Author |
Topic |
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 21:44:50
|
Tja, detta är kanske en liten uddafråga men jag funderar alltså på att skaffa mig en lakritspizza svarv här framöver.. Fortfarande väldigt svajjiga och föränderliga tankar men jag tänker mycket på hur ett sådant system skulle se ut och harmoniera med aktuell rigg. Jag vill ju gärna få allt att smälta ihop optimalt om man säger så!!
Mitt stora problem är att jag har inbyggt försteg i min cd-spelare (Advantage S1) som självklart inte har några ingångar för analoga källor.. För att få detta kan jag dock köpa ett "plug-in" kort till S1:an som därmed gör den till ett rent försteg ochså. Alltså kommer jag kunna plugga in en RIAA direkt i S1:an alltså..
Grymt sa grisen!!! Eller??
Här är alltså fråga 1.
Har någon erfarenheter av denna "uppgradering/utbyggnad" av S1:an.. Bra eller dåliga??? Hur står sig alltså förstegskortet i jfr med ett rent försteg?? OK! Svaret är väl i dess renaste tolkning av frågan glasklar.. Ett rent försteg a la Advantage S2 är bättre. Men för pengarna kortet kostar, i sammanhanget typ 8-9000 kr!! Är det värt pengarna?? Detta är fråga 2.
En S2:a kan man med tur hitta för ca 15-17 på begmarknaden!! Så frågan är om det är värt att vänta, ha tålamod, spara och satsa på RENT försteg istället?? Kanske t om ett med inbyggd RIAA!
Slutligen för att följa spåret mina undringar undrar jag om ni har andra alternativ ni kan rekommendera som INTE skinnar mig ekonomiskt.. Försteg alltså (Med eller utan RIAA) som skall kopplas ihop med S1 CD-spelare.. Bra vinylrigg och Advantage S-250 monoblock.. Balanserade ingångar IN och UT (för S1:an) är ett MÅSTE!!!
Ser fram emot en tjurrusning av personer med ideer och erfarenheter i denna tråd!!
Edit... Kom förresten på en viktig följdfråga..
Vinylriggen kommer troligtvis att landa i prisklassen 5-10 000 kr (svarv inkl. arm och PU) på det tillkommer alltså kostnaden för RIAA och analogkortet till S1:an.. Är det alltså värt drygt 50 % av den totala budgeten BARA för förstegskortet.. Blir ju en totalkostnad på kanske 20 000 kr för en väldigt "enkel" vinylrigg.. Frågan är för mig om detta är en bra investering!! Hmmmm! |
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2006/06/15 13:37:26 |
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 21:57:17
|
Hej Mahler,jag har inte provat plug-in kortet till S1:an men jag har använt S1:an en längre tid och alltid tyckt att det saknas lite "jävlaranamma".Har nu använt S2:an ett tag och tycker att det är klart bättre driv i musiken. Kanske inget svar men...
Mvh |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 08:05:04
|
Många har samma erfarenhet som Staffan när det gäller att köra cd spelaren rakt in i slutsteget. Jag skulle tveklöst satsa på ett försteg.
Hur hanterar S1 den analoga signalen när den kommer in, gör den om den till en digital, eller går den rakt igenom som en analog signal?
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 09:01:31
|
Hmmm, ja det var en bra fråga!!!
Men vaddå! Ett rent försteg omvandlar väl ochså en analog signal till digital??? Eller?? Usch va jag kan lite om sånt här!!
Har i övrigt samma erfarenheter jag ochså av S1:ans förstegs del.. Utnivån är klart lägre än från t ex en S2:a. Jag upplever man får höjja mycket utan att det händer nått.. Så S2:an har klart mer vavooomm!! |
Edited by - Mahler on 2006/06/15 09:03:05 |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 09:41:49
|
Skickar ett PM.... |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
Edited by - Hinken74 on 2006/06/15 09:48:50 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 10:16:54
|
Tack för tipset men detta är inte intressant!! Jag är extremt nöjd med min S1:a och jagar nu alltså försteg inför mina vinylplaner!! INTE ny CD spelare!!
Har du tips på försteg med eller utan RIAA är dom välkomna dock!! |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 10:20:58
|
Nej, de flesta försteg omvandlar inte en analog signal till en digital signal. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 10:46:42
|
Om det är en bra investering?
JA!
