HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Råd angående mod av t-amp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/05/23 :  21:57:38  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej alla

Funderar på att modda lite på en såkallad t-amp (the love or hate story..) enligt bilden på adressen:

http://www.michael.mardis.com/sonic/stealth.htm

Vad bör man tänka på när det gäller kabeldragning och komponentplacering för att få så pass lågt brus,brum,störningar etc som möjligt? Har sett att man brukar tvinna vissa kablar samt "hört" att kondensatorer kan plocka upp störningar, kan man göra dessa mindre känsliga?
Sedan "bridge", vad innebär det rent praktiskt att jag skall göra på komponenten/kortet?

Tacksam för svar.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/24 :  09:19:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vad bör man tänka på när det gäller kabeldragning och komponentplacering för att få så pass lågt brus,brum,störningar etc som möjligt? Har sett att man brukar tvinna vissa kablar samt "hört" att kondensatorer kan plocka upp störningar, kan man göra dessa mindre känsliga?
Sedan "bridge", vad innebär det rent praktiskt att jag skall göra på komponenten/kortet?
Tror inte den är såå känslig, men vill du tvinna kablaget så borde det funka oxå. Skaffa en lagom låda där du slipper ha överdrivet långa kablar till allt. 10cm (eller kortare) till det mesta borde fungera.
Jag antar att "bridge" betyder att brygga, som i brygga över/bygla/länka ihop. Har du två lödöar på anvisat ställe så är det antagligen meningen att du skall löda dem samman.

M
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/05/24 :  09:58:25  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Tack för svar.
Jag tror inte heller den är såå känslig för störningar och brum men det kan ju vara lika bra att göra det ordentligt från början. Lådan hade jag tänkt modell "liten", en av anledningen till att man använder en t-amp är ju litenheten i formatet. Om jag använder en låda med metallchassie, är det lämpligt att då isolera själva kortet med gummidistans eller liknande?
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/05/24 :  10:20:24  Show Profile Send Fred a Private Message
Jag har moddat tre st t-ampar och inte haft något problem med brum, och jag har inte tvinnat kablar. Inte heller har jag skärmade kablar från ingångskontakterna till volymkontrollen.

Jag har använt en alu-låda från elfa,bra ingångs och högtalarkontakter, Audyn Cap plus 2,2 uF ingångskondingar, Alps Blue 50k volympot. Fyra Nya spolar är köpta från autocostruire, elektrolyten bytt till Sanyo MWX 470uF 35V shuntad med små röda Wima 1,0 ooch 0,1uF 63V. Kablarna är heldragna förtenta kopparkablar, vanlig ekua telefonkabel, ska prova med o,5mm 99,99%silver också. Skillnaden mot originalversion av SI T-amp är enorm!!!!! Lycka till

Köp b
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/05/24 :  14:34:59  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Låter fint, var på ett utlänskt forum det var en kille som hade problem med brum.. Men han kanske är ett undantag från regeln.

Vilken låda använder du till din moddade T-amp? Jag har funderat på följande (halvdyra) låda.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=166263.htm

Vilka innermått bör den ha för att grejorna ska få plats? Har du bilder på dina moddar får du gärna lägga upp dessa om du har möjlighet till det.

Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:59:56  Show Profile Send Fred a Private Message
Hej igen N.

Jag använde mig av denna låda, art nr.50-440-94 på Elfa. Perfekt i måtten. Lite svårt att borra för kontakterna i aluminiumet bara, men har man en vettig borrmaskin och en rundfil är det inga problem.

Love or hate story...??? Varför. T-ampen låter fantastiskt med rätt högtalare. Jag har själv rörförstärkare: trioder single end, pentoder push pull. Dom låter också fantastiskt, men de är mycket dyrare. En tamp kostar kanske en tusing moddad och klar. Ett nätaggregat från Kjell o Co, 13,5 V 6A kostar 350kr. Fantastisk stärkare för småpengar - och det låter inte transistor - men inte heller rör/trioder, det låter t-amp och det låter musikaliskt!
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/05/29 :  17:07:05  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej Fred!

Den lådan hade jag inte uppmärksammat tidigare, verkar schysst i både utseende och pris.

Angående "love or hate story" så var det en lite vink till de som avfärdar sådant som på pappret inte ska vara så bra. Jag förstår synsättet och absolut "high-end" lär man ju knappast få med en t-amp, men det är nog inte meningen heller. Jag tror dock personligen att den kan låta tillräckligt bra och till högtalare med hög känslighet låta alldeles utmärkt. Men nog om detta, nu blir det beställning av t-amp.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:03:18  Show Profile Send secanbj a Private Message
Fred

Köpte du det stabiliserade nätaggregatet eller det switchade?

/Anders
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/05/30 :  08:53:05  Show Profile Send Fred a Private Message
Jag köpte stabiliserade, har läst i nån tråd om t-amp att man ska akta sig mycket noga för switchade!!!! dessutom bytte jag likriktardioder i nätaggregatet til fast recovery typer och nya bättre elektrolyter som jag shuntade med små 1,0 och o,1µF kondingar. Detta gav en rejäl förbättring för ca 75 kr som grjerna kostade.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/16 :  23:06:25  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Killen som aer generalagent hade en bra sida med en "minimal" moddarvariant--snyggt

men varfoer oever huvud taget modda? Jag har haft maanga saadana haer, har ocksaa naagra Super-T...

(faktum aer att dess beroemmelse ursprungligen...naavael, jag var inblandad)

hela vitsen med lilla T aer ju att ha den precis som den aer--i plast, utan naagon vikt alls....till noeds att driva med batterier paa pic-nic annars 13,8 V max hemma...jag har hittat ett gammalt Svea som har exakt den spaenningen....annars faar Kjell & Co duga, dom aer utmaerkta

det som kan vara bra aer saadana daer guldplaeterade "tungor" som bl a Monster tillverkar..att stoppa in i de genom-usla hoegtalaranslutningarna

annars: Inget! Det aer MINIMALISM

duger inte det--koep Super T!

Men daa vael att maerka: Anvaend original-DC-aggregatet bara! Den laater baest med det--och till skillnad fraan originaet inte ett dyft baettre med fetare stroem

(daeremot slutar den laett att fungera vid dylika experiment! Om den fungerar vid leveransen... Kinesisk produkt-kontroll aer inte alltid fullkomlig)

Super T aer ocksaa MINIMALISM: Hi-End i snabbkoepsvariant, utmaerkt till dator som programkaella, i staellet foer taskiga aktiva datorhoegtalare, etc...

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000