studie att en randomiserad testpublik föredrog högtalare med linjär powerrespons, dvs. stor spridning, framför högtalare med olinjär powerrespons.

Min teori är att powerresponsen är det man egentligen "hör". En avvikelse on-axis som inte upprepar sig off-axis låter man ju, vid högtalarkonstruksion, bara vara som den är eftersom man ju inte "hör" den eller?
En del konstruktörer ( Klipsch tex. ) verkar tom. strunta i att mäta on-axis.

En annan intressant aspekt på den här problematiken är det nygamla fenomenet med superdiskanter.
På 70- och 80-talet såg man ibland högtalare med superdiskanter, delade med hp-filter >10kHz och ofta med rak frekvensgång till +30kHz.
Under alla år med CD som dominerande medium har dom lyst med sin frånvaro därför att källmaterialet inte innehållit dom frekvenserna, men nu verkar dom ha kommit på modet igen i och med dom nya högupplösta digitala formaten.
I delar av HiFi-pressen beskrivs målande hur ljudet förändras vid in/ut-koppling och nivåjustering av dessa diskanter. Ljudet öppnar sig, slöjorna försvinner osv, osv.
Det verkar vara en del psykoakustiska fenomen här typ. Man kanske inte "hör" det de höga frekvenserna direkt, men närvaron av dessa verkar i alla fall ha en positiv inverkan på ljudupplevelsen.

Vad tror ni?




Hej AndersP!

Det finns högtalare som är helt optimerade för bra power-response som du kallar det, utan hänsyn till tonkurvan rakt fram. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på sådana, men F3/Lyd gjorde iallafall sådana förr.

Jag är övertygad om att det är en dålig lösning! Direktljudet är trots allt det viktigaste för hur vi uppfattar klangen.

Däremot måste man när man väljer element och storlek på sin högtalare samtidigt beakta spridningen, så att man uppnår en vettig power response.

Annorlunda uttryckt: prioriterar man en av egenskaperna utan hänsyn till den andra blir det omöjligt att nå ett fullgott resultat.

Av dessa skäl är min favorithögtalartyp lite större D'Appolito-system, typ Dynaudio Evidence och Dunlavy (som nu gått i graven ). Sådana konstruktioner får rätt utförda en mycket kontrollerad spridning och god frekvensgång rakt fram.


Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/19 :  12:46:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

quote:
Originally posted by AndersP

j.persson: Jag tror att du och jag är inne på samma linje. Man har ju visat i en Canadensisk studie att en randomiserad testpublik föredrog högtalare med linjär powerrespons, dvs. stor spridning, framför högtalare med olinjär powerrespons.

Min teori är att powerresponsen är det man egentligen "hör". En avvikelse on-axis som inte upprepar sig off-axis låter man ju, vid högtalarkonstruksion, bara vara som den är eftersom man ju inte "hör" den eller?
En del konstruktörer ( Klipsch tex. ) verkar tom. strunta i att mäta on-axis.

En annan intressant aspekt på den här problematiken är det nygamla fenomenet med superdiskanter.
På 70- och 80-talet såg man ibland högtalare med superdiskanter, delade med hp-filter >10kHz och ofta med rak frekvensgång till +30kHz.
Under alla år med CD som dominerande medium har dom lyst med sin frånvaro därför att källmaterialet inte innehållit dom frekvenserna, men nu verkar dom ha kommit på modet igen i och med dom nya högupplösta digitala formaten.
I delar av HiFi-pressen beskrivs målande hur ljudet förändras vid in/ut-koppling och nivåjustering av dessa diskanter. Ljudet öppnar sig, slöjorna försvinner osv, osv.
Det verkar vara en del psykoakustiska fenomen här typ. Man kanske inte "hör" det de höga frekvenserna direkt, men närvaron av dessa verkar i alla fall ha en positiv inverkan på ljudupplevelsen.

Vad tror ni?




Hej AndersP!

Det finns högtalare som är helt optimerade för bra power-response som du kallar det, utan hänsyn till tonkurvan rakt fram. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på sådana, men F3/Lyd gjorde iallafall sådana förr.

Jag är övertygad om att det är en dålig lösning! Direktljudet är trots allt det viktigaste för hur vi uppfattar klangen.

Däremot måste man när man väljer element och storlek på sin högtalare samtidigt beakta spridningen, så att man uppnår en vettig power response.

Annorlunda uttryckt: prioriterar man en av egenskaperna utan hänsyn till den andra blir det omöjligt att nå ett fullgott resultat.

Av dessa skäl är min favorithögtalartyp lite större D'Appolito-system, typ Dynaudio Evidence och Dunlavy (som nu gått i graven ). Sådana konstruktioner får rätt utförda en mycket kontrollerad spridning och god frekvensgång rakt fram.



En liten sak om Dappolito....
I regel far man ju valdigt bra "rumskansla", men maste man inte dela ganska lagt for att slippa problem med utslackingar?
For att det skall fungera optimalt maste man ju sitta sa at diskanten ar exakt i oronhojd, vilket kan bli lite knepigt ibland?!

//BJorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:45:27  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Bra diskanter:
Seas 27TFFC
Vifa D25AG35
Seas 27TAFC/G
Seas 25TAF/D
Audax TM025F1
SS 9800
Hiquphon OW1- 2 och 3

Tycker Focal TC120 låter vasst i översta toppen, går kanske att lindra i filtret.

Frasse:
brl.se säljer visaton. Har funderat länge på att köpa deras AL170 6.5" bas/mellan i aluminium, har hört att den ska vara bra.
Provade den lilla diskanten men vart besviken, lät för mycket "soft-dome" och "10kHz visk". Måste delas högt också.



själv använder jag dynaudio d 28/2 vilka jag är mycket nöjd med, någon som har erfarenhet av de keramiska theil & partner. Tycker de flesta diskanter låter odynamiska och beslöjade jmf med dynaudio.

h
micke76
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:53:18  Show Profile Send celef a Private Message
Handlar inte detta mkt om tycke och smak och hur man använder sina högtalare, en högtalare som är disajnad on-axis alena låter otroligt dåligt i mina öron, i min "närmiljö" och för mina behov! Oxå, en högtalare med optimerad energikurva kan ju inte låta dåligt on-axis för då är den ju inte energikurveoptimerad!

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000