HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Klarade svetsarprövningen, I
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:28:48  Show Profile Send Saro a Private Message
Gjorde du en wps för ett rör eller? WPS = welding proceedure specefication ( stavas säkert på ett annat sätt) och brukar normalt vara det papper man skall följa med strängföljd och ström/volt/trådmatning/pendling/värme

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:45:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan haha :P lervälling och spöregn är roligt..


Men man hamnade ändå i det där lugnet Jag saknar det faktiskt ibland

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:51:34  Show Profile Send Saro a Private Message
Ja.. Det är rätt lustigt. Man bryr sig inte så mycket om förutsättningarna när man väl börjar.. Antar att det beror på att man är så grymt fokuserad.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/21 :  19:48:08  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag fick de data som materialet krävde och sedan fick jag räkna fram resterande bitar. Sedan var det att få det hela godkänt (inte så komplicerat man skulle bara göra det och hamna innom vissa ramar). Men svetsproven jag la var mot färdiga WPSer. R45U är kul! La på 2 & 8 mm gods 40 och 160 mm diameter rostfritt med tig. Fick ett jobb på hemma plan så jag gav fasen i att ta på pinne eftersom det inte var att tänka på att jobba ute.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man räknar ut diverse sträck data på det hela men borde kunna leta fram det tycker jag. Det ända tråkiga med att svetsa är att man somnar så lätt om man gör det på en fabrik (enformigt arbete) när man fäller ner hjälmen och det blir mörkt, lugnt och skönt... Har x antal brännmärken i bena efter gas linsen. Satt och svetsade hörn på lådor hela dagarna. Inte så givande kan jag säga.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  20:22:36  Show Profile Send Saro a Private Message
Liggandes på rygg på makadam med 3cm stående vatten somnar man inte så lätt.. Sen är det någon jävel som kastar stormtändstickor på en när man kör 4mm elektroder underupp :P

Har faktiskt hört om folk som somnat när de svetsat.. Jag har då faktsikt aldrig kännt några sånna behov även om jag ibland svetsat 26h i sträck.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/21 :  20:48:58  Show Profile Send jerico a Private Message
Skillnad om man gör nått som kräver ens tanke verksamhet. Sitter du och smälter ihop det 900de hörnet för dagen så...

Klara fördelen med tig är att man slipper stormstickorna. Nackdelen är att det är inte alltid man kan använda den rackaren. Trist när det blåser..

Finns fördelar med alla metoder det tråkiga är att de har nackdelar allihop oxå.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  20:53:57  Show Profile Send Saro a Private Message
rörtråd är ju det jag fallit för.. Speciellt slaggande. Helt sjukt produktivt i stigande läge. Är godset t=20 eller mer så går det att köra på 8-10m trådmatning stigande. Helt sjukt. Inga prob att fylla a10-12 om man så vill. Nakdelen med rörtråd är ju slangpaketet och skyddsgasen. Slangpaketet är ganska tungt att jobba med i längden även om Kemppis paket med mmt pistol är jävligt smidiga. Och skyddsgasen ställer ju till det så att man får bygga in sig som fan när man är ute och svetsar.
Pinne är ganska produktivt, mer än vad man kan tro. Vi kör just nu maxeta 110 4-5mm i flänsarna och de byter ut runt 200% tror jag.. eller om det var 180. Det är en väldigt fart iaf. Samt Filarc 35 i livet 3.2 och 4.0. 4.0 stigande fyller ganska bra också.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/21 :  21:10:12  Show Profile Send Saro a Private Message
Våra prov på rörtråd och pinne är 57mm och 12.5mm gods. Jäkligt besvärliga värmemässigt. Eller inte med rörtråd det var bara att åka. Men med pinne så låg min mellansträngstemp runt 230grader och den fick max vara 250 så man fick kyla med utsuget ibland..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/22 :  13:55:54  Show Profile Send Saro a Private Message
NU är jag gladaste smeden på jorden..

Min första broskarv klarade röntgen :P weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/06/22 :  13:57:23  Show Profile Send arcam a Private Message



Snyggt jobbat
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/06/22 :  15:15:14  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Svetsa bil är faktiskt inte så lätt som de flesta hävdar och tycker. Ok, ni kanske tycker det är lätt men under mina år som billackerare såg jag nästan ingen som hade svetsat bra, vi fick ösa på skackel för att jämna ut det. Spackel, pansarfil och hammare fanns alltid i närheten. Vissa plåtslagare var värre än andra, men generellt var det inget vidare.
Värst var han som sågat av dörren mitt på och svetsat på ny underbit. Hela dörren var som en dragspel, och han tyckte det såg skitbra ut. "Det behövs inget spackel, bara måla direkt" tyckte han. :)
Klart, vi billackerare kanske är gnälliga, men det är skillnad på finish och funktionalitet. Vad ni svetsar är för funktionalitet, billackerare jobbar bara med finish.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/22 :  17:59:57  Show Profile Send Saro a Private Message
Lars jag ska tillägga att jag började med att gå 3år bilplåtslagare med inriktning på svetsning. Men det är inte speciellt krävande att skarva tex en skärm så att det bara är att tennspackla skarven och sedan fixa väldigt lite runt om..

Det hänger helt på ifall det är SBH (SkitBakomHantaget) eller inte.
men jag vill ändå påstå att svetsa ihop en bilplåt kan villken ******* som helst göra.. Krävs nästan ingen blick alls för svetsning. Och det får bli nästan hur mycket fel som helst.

Edited by - Saro on 2006/06/22 18:05:30
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:56:28  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är där vi billackerare inte håller med. En blick för vad som är rakt och vad som är rakt är en jäkla skillnad mellan en plåtis och en lackare. Försäkringsbolagen har en standard för hur många mm spackel man får lägga på, vi var alltid över den gränsen.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:47:12  Show Profile Send jerico a Private Message
Det bästa sättet att lära sig svetsa bil är att han som svetsar lackar och spacklar. Man lär sig fort att det lönar sig att titta till innan och att slipa svetsen så den är fin innan man ens börjar med att spackla. Men nog tog det ett par skärmar innan man fick snits på det hela. Jag tycker iaf att det är lättare att svetsa bil än att svetsa nått med krav på. Skilnaden är att bil ska se snygt ut men det med krav ska vara hållbart. Men visst inte kan man dra på en plåt som trillar av efter ett tag. Lite bekymmer att förklara det...

Grattis till första balken klar och godkänd! Skönt va?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/23 :  13:06:24  Show Profile Send Saro a Private Message
lars därför gick jag 8månader på lack också.. och lackade det jag själv svetsat. Alla seriösa plåtslagare svetsar plåtar så att det i princip bara är att tenspackla. Det som gäller är att ha 1mm spalt och svetsa först 3-4 punkter sen fylla på eftersom.. och alltid åt samma håll.. men det får aldrig bli varmt..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/23 :  13:08:51  Show Profile Send Saro a Private Message
att det är lättare att svetsa bilplåt än något med krav på? OJA.. jag ger mig heldre på att säga att jag klarar av att svetsa en bilplåt som kommer att vara 90% rak efter svetsning än att skavara en brobalk eller ett 610mm rör och säga att det är 100%.. sjukt mycket svårare att hålla på med den typen av svetsning.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/06/23 :  13:13:17  Show Profile Send matså a Private Message
Grattis Sådant behöver du, efter allt tråkigt strul du har haft. Hoppas det fortsätter så i ditt liv.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/06/27 :  20:59:32  Show Profile Send Saro a Private Message
Tack mats :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000