HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad driva en ESL med..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas Pettersson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2006/06/14 :  20:21:51  Show Profile  Visit Andreas Pettersson's Homepage Send Andreas Pettersson a Private Message
Jag har då haft turen att under mina ESL försök haft möjligheten att låna en HV Amp o testa att driva eländet med.. men nu kommer det sig så att det är dags att bygga ngt eget..

Jag e ute efter ngt enklare, alltså ingen rörförstärkar helst.. det har jag hittat här för övrigt.
http://ultranalog.com/9912/phylira2.html

Men vet inte, känns väldigt labilt o lalla med rör än så länge.. så funderar jue då i banorna runt MOSFET Mono block till varje panel.. ngn som har en bra idé eller ännu hellre en länk till ett schema med lite bilder o klicka på o sånt där lustigt...

mvh // Andreas

www.webgardener.se
--------
Linn Inter
Visaton V20
Apple Ipod 3G

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/06/14 :  20:31:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Hyvens kille.
Välljudande beprövade konstruktioner
http://www.kk-pcb.com/
Mer finns att läsa på www.passdiy.com

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/06/14 20:32:37
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2006/06/14 :  22:40:27  Show Profile Send Gimli a Private Message
Jag har aldrig drivit mina Quadar Esl 57 och 63 med gott resultat förutom med rörförstärkare. Det viktigaste tror jag är att steget kan leverera ström. Jag skulle tro att en bra förstärkare vore en hybrid(rör och mosfet tex) med stor strömkapacitet och som tål låga laster. Jag har med god erfarenhet använt Audion sterling monoblock KT90 (30watt) med mycket gott resultat, samt ett hembyggt el84 steg (17 watt). Rörsteg behöver inte vara komplicerade, det finns mycket enkla konstruktioner som låter fantastiskt och är nästan underhållsfria.

Rör, stora Tannoyer, quad och England vad vore livet utan dem?
Go to Top of Page

Andreas Pettersson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2006/06/15 :  00:17:31  Show Profile  Visit Andreas Pettersson's Homepage Send Andreas Pettersson a Private Message
hmm ja som jag har förstått så måste steget kunna leverera en hemskans massa volt.. eller har jag fel? Iaf som ja fatta de på ultranalog.. jag har som sagt bara byggt själva högtalaren o sedan drivit de med kompisens ultranalog beskrivna förstärkare, och den direkt driver typ...

www.webgardener.se
--------
Linn Inter
Visaton V20
Apple Ipod 3G
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/06/16 :  11:27:38  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Neil S. Mckean har skrivit en artikel om en transistorförstärkare som kopplas direkt till ESL, jag hittar inte den med lite snabb Googling men du kanske har mer tur.

Jag förstår inte riktigt din tvekan över rör, Det läskiga med förstärkare som ska driva elektrostater direkt är ju strömförsörjningen som lämnar ett par tusen volt och ganska många milliampere, om hjärtat stannar när man kommer för nära nån transistor eller nån rörsockel kan väl kvitta.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/16 :  19:14:05  Show Profile Send esl a Private Message
Håller på och filar på en sån..
El-Säkerheten är A och O och jag skall ha ett relä som kortsluter alla spänningar om man drar ut en strömförande sladd eller öppnar ett hölje någonstans.
Det måste vara idiotsäkert helt enkelt.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/06/16 :  21:48:54  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Erik Anderssons konstruktioner är väl enkla i sin layout, så en klenare variant borde fungera bra.

Spelar med PSET 2x18W på modifierade ESL-57or (One Thing Audio)och många varnade mej för dålig effekt men oj vad det låter mycket. Tror att varvtalsregulatorn snart slår ifrån.

Volymvredet på kl. 10 med mer än nog SPL. Det handlar väl om ström och inte så mycket om watt eller hur.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000