HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dagens boktips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/06/21 :  21:23:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
Börjar tråden med att välkomna er alla att tipsa om böcker ni läst eller köpt mitt i stundens ingivelse pga av pris eller rekomendation, eller så kanske ni vill tipsa om en bok ni hört recenseras på radion, eller måsteinköp inför en bokrea osv.

Seriösa böcker, oseriösa men roliga, faktaböcker, böcker utan större koppling till fakta, teknikböcker, otekniska böcker , läsvärda, lättlästa, kluriga, böcker att lägga inne på muggen för dom som sitter där länge osv, är minsta sagt välkomna tillskott.

Hursomhelst,
1 bok per dag/dygn gäller och den som känner för det eller hinner först får äran ge oss dagens boktips

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/06/21 :  21:24:29  Show Profile Send Passerati a Private Message
Startade tråden och passar därmed på att komma med det första boktipset

Köpte själv boken :
Det Globala Imperiet
Informationsålderns politiska filosofi Alexander Bard / Jan Söderqvist

... på Coop för tio spänn den verkar intressant och till sist ett litet plus i kanten iom att A.Bard delvis skrivit den. Han är ju som bekant en rätt kontroversiell figur så den här boken är säkert både klurig och annorlunda.

Ser iaf framemot att läsa den.

Om ung 3 ½ timme kan nästa tipsa om nån lattjo bok

Edited by - Passerati on 2006/06/21 21:25:48
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/06/21 :  22:41:56  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kul idé! Det gläder en bibliotekarie!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:02:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kom mig äntligen för att köpa Zadie Smiths senaste förra veckan.
"On Beauty" (tror den heter "Om skönhet" på svenska)
Lika bra,om inte bättre, än "Vita tänder". Dessutom tidvis väldigt rolig.
Läses med fördel på engelska för de som kan/orkar, det är svårt att få språket att låta "naturligt" på svenska, även om den svenska översättaren tydligen gjort ett bra jobb enligt någon recension jag läste nyligen.

Ett annat tips om man gillar lite "skumma" böcker är "American Gods" av Neil Gaiman (jag vet tyvärr inte vad den heter på svenska).
Det är en bok som fått i princip alla pris man kan få inom både SF och skräck, även om den egentligen inte tillhör någon av dessa genrer. Det är egentligen en rätt "intellektuell" bok i den meningen att det finns både handling och mycket djup trots den lite udda inramningen.
Det är faktiskt en av de bästa böcker skrivna under de senaste 30 åren jag läst. Riktigt, riktigt bra.
Den är för övrigt extra kul om man kommer från norden...

Edit: Titlar i fetstil

Edit: Jag stavar som en kratta, både på svenska och engelska

Edited by - f95toli on 2006/06/29 23:52:06
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:14:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har snöat in lite på norrländska och finska författare, närmare bestämt Mikael Niemi, Arto Paasilinna och (överkurs!) Nikanor Teratologen. Den förstnämnde kräver nog ingen presentation efter Populärmusik från Vittula, men jag vill rekommendera hans novellsamling Svålhålet. Science fiction, men folk som inte gillar SF behöver inte avskräckas för egentligen handlar det inte om SF...

Paasilinna har också skrivit en hel del bra, bäst hittills är enligt mig Livet är kort, Rytkönen lång. En vansinnigt underhållande om en senil pansarsergeants äventyr.

Teratologen då? Tja, den som är nyfiken får googla på namnet men skyll inte på mig om ni blir märkta för livet!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/22 :  08:53:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Tio rivjärn" av Arto Pasilinna är en höjdare också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/22 :  09:13:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Arto Pasilinna är en stor favorit Rekomenderar särskilt "Hoppsan jag är död".

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/06/22 :  11:28:31  Show Profile Send Passerati a Private Message
En liten anstormning böcker, kul. Men vi försöker hålla oss till en bok och titel per dag - Ok

Tänkte inte på att skriva det sist, men ha gärna bokens titel i fetstil för enkelhet och överblick

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2006/06/22 :  13:05:12  Show Profile Send HJ a Private Message
quote:
Nikanor Teratologen

Vill minnas att jag läst en dokumentär av honom om äldreomsorgen, vilken också rekommenderas om ni inte är alltför känsliga.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:42:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Vill minnas att jag läst en dokumentär av honom om äldreomsorgen, vilken också rekommenderas om ni inte är alltför känsliga.

"Inte känsliga" är nog viktigt!
Mitt exemplar av "Äldreomsorgen" har lånats ut till ganska många personer och flera av dem har helt enkelt inte pallat att läsa.
Skellefteås svar på Marquis de Sade!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2006/06/23 :  14:17:14  Show Profile Send jari a Private Message
Den tappre soldaten Svejk -Jaroslav Hasek.
En daglig dos av denna "anti-hjälte" rekommenderas varmt.
Boken skrevs för över 80 år sedan,den förbjöds bla i den tjeckiska
armen 1925,den polska översättningen konfiskerades 1928,och
var given i de nazistiska bokbålen 1933.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2006/06/23 14:25:29
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/23 :  14:31:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En trilogi iofs .
Handlar om "Thomas Covenant den Klentrogne" och består av "Furst Nids förbannelse", "Ondskans sten" och "Kraften som bevarar". Av Steven Donaldson.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/06/23 14:31:45
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2006/06/24 :  14:24:12  Show Profile Send jari a Private Message
Tärningsspelaren-Luke Rhinehart.
Detta är en bok som jag minns väl,det är ett
betyg gott som ngt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/06/26 :  07:08:51  Show Profile Send Jazz a Private Message
Patient67 av Dennis Lehane!
Psykologisk thriller som ruskigt bra

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/06/26 :  11:36:28  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ett litet förtydligande av f95tolis rekommendation av Neil Gaimans "American Gods"! Den heter "Amerikanska Gudar" på svenska och jag instämmer i åsikten att den är riktigt bra! Neil Gaiman är bra överhuvudtaget, läs honom om ni vill ha lite intelligent fantasy/mysgoth! Han sägs vara den som fick litteraturstuderande tjejer att börja läsa serier! (Sandman-serierna)

Läs första kapitlet och bli fast, det gjorde jag!
http://www.neilgaiman.com/works/books/americangods/excerpt?format=hb
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2006/06/29 :  23:38:38  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Gillar man Expedition Robinson och dylika program gillar man nog...

