HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarelement , kvalité och pris !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/06/21 :  16:13:18  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tänkte det kunde vara av intresse att diskutera högtalarelements
pris i förhållande till den ljudkvalité man förväntar sig.

Det är inte helt ovanligt att man knallar iväg och köper de
dyraste trestaviga elementen som finns för att uppnå det bästa av
ljud. Det är inte heller så ovanligt att invigda anser att dyrt
är bra medan billigt är dåligt. Det finns också de som tycker att
fräckt utseende är lika med dyrt är lika med bra ljud.

Hur är det igentligen med detta?
Vad har ni för erfarenheter?
Låter vi oss luras av kända märkens namn?
osv..





Edited by - linnar on 2006/06/21 16:15:00

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/06/21 :  19:18:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag tycker att det är mycket roligare med prylar som är billiga och presterar bra än med dyra saker som presterar bra.
Det finns många exempel på billiga element som låter bra, t.ex. tangband 3", Ciare Ch250(tror jag att det heter) och nu senast har det varit en del uppståndelse kring P.Audios lite större koaxialer. Själv har jag bara testat TB 3" av dessa och de låter enligt mig väldigt trevligt.

Äldre saker behöver inte vara skräp heller. Utomlands är t.ex. marknaden för gamla Tannoy-element väldigt stor, och andra märken också. Här i sverige har vi en hel del gamla Philips bredbandare från Carlsonhögtalare, och det är inte heller skräp.

Så jag tycker definitivt som du verkar tycka, Linnar, att det dyrare alternativet sällan är det bästa.


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/06/21 :  19:32:53  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har reflekterat över mig själv, hur jag reagerar på "fräckt utseende" över tiden. Syftar på tex tuuunga element, stooora magneter, ovanliga former m.m. m.m. Försöker att inte bedömma efter sådan "ytlighet", men visst blev jag påverkad.

Idag är det nästan tvärtom... stora tunga basar med enorm magnet, upphängning, x-max m.m. skapar en första tanke av överreklamerat, överdrivet och inte alls bra. Något som ska sälja med ögat och "siffror" (fast kanske inte relevanta siffror). Usch.

Iom att jag anser alla högtalare vara kompromisser, försöker jag istället att finna ett element som uppfyller de mål jag har med just DEN konstruktionen och det är nästan mer tillfredsställande att klämma ut välljud ur ett "billigare" element

En tråd alldeles i närheten handlar om Peerless SLS 15". Elementet ser kanske inte så fräckt ut för en del, men för mig verkar det mycket intressant baserat på parametrar och pris.

Spånar och surrar...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/06/21 :  20:17:42  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kommer att tänka på rejält dyra element som AER och Lowther. De är bra men finns det ingen som kan konkurera prismässigt? Det finns element som inte är bredbandselement som är uppbyggda på samma sätt men är billigare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:40:29  Show Profile Send linnar a Private Message
Tittar man på de kända högtalartillverkarna har de sällan några
orakelelement i sina skapelser.
Jag har, under åren, plockatisär ett antal av de kändaste lådorna.
De flesta har använt helt vanliga element i någon specialtappning.
Ett av de mest använda elementet är troligtvis Philips 9710. Det
elementet såg dagens ljus någon gång på 50-talet och var en utveckling
av ett element som kom på 30-talet. 9710:an tillverkades fram till
mitten av 70-talet. Inget annat element har suttit i fler lådor.
Inget annat element har använts av mer hembyggare. Varje äldre hembyggare
har någon gång byggt med 9710:an som utgångspunkt. 9710:an var också
ljudoraklet Stig Karlson's favorit.
Ett annat fabrikat som satt i en hel hög av dyra högtalare var Sinus.
Sinus tillverkade element med ett karaktäristiskt mjukt ljud. Ett
ljud som nuvarande ägaren vill fortsätta med. Tack för det!
Vi får inte heller glömma Luxor's element. Dom satt i flera Japanska
fabriksbyggen.

Det som förenar dessa fabriker är att dom tillverkade enkla och
relativt billiga grejer som lät minst lika bra som de mångfalt
dyrare med fräckare namn osv.

Jag menar inte med ovanstående att dyrt är dåligt, bara att
billigt kan vara bra.



Edited by - linnar on 2006/06/22 00:43:06
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:53:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Vad företag som tillverkar till massmarknaden (Sony osv typ) väljer är en helt annan sak än vad jag som bygger ett enda par högtalare ska välja. I och med att dom kommer att serieproducera ett antal tiotuen högtalare finns det mycket pengar att tjäna på att välja ett lite billigare element och sen lägga en hel del konstruktionstid på att elimenera nackdelarna. Dom kan ju även ofta erhålla någon form av twekning på "sina" element.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:59:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Med det inte sagt att man behöver köpa dyrast heller... =)
Jag tror att vi hempulare ofta missar att tillverka ett tillräckligt bra delningsfilter, och därigenom blir även de allra bästa och dyraste elementen bara normalbra, om ni förstår hur jag menar.

