Author |
Topic |
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 01:55:06
|
Ojojoj, snackar ni Vertigo och "Äldreomsorgen"? Lustigt att den boken har så många anhängare, den är verkligen inte frisk alls. Fast väldigt underhållande.
"Jag dödade i somras ett elvaårigt barn som uppgav sig heta Helge Holmlund, hemmahörande i Hebbershålet, Övre Kågedalen, norra Västerbotten."
Så börjar den, och sen blir det värre. Mycket värre. Grov incest blandat med tunga droger, märkligt språk och en rejäl dos våld och andra otrevligheter. Fast jag skulle gärna rekommendera den ändå, man gapskrattar ganska ofta också! Uppföljaren, "Förensligandet i det egentliga Västerbotten" hade jag däremot svårt att fastna för, försökte läsa den flera gånger, men kom aldrig in i den.
Nej, är det en svensk författare som jag tycker alltför få känner till, så är det Sture Dahlström! Kan nog påstå att jag aldrig läst någon annan svensk författare som haft ett så otroligt energifyllt och flödande språk. Det är svårt att inte sträckläsa hans böcker, för efter mindre än en sida är man helt inne i och uppslukad av berättelsen. Tyvärr kan han vara lite svår att få tag på, så det är svårt att rekommendera enskilda böcker. Hursomhelst har jag hittills gillst allt jag läst av honom.inte läst någon jag inte gillat. Favoriter är nog "Stilla dagar på floden" och "Jag tänker ofta på Céline" Kolla gärna upp honom, för han var helt otrolig. |
Militant cyklist. |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2006/07/09 : 08:48:00
|
ILLY.Sture Dahlström skall få en chans.
Gudfadern-Mario Puzo. Det är en favorit som jag läst ett antal gånger, massor av detaljer som inte är med i filmerna, gör att den är mkt läsvärd även för dem som sett filmerna.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
Edited by - jari on 2006/07/09 09:49:13 |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2006/07/09 : 11:18:49
|
Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren är en av mina favoriter. Större kontraster mellan glädje och sorg får man leta efter! |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 18:04:50
|
För alla som gillade "Brotherhood Of The Rose" (som ju e kanon ). Läs C.J Sansoms "Dissolution"! Min detektivfavorit från förra sommaren - mkt realistisk, välförankrad och inte minst: spännande |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
Edited by - short_cuts on 2006/07/10 18:23:08 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 15:30:25
|
Sture Dahlström läste jag mycket i mina tonår. En verkligt anarkistisk författare.
Det verkar vara en del som gillar fantasy här. En rekommendation är att läsa Little, Big av John Crowley. Riktig superb fantasy och dessutom så egensinnig att den spränger genrens ramar. Det är inte av en tillfällighet den ingår i Gollancz fantasy masterworks-serie |
Edited by - sisko on 2006/07/13 19:02:55 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 19:20:52
|
Här ett lite "off piste" tips så att säga. Nattens barn av Traci Lords. Stark läsning, men också uppmuntrande att det ur så mycket elände kan komma något bra. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 20:42:48
|
Don Campbell - Motzarteffekten
"Musiken kan påverka humöret och sinnesstämningen. Den kan få dig att känna dig glad, upplivad, energisk, nostalgisk, avslappnad, ja i vissa fall till och med göra dig arg..." (från bokens baksida)
Intressant och underhållande bok om musikens "mystiska kraft", lyssnandet och ljuden. Troligtvis inget för den som på förhand har bestämt sig om hur världen ser ut och förkastar alternativa förklaringsmodeller till vad vi idag anser vara "sanning." För övriga, med öppna öron, kan denna rekommenderas; om inte annat för att få lite ny input om på hur kan se på musikens roll i vår samtid. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 10:58:55
|
Erlend Loe har skrivit en bunt mycket underhållande humoristiska böcker. Böckerna är skrivna i jag-form och i presens, det bidrar till en härlig närvaro-känsla. Det genomgående temat är folk som bryter upp från sitt vardagsliv och vågar göra något annorlunda - till exempel killen som får för sig att samla ihop folk och genomföra en expedition utan något egentligt syfte (i "Expedition L"), eller mannen som ledsnar på den vanliga lunken med villa/volvo/vovve och flyttar ut till ett tält i skogen istället ("Doppler").
Nämnda titlar, samt "Naiv. Super." (som blev hans genombrott) och "Fakta om Finland" rekommenderas varmt för den som vill ha läsning som man får skratta mycket av, men som ändå manar till lite eftertanke kring vår livsstil. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2006/08/12 : 21:32:20
|
vill verkligen tipsa om den otroligt härliga burleska författaren Kôbô Abe från japan. Hittade hans bok "en annans ansikte" på antikvariatet här i Borås, läste på baksida och var faktist ganska skeptisk till en början, men sen tänkte jag 35 kr, boken är knappt öppnad och det är inte varje dag man läser något av en japansk författare.
Boken handlar om en forskare som blir av med sitt ansikte i en forskningsolycka och hans fru och kollegor förskjuter honom. Han kommer på den briljanta idéen om att han skall göra en mask så han får ett nytt ansikte, det är lite mission impossible samma som serien som gick i början på 90-talet med deras masker där. fast i en helt annan form och djup, lite mary shellys frankenstien över den. hans andra verk skall tydligen vara otroligt bra också han rekomenderas varmt.
just denna bok kan nog gå att få tag på ifall man anstränger sig lite. men jag tror väldigt lite är översatt till svenska, det kan nog finnas i japanska antologier ifall man är väldigt intresserad. men annars så får man nog ta det på engelska ifall man vill läsa mer av honom |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
Edited by - garmen on 2006/09/30 20:36:42 |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 18:38:59
|
Hej! För alla er som gillar Neil Gaimon måste jag rekommendera Robert Rankin, spec "the Antipope" - Mkt kul |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 15:59:04
|
Alkemisten av Pablo Coehlo |