Den excentriske teveproducenten mr Love har hittat receptet- en extremvariant av Robinson och Survivor, där man struntar i finliret och går direkt på det folk innerst inne vill ha: blod och död. Precis som på medeltiden när förnedring och offentliga avrättningar var ett folknöje.

Och kanske hade det gått, om det inte varit för psykologen och populärkulturexperten dr Butterworth, som har helt andra planer med sin medverkan och som tänker visa att det går att behålla värdigheten, även i en malström av sex, droger, skräckfilmer, godis och dålig popmusik. I alla fall till en viss gräns...

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/06/29 :  23:46:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Dahlberg, ååååå vad bra de böckerna är! Den andra trilogin är precis lika bra, och den tredje som håller på att skrivas nu verkar lovande (första boken har kommit ut)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/29 :  23:52:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
jari: Min morsa har läst "Den tappre soldaten Svejk" av Jaroslav Hasek för säkert 20 år sedan...man kanske skulle ge den en chans

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/06/30 :  10:11:22  Show Profile Send garmen a Private Message
hehe kul att flera av er har hittat det underbara bokförlaget "vertigo" har tyvärr bara två av deras böcker, men vilken skön läsning. man skall ta det med en klackspark. det är otroligt mycket humor i deras böcker.

ifall man skall tipsa om någon bok eller författare så tycker jag allt är läsvärt av hunter s thompson, allen ginsberg, jack kerouac, charles bukowski, john fante. jag kan nog fortsätta tills fingrarna blöder :P men beat rules

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2006/07/01 :  21:37:42  Show Profile Send sisko a Private Message
Å en riktigt rolig tråd. Måste slå ett slag för John Fowles -Illusionisten.

Bland det bästa jag läst någonsin. Tyvärr gick han bort för ett tag sen men alla hans böcker är synnerligen läsvärda.

Nedanstående beskrivning har jag lånat från adlibris.com

quote:
Efter studier i Oxford och lärarjobb i en liten trist småstad längtar Nicholas Urfe ut i världen. En bidragande orsak är en kort men stormig kärleksaffär med australiskan Alison Kelly. Han behöver komma bort, och en möjlighet öppnar sig: vid Lord Byron-skolan på den grekiska ön Phraxos finns det en ledig tjänst som lärare i engelska. Strax innan han lämnar England möter han sin företräderska, som vid avskedet ger honom en kryptisk varning. Landskapet är vackert på Phraxos och under sina långa vandringar för att lära känna ön upptäcker Nicholas en enskilt belägen villa och träffar dess gåtfulle ägare Maurice Conchis och hans skyddslingar, de vackra tvillingarna June och Julie. Därmed dras han in i en labyrint av märkliga händelser, ett psykologiskt experiment, där det gäller att skilja mellan illusion och verklighet. Och labyrinten behärskas av Conchis – illusionisten.

Romanen "The Magus" utkom 1966 och gavs ut i svensk översättning 1969 med titeln "Mannen som trodde han var Gud". John Fowles fortsatte dock att arbeta med boken, och 1977 kom hans nya version, "The Magus – A Revised Version" helt bearbetad och utökad med 250 sidor. Det är denna som nu på svenska fått titeln "Iluusionisten". Översättning: Martin Peterson.

Edited by - sisko on 2006/07/01 21:40:32
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/07/02 :  23:34:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Dahlberg, ååååå vad bra de böckerna är! Den andra trilogin är precis lika bra, och den tredje som håller på att skrivas nu verkar lovande (första boken har kommit ut)

Har inte läst den andra trilogin Men nu är det frågan om jag
inte skulle ta och läsa om den första innan jag gör det.
Länge sen jag läste dom första tre böckerna men dom sitter
fortfarande kvar rätt så bra

Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/07/06 :  14:46:15  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Mikael Niemis "Populärmusik från Vittula" på cd som finns att låna på biblioteket. Billigt blir det också för åtta (tror jag) timmars underhållning.

Vansinnigt rolig och fullständigt livsfarlig Har flera gånger varit tvungen att stanna bilen eftersom jag höll på att köra av vägen
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:30:44  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hej! Ngn nämnde Neil Gaiman... Han har skrivit en bok tillsammans med Terry Pratchett som heter: GOOD OMENS
En otroligt underhållande och underfundig bok. Rekommenders varmt!!!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:37:45  Show Profile Send short_cuts a Private Message
o apropå Donaldson... Gillar man honom bör man ge sig i lag med Robin Hobbs serie som börjar m "Assassin's Apprentice" serien heter nog farseer om jag inte missminner mig - bland det bästa i genrén enligt mig

P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/07 :  16:07:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
short_cuts: Den är rätt bra har jag för mig...läst den på svenska...men det var ett par år sedan..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/07 :  20:57:19  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Yup - jag gillade den skarpt - Gaimon e precis lagom galen f min smak

P. J. O'Rourke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000