Du kan sälja din S1:a efter du fått igång en skaplig rigg och en bra RIAA
Skämt åt sidan, det är något speciellt med dessa svarta vinylbitar. För min del blir det mer och mer sällan jag spelar cd. Cd'n går väl igång när jag behöver lite bakgrundsmusik, men annars så är det påfallande ofta vinyl som snurrar.
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 16:27:21
|
S1:an omvandlar inte dom analoga signalerna till digital.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 16:32:51
|
OK!! Har du erfarenheter av analogkortet alltså Björn-Ola??? |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 16:34:40
|
Snarare så att man kan säga att så gott som ALLA försteg kör rent i den analoga domänen, väldigt få omvandlar något till digitalt, om vi pratar rena försteg. Det finns ju ett fåtal som gör det men då har de ju ett skäl att göra det, typ tact och rumskorrigering. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 20:39:11
|
Hifi-folk har vånda ibland
Detta har vi alla haft och alternativen att välja mellan och kombinationer att göra rätt eller fel mellan är nästan hur stort som helst.
Analogkortet i S1 omvandlar ej signalen till digital dito.
Analogkortet har en mycket bra upplösning och är ljudmässigt mycket fint. Jämfört med ett S2 så är det inte analogkortet som sätter begränsningarna. Det är utnivån på S1:an. Den förändras ej i och med att man stoppar i analogkortet.
Den ljudmässiga fördel man får med ett separat försteg - S2 eller de flesta andra - handlar alltså om dynamik och drivförmåga.
Byter du till S2 kommer alltså möjligheterna att bli fler men ljudet kommer - om du inte fuskar med kablarna - att bli bättre framförallt i dynamiskt hänseende.
Större flexibilitet, bättre dynamik, bättre drivförmåga men större kostnad. Verkar logiskt någonstans...
Lycka till!
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 12:29:27
|
Det stämmer bra det. Jag har lyssnat på en S1 som modifierades av Bladelius för att ge en högre utgångssignal och enligt ägaren blev just dynamiken och drivet bättre. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 12:38:45
|
Hmmmm,
Men då var det alltså en moddad S1:a som jag förstår det.. Men jag menar om du hört en S1:a med analogkortet?? Alltså en straight S1:a med utbyggnadskortet!! Som Sladd skriver ovan innebär inte analogkortet en HÖGRE utgångssignal!! Så har jag förstått det!
Så om jag vill ha det är det antagligen rent försteg jag får klippa alltså!! Och det är säkert så att min S1:a lär spela väsentligt mkt bättre om man kopplar bort den interna volymkontrollen och istället köper slutsteg a la S2 eller dylikt annat intressant som kan poppa upp!! Hmmmm!!
Vånda?? Ja det är förnamnet just nu!!
Får helt enkelt suga lite på karamellen men klart och konstaterat är iallafall att vinylintresset har vaknat ordentligt!!
|
Edited by - Mahler on 2006/06/16 12:40:03 |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 12:59:49
|
Jag kan rekommendera att köpa ett Gammalt Dynamic Precision CA1. Dessa försteg sitter det en inbyggd RIIA i som är mycket bra. De senare förstegen sitter det också balanserade kontakter in och ut på. |
Stereotypen |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 23:30:06
|
S2:an är ett otroligt bra försteg, och det krävs om man ska förbättra ljudet från en S1:a. Försteget måste också vara balanserat. Dyrt lär det bli. Frågan är om det är värt pengarna. En begagnad P1:a kanske är ett alternativ. Frågan är om det skiljer så mycket mot en S2:a? Någon som jämfört? |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/06/17 : 12:55:38
|
Hur hög är utnivån på S-1:an? |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/06/17 : 18:31:10
|
Jag tror det ligger på 2,5 V. |
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2006/06/17 : 18:41:23
|
Stor skillnad då mellan S1 och gondul!
//rillo |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/06/17 : 19:04:49
|
Då har man inte de problemet på bla Gondul mao. Inte heller på min Audio Aero. |
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 10:25:33
|
Ja jisses,
Med andra ord en högst väsentlig nivåskillnad ut från ett rent försteg!!
Va går en beggad Gondul på inkl. analogkort??
Skämt åsido.. Får nog fundera lite hårt på det där med försteg.. |
Edited by - Mahler on 2006/06/19 10:25:51 |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 18:31:20
|
Eller så kan du skaffa ett slutsteg som har variabel ingångskänslighet som t.ex. Gamut D200. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
|
Topic |
|