HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga om basreflexport..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/07/03 :  21:34:18  Show Profile Send Zei a Private Message
Undrar kort om det finns fördelar att använda större diameter på en port kontra en mindre diameter?

Tänker närmast på avlopps rör som är populära att använda? 75mm. Det blir ju ofta lååååånga portar som kan vara kluriga att få in i lådan.

Vad förloras på att köra med tex rör som är till för handfat osv. ( ca:30mm ) röret kan göras kortare om jag fattar simulerings programmet rätt. och det verkar inte synas något konstigt på grafen.
Inte jättestor skillnad i alla fall.

Om någon undrar så är elementet TB W8-740E och detta är det bästa jag kan få fram..
Lådvolym 8,7liter...
Räknar med att mitt rum förstärker där det börjar dala (ungefär).... Tack för det kaffekoppen

75mm diameter


30mm diameter



Förbättringsföslag mottages självklart med stooor tacksamhet

/Z

Signatur..

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/07/03 :  21:49:53  Show Profile Send hobbes a Private Message
Om du väljer drop down menyn där det står "Transfer function magnitude" och istället väljer "Rear port Air velocity" så ser du att luft flödet genom porten blir mycket högre med en mindre diameter med tydliga blåsljud som följd..
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/07/03 :  21:52:51  Show Profile Send hobbes a Private Message
Tror man brukar rekommendera ca. 5 % av ljudets hastighet eller ca 17 m/sek
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/03 :  22:29:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Ur "kokboken". formel för beräkning av minsta öppning. OBS Vd är i kubiktum, men svaret blir i centimeter.

D=100*ROT(((Vd*0,000016387064)*411,25)/ROT(fH))

Förtydligande om jag nu minns fel bland begreppen:
Vd=konarea*Xmax

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2006/07/03 22:36:03
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/03 :  22:53:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skulle 14cm vara en LÅNG port ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/03 :  22:59:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Problemet du får med mindre diameter är som redan sagts blåsljud.
Om du sätter trattar, dvs "koniska" basreflexportar klarar du dock högre lufthastighet utan blåsljud.

(bild från hifikit.se )
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/03 :  23:01:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Zalve, jag tycker allt att det står 141 cm, men jag har kanske gamla ögon... *skratt*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/03 :  23:06:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då är det bättre. Får nog kolla synen
Tänkte inte ens att det skulle kunna vara 141 cm.
Kan gör an snabb test i BoxPro eller vad det heter i morn.

Vilken är den största storlek du kan tänka dig på lådan?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/04 :  07:19:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Nä, 140 cm låter rätt orimligt faktiskt...
Min ryggradskänsla säger mig att nåt är fel, antingen någon parameter, eller att "fel" element används (alltså används till något det inte är lämpat för).
Jag kan givetvis ha fel, (det kan jag alltid... =)

//Mikael
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/07/04 :  08:46:52  Show Profile Send Zei a Private Message
Hej alla, Kul att många engagerar sig i detta Hoppet kom genast tillbaks

Zalve, Största lådstorlek jag har plats för är 60 liter.

Mickel-mackel, Kommer jag undan med en 30mm port ifall jag kör med "trattar" alltså? Eller är det så att det kan bli bättre utan garantier?

En följdfråga angående elementets parametrar blir så klart, Hur ofta står det fel i databladet från tillverkaren?

Signatur..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/04 :  10:49:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det där var inte det lättaste.

Runt 24 liter och Fb på 34Hz, kanske inte lika fin kurva som den du önskade
Dock kör jag med 2st 50mm portar (440mm långa) så och Flared End (konisk port) på ena sidan.

Blev en lite annorlunda form på lådan, 723x250x200mm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/04 :  18:27:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Kommer jag undan med en 30mm port ifall jag kör med "trattar" alltså? Eller är det så att det kan bli bättre utan garantier?

Tyvärr vet jag inte hur mycke förbättring trattar gör, dvs jag kan inte kvantifiera det (exempelvis: att med tratt är 25m/s ok).
Dom som säljer dessa prylar borde egentligen kunna svara på det.

Sen är trattarna olika bra, beroende på utformningen.
Men att det hjälper med trattar är i vilket fall klart.

quote:
En följdfråga angående elementets parametrar blir så klart, Hur ofta står det fel i databladet från tillverkaren?

Från de mer seriösa tillverkarna tror jag det är rätt lite fel.
Men hur stor kan spridningen vara då? Om jag köper flera likadana element, hur mycket kan dom skilja sig emellan varandra...
Många frågor, lite svar...

Hoppas Bo Hansson läser detta och vill skriva ett inlägg, det känns som att han om någon borde kunna svara på hur specarna stämmer med verkligheten...

//Mikael
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/07/04 :  19:31:19  Show Profile Send Zei a Private Message
Lite tidigare idag provade jag att simulera i bassbox och valde rektangulär port ( Höll fast vid Zalves lådvolym på 24 liter)

Nu minns jag inte exakt vad jag gjorde men programmet grejade till något automatiskt, portstorlek eller FB eller båda ( minns inte )
Hur som helst så blev det en jättefin kurva med FB på 19hz !

Sitter vid en annan dator just nu men skall prova att få fram det och lägga upp en bild. (hoppas jag sparade)

Höll ögonen på tråden så finns en bild snart, Tänkte om någon utav er mer lärda kan säga ifall det är helt orimligt. Om inte så tror jag att jag provar och gör en testlåda efter de värdena.
Har läst här att en rektangulär port är svårare att få till men det kan ju vara värt ett försök.

Edit. Nåväl. fin och fin.. puckeln blev i alla fall liiite mindre. Vad tycks? Skulle det funka?



Porten.. i stort sett fyrkantig och lång.. (kan inte minnas att jag sett en sådan utformning förut)



/Zei

Signatur..

Edited by - Zei on 2006/07/04 19:51:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000