Själv har jag alltid jagat billigare, men undvikit det allra billigaste, och än så länge varit hyfsat nöjd.
Jag är dessutom övertygad om att det finns fynd även bland "billigast", men jag vet inte hur jag ska hitta rätt, man måste nog få tips. Databladen säger tyvärr inte allt om hur elemtet sen låter.

//Mikael
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/06/23 :  01:41:20  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har jobbat en hel del med Ciare CH-250 (som omnämndes här ovan), (ca 500 kr/st "Världens bästa Bilhögtalare") och visade upp ett par OB på DIY 2006 i Göteborg. De spelade väl så bra som Ino PIP i direkt jämförelse, tycker jag. Svårigheten med Ciare-elementen är att de behöver diskantkorrigering. Den kan ju åstadkommas på flera olika sätt men om man ser till slutanvändaren så bör den vara så enkel som möjligt. Dessutom fattas den lägsta oktaven i basen.

Just nu jobbar jag en hel del med Monacor 130/8X (ca 150 kr/st) och basdipol. Målet är lite att konstruera en extremt prisvärd "Allemans-dipol". Monacor-elementen ligger väldigt nära Ciaren i ljudkaraktär men behöver ingen korrigering. Däremot måste de basstöd. Jag har spelat stereo med högtalare av de här fabrikaten med stor framgång.

Det är roligt att avlocka billiga element stort ljud !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/23 :  13:16:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Även i dessa sammanhang torde ju 80:20 regeln gälla eller "the law of diminishing returns" (undrar om det stavas så?)

Jag tycker ändå att sett över snittet så får man vad man betalar för, sedan finns det självklart avvikelser åt båda hållen, och det är ju för sånt man har alla dessa forum till.

Men det har med utseende har ju också sina effekter...Tymphanys Ringradiatorelement( XT25 + R2904/700000) har ju alltid imponatoreffekt trots att silkdome-kusinener(DX25 + D2904/710000)är minst lika bra.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/06/23 :  20:30:08  Show Profile Send linnar a Private Message
Det skulle vara intressant att upprätta en lista över element
som av flera ansetts som mycket bra oavsett pris och uppdelade
efter:
Bas
Bas/Mell
Mell
Mell/Disk
Disk
Bredband

eller på något liknande sätt.
Helt enkelt en databas där man kan gå in och läsa
om en kattegori som man själv står i tur för att
välja.

Är det en intressant tanke?
Hur skall det gå till?
Annat?

Jag skulle kanske kunna offra lite av min hemsideplats för detta.
Jag har ungefär 1,8Gb ledigt utrymme för närvarande.


Edited by - linnar on 2006/06/23 20:33:38
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/23 :  20:36:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Åh! Vilken bra idé!

Jag skulle tycka det vore enklast att ha det på en excel-fil som ligger på knaak. Då går det lätt att sortera i bokstavsordning mm. Olika flikar för bas/bas-mellan osv. En person får fungera som administratör och till den får man skicka in sina iaktagelser. Admin får uppdatera datbasen med lämpligt intervall för att hålla den uppdaterad.

Men vem skulle kunna göra något sådant?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/24 :  23:41:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jo du Linnar, jag satt och tänkte på precis samma sak som du efter jag postat sist.

Men problemet är knappast vilken server som ska användas, eller hur det hela ska kategoriseras.

Största problemet är väl hur omdömet om ett element ska "sättas"?
Som exempel, i mina kvartsvågspipor sitter det 1 par Audax HM170G0, dom är väl vad man kan kalla medeldyra (eller heter det medelbilliga??) element och jag är iaf hyfsat nöjd med dom.
Betyder det då att det är bra element?, eller är det bara jag som har för lite byggerfarenhet, eller grusiga öron eller....
Sen då, om det nu verkligen är så att dom faktiskt låter alldeles utmärkt, då är det ju i min konstruktion. Om någon glatt sätter in dom i en vanlig låda, eller en annorlunda designad kvartvågspipa så kanske resultatet kan bli galet.

Jag är ändock väldigt tilltalad av tanken på en tråd (eller nåt annat) om olika element, där man kan skriva och läsa om tips på prisvärda! element.
Skulle det vara bättre med en lista på element man ska akta sig för?

Vi får väl fundera lite på det här, men det skulle vara faktiskt vara en toppengrej till ett RIKTIGT diy-forum...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/24 :  23:52:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Sen angående Audax, så vill jag bara säga att lite lättare blev det kanske för oss, om alla tillverkarna gjorde så bra datablad som möjligt. Audax har faktiskt t.om. vattenfallsdiagram med, imponerande. Men det är klart, de som har stora problem med ringningnar i sina koner vågar väl antagligen inte visa det...

