Author |
Topic |
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 10:41:55
|
För att uppnå ett mer linjärt ljud hemma har jag pluggat min Dynaudio Focus 110. Har som många andra problem med, för mycket bas. (Betonglägenhet). Skulle vilja höra vad ni har för tankar runt det. Jag vet att det bara är att lyssna själv och det har jag gjort, men det finns alltid nya dimensioner i ljudbilden som påverkas, som jag själv inte upptäckt. Dynaudio skickar med skumgummipluggar för detta ändamål skall nämnas. Jag har många gånger lärt mig lyssna efter nya saker med hjälp av andras muntliga tips. De ev. nackdelar med pluggning, jag själv upptäckt är att röster låter en aning plattare. Möjligen en direkt följd av mindre bas?
Tack |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 10:54:10
|
Jag bor även i en betongbunker (betong överallt) och har inget var än att köra "pluggat". Känner att man förlorar lite "öppenhet" men vinner det i en "snabbare" bas.
skälet till "tecken" är att det är subjektiva ordval. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 10:58:35
|
ja, betong är ju verkligen ingen höjdare ur ljudsynpunkt. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 11:11:42
|
Pluggar basporten resulterar ju i ett slutet system. Basen kommer falla av tidigare, men får en flackare kurva. Det blir alltså ingen "snababre" bas (det utrycket borde förbjudas) men den kan uppfattas som mer musikalisk eftersom den kan samarbeta med rumspåverkan på ett bra sätt.
Vissa rum, särskillt betongbunkrar kan inte fungera som musikåtergivningsrum utan akustikåtgärder. Har man inte lust med det, så får man offra den lägsta basen som exalterar resonanserna i rummet och ett sätt att göra det är att plugga basreflexen. GRova yllesockar fungerar ofta bra och lådan kommer då närmast agera som en aperiodiskt dämpad låda. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 11:22:29
|
Tack Magnus! Menar du att strumpa skulle vara bättre än de avsedda pluggarna? Tycker nämligen att det försvann en aningen för mycket bas. Vilka åtgärder föreslår du i en betonglägenhet gällande de lägre frekvenserna? |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 11:24:19
|
Förresten vad menas med: "aperiodiskt dämpad låda"?? |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 11:39:15
|
Det är nästintill omöjligt att ge råd bara sådär, men det finns många här som kan ge tips och råd om såväl placering av högtalarna (betyder jättemycket) och olika åtgärder man kan göra. Beskriv rummets dimensioner och hur det ser ut så kanske det kommer in tips. Du kan söka information här om du letar efter basabsorbenter tex...
Med aperiodisk dämpad låda menas en låda som "läcker" kontrollerat och det jämnar ut impedanser i basområdet.
Jag tror inte raggsockor är bättre än dina avsedda pluggar (visste inte att du hade sådanna). Såg nu att det var Dynaudio och de brukar ha riktigt bra pluggar till sina modeller! |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/06/13 11:45:38 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 11:46:40
|
Dynaudio Focus 110 med "jätte-snabb bas"
Tack för dina svar! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 12:52:54
|
På mina förra högtalare Dyanudio Contour S3.4 så prövade jag att plugga, men jag gillade det inte alls. Mest pga. att jag upplevde en viss "stumhet" i mellanregisteråtergivningen med pluggen i. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 13:22:51
|
det kan jag med relatera till FBK, känner det på min pluggade med |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 13:55:00
|
Ja lite av djupet i ljudbilden försvinner, men mindre bummel. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 18:51:02
|
Kaffekoppen: Om man upplever basen som snabbare så kan man väl få skriva det!? Varför borde uttrycket förbjudas? Är det alltid så att man, som du säger, upplever basen som mer musikalisk med pluggar i? Vad är en mer musikalisk bas?
Jag har ett par burkar som jag kan plugga med medföljande pluggar och jag kan relatera till den stumhet som FBK rapporterar och också till känslan av mindre "luft" i ljudet. Hoppas det är ett ok uttryck och inte något som borde förbjudas. Att basen inte verkar gå lika djupt är också något jag upplevt och samtliga mina upplevelser känns realistiska med utgångspunkt i mina erfarenheter sedan tidigare. |
Retro låter fint. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 20:24:33
|
personligen så struntar jag i vad folk tycker om mina termer som "snabbare" osv (därav förklaringen) men jeppe72 har en poäng i det han säger, varför ej skriva snabbare bas om man upplever det så, jag själv har reptilsnabb bas...vad menas med det? Precis det jag vill att det skall betyda. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 20:48:51
|
Om man spelat i ett odämpat betongrum med baskapabla högtalare förstår man säkert att "snabb bas" går att använda som beskrivning. Jag gillar inte heller uttrycket eftersom bas i sig är långsam och det krävs inte några snabba membranrörelser men i det odämpade rummet fortsätter basen att dåna långt efter det att ljudet försvunnit, då är det väl inte snabb bas? Långsam bas är nog ofta just bas med eftersläpning som kan hänföras till rummets dåliga efterklangsdämpning vid lägre frekvenser. Det är förmodligen i liten utsträckning högtalaren som är boven, istället är det kombinationen högtalare/rum som ställer till det.
