HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Klarade svetsarprövningen, I
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:15:04  Show Profile Send Saro a Private Message
svetsarprövningen då.

Så nu har jag på papper att jag kan svetsa.

Edited by - Saro on 2006/06/22 14:32:32

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:17:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ja utan papper kan man ju inte svetsa heller Grattis

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:18:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Grattis
Bränn inte ner några hus nu bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:23:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Grattis

Får man fråga exakt VAD du får svetsa? Om jag inte minns fel så finns det en hel hög med olika licenser (eller man det nu kallas).

Jag har lite (väldigt lite) erfarenhet av oljeindustrin i Norge (min pappa jobbar där, även om det var ett tag sedan ha var svetsare) och om jag inte minns fel så behöver man en hel hög med intyg (som måste förnyas med jämna mellanrum)+arbetsprov för de mest krävande jobben.

Har man dess intyg samt klarar arbetsproven så kan man dock tjäna bra med pengar.


Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:31:46  Show Profile Send Saro a Private Message
jag har licens på rörtråd och båge (pinne) för tryckkärl. Täcker från rör som har en diameter på 30mm och upp till plåt (ja tills röret blir så stort att det blir platt = plåt ja ni fattar säkert)

Vad exakt jag svetsar. Ja allt från pelare och balkar till byggen till att skarva stålbroar. Jag har endast "licens" för svart stål.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:37:42  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Grattis!

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/18 :  23:07:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Grattis Samuel...tummen upp

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/06/19 :  21:01:53  Show Profile Send Prism a Private Message
Va kul, grattis! Va det svårt?

Edited by - Prism on 2006/06/19 21:07:22
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/19 :  21:49:06  Show Profile Send jerico a Private Message
Grattis!!!

Svetsa är bra att kunna. Om man ligger ute kan det bli fina $ oxå har jag för mig. Kom en son för min del så det blev inte att ligga ute...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/19 :  22:36:03  Show Profile Send Saro a Private Message
Om det var svårt? tjaa.. Det är inte direkt bara att lägga ett prov.. Viss känsla och kunskap behövs också.

Jerico: aaah.. Jag tänker inte skaffa smått på bra länge så..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:30:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag svetsade mycket för i tiden , en del fjärrvärme o rostfritt. Men Svart stål är inget jag kan minnas att jag har hört ?

Upplys mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:37:02  Show Profile Send Saro a Private Message
svart = vanlig plåt
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:46:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett givet tips om man kan är att jobba några veckor i Norge inom oljeindustrin.
Jag jobbade som grovmekaniker i sex veckor en sommar, tror det var 7 år sedan.

Jag gick på 2-2 rotatation vilket innebär 14 dagars jobb, 14 dagars vila på 12-timmars skift. Första vändan jobbade jag natt (vilket inte är roligt 14 dagar i rad, i konstant regn).
Dvd totalt 28 dagars jobb, för det plockade jag hem något stil med 50 000 kr som jag dessutom inte skattade så mycket för (jag var student på den tiden och i Norge är skatten lägre då).
Det var helt okvalificerat jobb, den enda erfarenhet jag hade var lite sommarjobb men jag klarade mig rätt bra ändå. Så länge man gjorde som man blev tillsagd, jobbade på och inte dök upp på jobbet packad så var det ingen som klagade (det var ett gäng danskar som bodde på samma förläggning som mig, de söp hela nätterna när vi gick dagskiftet vilket INTE var populärt vare sig bland förmännen eller de övriga som jobbade där, de var bokstavligen livsfarliga att vara i närheten av på dagarna).

Svetsare med erfarenhet tjänar betydligt mer än då. Dock måste man ha en hel hög licenser och det mesta som svetsas är rostfritt samt titan (TIG). Till det kommer att man måste klara ett arbetsprov när man kommer till ett nytt ställe, dvs det räcker inte med papper utan man måste kunna visa att man kan svetsa på plats (samma sak gäller rörläggare, då måste man visa att man kan böja ståltråd enligt ritning).
Det verkar vara brist på svetsare för en stor del av dem hade flugits in från Bangladesh vilket ju inte direkt är nästgårds (i övrigt var det mest svenskar, danskar och skottar; samt några norrmän också).