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/06/25 :  01:27:49  Show Profile Send linnar a Private Message
Mickel-mackel:

Jo, det kan vara ett problem med omdömmet.
Men om det blir flera omdömmen om samma element
kanske man kan se åt vilket håll det lutar.
Man kan kanske också ha möjlighet att ge poäng
för olika kvaliteér på ett element. När, låt oss säga
100 personer gett ett element poäng upp till 5 och
elementet får 4,7 i medel då kan man nog säga att
elementet är bra osv.
Man skall också ha möjlighet att lägga till sina egna
mätningar på elementet utan eller med valfri låda.
naturligtvis skall tillverkarens datablad bifogas.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/25 :  10:21:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Utmärkt förslag, jag skulle också vilja lägga till att välljudet eller frånvaron därav påverkas ju också av filter...så det finns många parametrar att ta hänsyn till innan man kan säga bra eller dåligt om ett element...men det klart, ett svinbilligt element som det är plättlätt att bygga ett bra filter till och som i slutändan låter kanon! 100st tack! :-D

OBS! med glimten i ögat.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/06/30 :  00:57:00  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ruggigt bra ideer!

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/30 :  01:54:44  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Superidé, hoppas den blir till.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/30 :  01:56:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
et skulle vara intressant att upprätta en lista över element
som av flera ansetts som mycket bra oavsett pris och uppdelade
efter:
Bas
Bas/Mell
Mell
Mell/Disk
Disk
Bredband

eller på något liknande sätt.
Helt enkelt en databas där man kan gå in och läsa
om en kattegori som man själv står i tur för att
välja.

Är det en intressant tanke?
Hur skall det gå till?
Annat?

Jag skulle kanske kunna offra lite av min hemsideplats för detta.
Jag har ungefär 1,8Gb ledigt utrymme för närvarande.



Det behövs väl inga 1,8Gb till det ?
Det går att göra en tråd för sånt, som ligger som sticky, som sen moderatorerna uppdaterar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/06/30 :  11:33:39  Show Profile Send markih a Private Message
Vad är bra? Det är en väsentlig fråga att reda ut innan man rekommenderar.

markih
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/06/30 :  11:39:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Om man sen kan lägga in i vilken applikation man testat elementet så vore det ju ganska bra, Bara sätta ett betyg typ 1-10 utan kommentarer känns rätt meningslöst...

Edit: Upptäckte jusst att det stod ju ovan :)

Edited by - Guru on 2006/06/30 11:40:28
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/07/01 :  00:54:40  Show Profile Send linnar a Private Message
Zalve:
"Det behövs väl inga 1,8Gb till det ?"

Nä, det var rent skryt!


Bra idé med en sticky!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/01 :  01:07:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi behöver bara ha lite fakta på fötterna innan vi skapar tråden. Lite mätningar vore trevligt och applicationer med data

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/01 :  09:35:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mätningar och beskrivning hur mätningen är gjord. Frekvensgång hittar man överallt
men något man ser sällan är distorsionsmätningar. Något i stil med Linkwitz
test av olika element vore ju drömmen.
http://www.linkwitzlab.com/x-mid_dist.htm
(Inte sagt för att skrämma folk och dämpa entusiasmen utan tvärtom att
visa på möjligheterna om man vill skapa en unik kunskaps- och databas.)

Sen är det ju det där som bekymrar mig mest - hur beter sig elementet när det skall
återge snabba, dynamiska förlopp? Frekvensgången säger ju i stort sett inget då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/01 :  20:16:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Uppfinna hjulet igen?

http://ldsg.snippets.org/

Skulle vara intressant med nån sort sammanställning över olika projekt och de element som använts

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/07/01 :  23:25:09  Show Profile Send linnar a Private Message
kaffekoppen:

Intressant länk!
Men dom kör med plåthjul vi kommer att köra med
värsta sortens alu-splitt-hjul!

Säcken börjar knytas ihop!

Om vi skulle formulera vad som behövs för att
lämna bidrag.

Här är mitt:

Krav:
- Frekvens
- Impedans
- Puls
- Eget omdömme
- Andras omdömmen som fylls på efter hand.

Efter detta kan det finnas en avdelning
med utökad mätning som:
- Vattenfall
- Distorsion
- och annat

Utökade mätningar kan finnas direkt efter
krav men före omdömmen. Mätningar skall alltid
föregås av en beskrivning hur man mätt och med vad.


Vad tycks?



Edited by - linnar on 2006/07/01 23:28:02
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/03 :  22:11:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tycks som kanonbra!

Vet bara att det är ett hästarbete och svårt att hänga med när nya element sprutas ut (och gamla får nya specar... Vifa var duktiga på det).

Dessutom är du lurigt (iallafall för mig) att validera huruvida en mätning är korrekt utförd eller hur en mätmikrofon fungerar/är kallibrerad - men va tusan utan målsättning när ma ingenstans!

Kanonidé! :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/07/03 22:56:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000