HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högfrekvent pip i rörförsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/06/21 :  19:50:58  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hejsan
Byggde mig för nåt halvår sedan ett rörförsteg i form av detta:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/12au7lin.htm
Dock så har jag ett litet irriterande problem i form av ett högfrekvent pip som jag tror kommer från försteget. Det är inte alltid där utan kommer oftast efter en stunds lyssning. Ibland räcker det att bara byta till en annan ingång och sedan tillbaka så försvinner det. Ibland måste jag slå av och på försteget. Ibland kan det räcka att jag håller i rören lite... Själva förstärkar delen är byggd precis som på schemat. Fast lite fler ingångar och ingen tape record funktion. Nätdelen är en enklare variant. Trafo, likriktar dioder, RCRC filter och ger ut 280V anodspänning. Glöden är 6,3Vac. Någon som har nån idé på vad som kan vara problemet? Jag tycker att jag upplever problemet oftare när jag lyssnar på cd än på vinyl men det kanske bara är för att jag lyssnar lite oftare på cd .
Tacksam för alla förlag, tips och idéer!

//Gustaf

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/06/21 :  22:59:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Glapp i rör sockeln,kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/21 :  23:26:42  Show Profile Send time a Private Message
Du har säkert ett mikrofoniskt rör, är det i bägge kanalerna ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/06/22 :  10:18:39  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Prova byta rören, hade samma pip i min men det försvann när jag bytte rör på den.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/06/22 :  10:29:49  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Förutom att byta rör kanske problemet kan botas genom att sätta grid-stoppers
(motstånd på ca 1k) så nära det går intill alla rörens styrgaller.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/06/22 :  11:48:38  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hmm, jo jag körde på philips rör först och då uppstod problemen inte lika ofta. Dessa var dock mer eller midre slut och susade och hade sig... Sen köpte jag nya EI rör som verkar mycket mer mikrofoniska än philips... Tube rings kanske?
Det där med grid-stoppers kanske jag ska kolla lite närmare på!

Edit: Time, det är båda kanalerna men oftare i höger! Mycket oftare!

//Gurra

Edited by - dahlfalk on 2006/06/22 11:49:43
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/06/22 :  12:30:53  Show Profile Send Stormen a Private Message
Om du knackar försiktigt på rören med något lämpligt, tex gummitänden av en blyertspenna. Om det ringer och tjuter då så är det lite lösa galler innuti. Hade problem med det tidigare och testade att ändra med grid-stoppers mm. Men det fick bli byte av rör tillslut.
Eftersom du fysisk rör vid apparten när du ändrar ingång/slår av o på så kan det räcka för att det pyttelilla som vibrerar ska sluta för en minut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/22 :  14:45:30  Show Profile Send time a Private Message
Har du fixat upp glödens potential ? det kan vara så att det "övre" röret hamnar för högt i förhållande till glöden. Spänningsdela och koppla glöden till halva matningen, en del rör blir kinkiga när de får för hög potential till glöd

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/06/22 :  16:18:34  Show Profile Send Lord a Private Message
EI rören är ju kända för att vara mikrofoniska , iallefall dubbeltrioderna. Så ta och stoppa i nå annat rör så skall du se att det blir tyst, förutsatt att du har gjort som time säger och lyft glöden.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/06/22 :  16:33:23  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hmm, jag är inte riktigt med på vad du menar Time? Tror du att du kan förtydliga det lite?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/22 :  17:23:55  Show Profile Send time a Private Message
Jo, glöden har ju två trådar med 6.3V och den ena har du kanske jordat ?
Istället för att jorda den kan du ta två likadana motstånd med högt värde mellan jord och högspänning och sedan ansluta glöden tll mittpunkten på motstånden. Glödens potential kommer då att ligga på halva matningspänningen, enkelt att testa

Lämnat forumet
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/06/22 :  17:51:29  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jaså, du menar så! Njae, så har jag ju inte gjort. Vad jag därimot har gjort är att sätta två motstånd på 100ohm mellan 6,3V trådarna och jordat mittpunkten. Fast det kanske är en helt annan sak..?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/22 :  17:52:58  Show Profile Send time a Private Message
Ja,det är en annan sak... har du jordat mittpunkten där ?
Detta är ett litet problem med SRPP mm

