HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B%W 703
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buris
Member

169 Posts

Posted - 2006/06/16 :  19:34:08  Show Profile Send buris a Private Message
tja!
är det nån som vet om primare slutsteget A30.2 orkar driva B&W 703 fullt ut, samt om det är stor skillnad mellan B%W703och 704.

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/16 :  20:11:49  Show Profile Send KennethS a Private Message
Oj! Har inte jämnfört B&W 703 och B&W 704, men vissa här har sett mätningar där B&W 704 mäter bättre och har bättre spridning jämte B&W 703. Är väldigt nöjd med mina B&W 704:or iaf:D

B&W 704 har en väldigt fin diskant som definitivt är vassare än t.ex Audiovector Mi3 Super. Extremt öppet mellanregister och en fin neutral klang. Basen är djup och mejslad. Dock som kräver B&W 704 sin förstärkare. Inga jättemonster, men t.ex Audiovector Mi3 Super är mera lättdriven.

Hoppas mitt svar gav lite! Bara att fråga på om du vill veta nåt mer..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/06/16 :  22:00:11  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Smaken e som baken. Mina Audiovector Mi3 super låter exakt som du tycker att B&W 704 Låter.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/06/16 :  22:40:04  Show Profile Send mrk a Private Message
Hej!

Jag tror att det är en väldigt fin kombination.

Har hört mycket på B&W 703 med Arcam Avr300. Låter väldigt trevligt. Lent/lättlyssnat med bra driv. Röster är mycket bra presenterade. 703:orna har ju FST elementet. Mycket fint mellanregister.

A30.2 är väl inte direkt lägre specade än än Avr 300, så nog räcker det mer än väl.

Fast visst har jag lite högre upplösning med min A5 Combo, men då snackar vi 2-kanal och ännu högre pris.

Hoppas att du fått lite hjälp och inte bara blir förvirrad av alla råd!

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2006/06/17 :  00:14:43  Show Profile Send JPL a Private Message
Jag testade primaren med B&W cdm9nt (föregångaren till 703) och jag tyckte det inte fungerade alls,,till och med riktigt dåligt..
Jag skulle rekomendera dig och sattsa på ett slutsteg med hög dämpningsfaktor tex ROTEL 1080 eller liknande...
B&W blir en helt annan högtalare med rätt slutsteg

mvh Patrik...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/17 :  11:54:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med JPL, testade på kul t.ex att koppla in den lilla Naim Nait 5 på 2x50w till mina B&W 704:or. Naimen brukar inte ha problem direkt med någon högtalare jag har hört den spela med, trots den "lilla" uteffekten.. Men till B&W 704 så vart det andra bullar, basen vart slö och sluddrig utan kontur och det hela vart väldigt oengagerande. Där gick den bet alltså. Har själv också testat med Rotel 1070 (mindre bror till 1080) på 2x130 och 140 amp, det fungerade rätt bra, helt annan koll på basen och det hela vart klart mera oansträngt och kontrollerat. Dock tycker jag personligen att ljudet vart lite själlöst och ville inte riktigt gripa tag i lyssnaren. Så jag börjar fundera på nåt äldre Mark Levinson eller Krell steg.

Mr.crowley: Ja, alla har sin smak. Och tur är det! Ägde den mindre och enklare Mi3 Standard innan och har lyssnat många timmar på storebror Mi3 Super. Mi3 Super är klart en bättre hötalare än sin lillebror, var t.om på väg att skicka in mina Mi3 Standard på en uppgradering till Mi3 Super, men Audiovector ville helt enkelt inte fungera i min lägenhet. Fick ingen bas i dom då jag har taskig stöd från bakväggen och då den enklare modellen inte är speciellt djup i basen, och det gjorde dom tunna i ljudet och skrikiga tyvärr. Men B&W 703, som inte behöver det stödet från bakväggen, fungerar bra och är fylligare här i mitt rum. Dock så tycker jag personligen diskanten är lite råare på dom 2 Audiovector modellerna, dom delar ju samma diskant. Deras starka kort ligger inte där, utan i deras otroliga spelglädje. Stampa takten är ju ett beprövat och bra ord för Audiovector! Givetvis är ju diskanten lite vassare i Mi3 Super än i standard, då den har bättre delningsfilter och frontbaffel. Men det är skönt att höra dej vara nöjd. Man har aldrig tråkigt med Audiovector Mi3 Super, det är ju säkert!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/06/17 12:16:29
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/06/19 :  19:28:34  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
En liknande fråga: Skulle en Primare I20 klara av B&W 704?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/19 :  19:59:16  Show Profile Send jerico a Private Message
Och vilken kvalite och vilken mängd vill de ha dessa små 704or???

Livet är fullt av svåra frågor...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/19 :  22:34:40  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sitter med en 2x70w Denon PMA 1500R Mk2. Har inga problem att driva dom. Men frågan är snarare vilken kvalité man är ute efter.

Skulle säga att en Primare I20 fungerar nog bra som första steg, men för att få ut dessa högtalares potential, så ska man nog kliva uppåt rejält.

B&W 704 skulle nog må bra av ett fint slutsteg på en minst 2x150w, och som lämnar hälsosamt med effekt i lägre impedanser.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000