Edited by - f95toli on 2006/06/20 00:23:28
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/19 :  23:51:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Här är förresten plattformen jag var med om att bygga om när det låg i varv på Stord

http://www.scandoil.com/moxie_field/norway/production/veslefrikk.shtml

Vi var 2000 man på den plattformen...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/20 :  00:05:10  Show Profile Send Saro a Private Message
Tanken är väl att jag ska försöka vara med på ett par broar och bli varm i kläderna sen hade jag tänkt mig iväg till typ norge eller något. Pengarna finns inte i sverige iaf.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/20 :  00:46:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ahha

vi körde med olika nr som bestämde kolhalten i matrialet. Fast jag körde bara med gas eller Tig. Pinnasvets användes väldigt sällan.

Att svetsa är nästan som meditation faktiskt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/06/20 :  07:49:38  Show Profile Send Passerati a Private Message
Grattis Samuel
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/06/20 :  15:24:57  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Grattis. Hoppas detta betyder att du kommer ifrån tråkigheterna du skrev om i en annan tråd.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/20 :  18:03:00  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Att svetsa är nästan som meditation faktiskt


Så jävla sant. Jag blir jävligt harmonisk av att svetsa.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/06/21 :  11:15:13  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
När du kan svetsa som Jesse och töserna i Monster Garage blir jag imponerad. Jävla va de är duktiga.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:00:32  Show Profile Send Saro a Private Message
Lars Det är dom säkert. Men de håller nog inte riktigt på med samma typ av svetsning som jag/vi gör. Just nu är jag och skarvar brobalkar som är 2400mm höga till en järnvägsbro. Och när jag är på verkstaden så svetsar jag plåtar på balkar och pelare.
Jag gör inte så mycket annat än att svetsa. När jag är ledig så har jag andra som tex min farsa som vill att jag ska vara där och svetsa så mitt liv består väl inte av så mycket annat än att svetsa.

edit: ändrade till ett lite mer ödmjukt inlägg

Edited by - Saro on 2006/06/21 17:05:58
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:05:00  Show Profile Send jerico a Private Message
Att klabba lite på en bil med mag är ju inte så avanserat som folk tror. Mojja till en tank med tig är ju inte heller så svårt om det inte ska tryck testas.

Kraven kommer ju med brobalkar och rör till olja/gas eller kärnkraft.

Allt som kan gå åt PIIIIIP om det går sönder har ju en massa krav. På bilar är det bara att det ska sitta ihop. En annan konstruktion på det. De har ju flera punkter som bär och inte bara ett fåtal.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:08:25  Show Profile Send Saro a Private Message
Jerico du han svara innan jag ändrade :P Men jag håller helt med. Kladda på någon bil med mag är nog så simpelt som det kan bli.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:13:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Allt som slipas i efterhand ställer inte så stora krav på snyggheten. Det svåra med karosssvetsning är att plåten många ggr är väldigt tunn. Svetsfogar som röntgas däremot ställer höga krav. Ligger man samtidigt på rygg i lervälling o det är +2 grader ute så är det inte såååå kul.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:14:47  Show Profile Send Saro a Private Message
Johan haha :P lervälling och spöregn är roligt..
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:23:22  Show Profile Send jerico a Private Message
Då är det skönt med pinne så man blir varm om händerna.

Bil tycker jag inte är så svårt att klabba på (har hunnit med ett par stycken). Men det är klart man lär sig om man får spakla eländet och lacka efter sig. Inget kul om plåten ser ut som nått från det kerylliska alfabetet. Men med en bra hammare och ett lika bra mothåll och en slip kommer man långt. Pillade med sådant i början på min svetsar bana.

Brobalk gick det inte att ha mig till kan jag säga. Klarade av WPS på rör utan problem med tig däremot.

Men har svårt att komma på nått man har lika stor nytta av även privat som kunskap om svets och diverse konstruktioner.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000