Lämnat forumet
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/06/22 :  18:03:43  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Ja.. Alltså mittpunkten på de två motstånden i serie med varandra parallelt med glöden är ansluten till jord... För att bli av med brum från glöden.. Vilket är problemet med SRPP? Att jorda glöden så eller att det piper? :D Ursäkta dumma frågor men jag är helt ny i rören värld! Jag har läst mycket skilda meningar om SRPP kopplingar, vissa verkar gilla dem andra verkar tycka man kan ha roligare att drunkna... Hur som helst jag ska prova göra som du sade med att sätt två motstånd från högspänningen ner till jord och jorda glöden där imellan.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:33:18  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Problemet Time beskriver är att det övre röret i en SRPP har sin katod på
en hög spänningsnivå i förhållande till jord. Detta innebär i sin tur att
det blir en stor potentialskillnad mellan katoden och glödtråden.
Det finns alltid en liten kapacitans mellan glödtråd och katod, plus att
det isolerande oxidskiktet på glödtråden kan skadas om spänninsskillnaden
blir för stor. En helt friflytande glöd är vad jag förstått väldigt dåligt
med avseende på stabilitet, annars skulle det lösa potentialproblemet.

Sätt två motstånd på kanske 100k vardera i serie mellan jord och B+.
Koppla så ena glödströmslindningen till mittpunkten av motstånden.
Jag tror det kan vara klokt att koppla av ena motståndet med en kondensator
så att mittpunkten blir stabil.

I rörens datablad anges ett maximalt värde på tillåten potentialskillnad katod-glöd.
Halva B+ är säkerligen inget problem, men vissa rör kan ha extra stora eller små
värden på detta Uf-k.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/22 :  21:34:36  Show Profile Send time a Private Message
Tack JohnA kunde inte sagt det bättre själv..
Friflytande jord är inte att rekommendera, vet inte varför men det brukar bli en massa oljud då...
Dahlfalk, om du har så hög spänning tror jag du har bekymmer med glöden, om inte nu så senare...
Det kommer inte att gå någon ström utan du lägger bara potentialen i förhållande till katoden och du kan räkna ut värdet på motståndet så det inte går för mycket ström, skulle nog använda 470k eller så

Lämnat forumet
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/06/22 :  21:55:11  Show Profile Send U1 a Private Message
Köpte också EI rör, samma problem, dom tjuter rejält. Bytade tillbaka till dom gamla och tjutet försvann. Börjar tror att dom där EI rören är något man skall hålla sig undan.

/J
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:04:59  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jag har gjort ett litet test av detta nu. Jag tog ett 330k från B+, ett 100k i serie med det ner till jord. På mittpunkten mellan dessa lade jag in jorden till glöden. 100k motståndet kopplade jag av med en konding. Jag behöll de två 100ohms motstånden jag har på glöden. Alltså jordade jag mittpunkten på dessa 100ohmare till mitt punkten på 330k/100k. Jag har nu spelat i ~2-2,5h med detta och märkt en klar förbättring! Dock kan det forfarande uppstå ett litet pip, fst mycket lägre i volym än tidigare. Knappt märkbart om man inte letar efter det... Jag provade först med att sätta in grid-stoppers som JohnA tipsade om. Detta gav tyvärr ingen riktig märkbar skilldnad på detta problem. Dock så låter jag dessa sitta kvar, det kan väl inte skada iaf.. Jag körde med 1k till detta som JohnA tipsade om, kanske man kan öka på dessa lite? En sak jag märkte med att höja upp jorden för glöden var att vid uppstart så hörs nu inte det "knaster", eller vad man ska kalla det, av rören som värmer upp. Rören lyser heller inte upp lika starkt vid start som tidigare. Detta tar jag som en positiv sak! Bör jag justera om dessa kopplingar lite? Kanske jag kan få bort det lilla oljud som finns kavar?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:50:36  Show Profile Send time a Private Message

Du kan ju testa att byta plats på motstånden eller ta två likadana för att ändra potentialen.
Jag byggde med 5687 och fick gråa hår innan det funkade...

Du kan mäta och kolla i databladet vad de säger om glöd-katodspänning

Lämnat forumet
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/09/16 :  19:18:19  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hejsan!
Jag hade glömt bort denna tråd helt och hållet...
Men jag kan meddela att jag nu har labbat lite mer med glödens jordpunkt. Den ligger nu lyft till 170V över jord och nu är försteget knäpptyst! Vill bara tacka för den hjälp jag fått! TACK!
Jag passar även på att bjuda på en lite bild:


MVH
Gustaf
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/16 :  19:50:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bra att det ordnade sig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000