Tror jag...
Problemen kan i så fall mildras med dämpning i basport men man kan lika gärna stoppa in ett hoprullat papper som förlänger basreflexröret och eventuellt sätta ett tätt tyg vid öppningen. Det finns många sätt att förändra ljud på men varför inte ta tag i problemet istället och fixa till rummet om det är det som spökar? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 21:23:37
|
quote: Pluggar basporten resulterar ju i ett slutet system. Basen kommer falla av tidigare, men får en flackare kurva. Det blir alltså ingen "snababre" bas (det utrycket borde förbjudas) men den kan uppfattas som mer musikalisk eftersom den kan samarbeta med rumspåverkan på ett bra sätt.
Men det kan upplevas som det, och om man ska beskriva vad man "upplever" så är det till fullo okej att skriva så och borde inte alls förbjudas. quote: Om man upplever basen som snabbare så kan man väl få skriva det!? Varför borde uttrycket förbjudas?
Kanske för att det inte är ett "korrekt" uttryck i kaffekoppens värld jeppe72
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 22:49:41
|
Jeppe72,
Varför så aggresiv??
Visst får man säga snabb bas om man vill, men begreppet är inte korrekt eftersom det inte finns snabb bas. Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det var inte alls min mening...
Med musikalisk bas menade jag just musikalisk bas. Kanske ett lika korkat begrepp som snabb bas och jag får väl ändra mig till "korrekt" bas, eller bas som faller av på ett sådant sätt att det tillsammans med rumsstöd ger en nedsträckt bas (i frekvens) utan att nå ner till de frekvenser som i rummet exaltera resonanser (som i sin tur ger bumlig/övertydlig bas). Alltså ett basljud som inte påverkas av rummet i alltför negativ bemärkelse. Den här basen kan kännas "tunn" om basfallet blir så flackt att rummet inte kan kompensera i tillräcklig omfattning.
Naturligtvis är det optimala att göra som MatsT säger och åtgärda grundproblemet.
Om det alltid blir en förbättring av att plugga porten? Naturligtvis inte. Då skulle ju alla basreflexhögtalare levereras med pluggad port. Pluggen följer med eftersom högtalartillverkaren är medveten om att det i rum kan bli resonansproblem och erbjuder då sina kunder en alternativ (inte på något sätt optimal lösning) på problemet. Således är det många basreflexhögtalare med porten riktad bakåt som har en medföljande plugg. Detta eftersom många inte kan placera högtralaren korrekt av möbleringstekniska skäl (jo det finns folk som anvnder sina vardagsrum till annat än musiklyssning) och en placering nära bakvägg fungerar dåligt. Genom att plugga porten avhjälps en del av problemen på bekostnad av andra saker. En kompromiss många väljer att ta.
I vissa, väldigt små rum kan det vara svårt att undkomma problemen ens med pluggad port, särskillt om de är fyrkantiga....
FBK, tja... förbjudas var väl mitt sätt att säga att begreppet är felaktigt, eftersom det ju är det. Men eftersom det uppenbarliggen betyder att jag trampat några på tårna (visste inte alls att det var heliga saker) så kryper jag under min sten och är tyst.
Jag antar att inget vill ha nån utläggning i frågan utan nöjjer mig med att en del vill förenkla och andra vill söka svar. |
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/06/13 : 23:44:54
|
quote: Jeppe72,
Varför så aggresiv??
Jag är lugn som en filbunke och om mitt inlägg uppfattas som aggressivt så var det inte alls meningen att det skulle uppfattas så. Jag tycker att det går bra att använda vilka adjektiv man vill för att beskriva ljud och om någon som lyssnar eller läser inte förstår vad man menar så kan denna fråga beskrivaren om en utförligare förklaring, utan att för den sakens skull skriva någon på näsan. Det tycker jag att du gör med ditt inlägg (skriver på näsan), där du menar att man borde förbjuda uttrycket och att något sådant inte existerar.
Samtidigt, och det påpekar du själv i nästa inlägg, så använder du ordet musikalisk för att göra en beskrivning. Jag tycker personligen båda uttrycken är bra och användbara när man beskriver ljud. Det var däremot onödigt av mig att vara sarkastisk i den senare delen av mitt inlägg, men jag försöker exemplifiera en poäng. Om man blir skriven på näsan när man gör inlägg på Hififorum så blir man tråkad och till slut tröttnar man. Så snälla, försök att inte "lära" folk hur de ska uttrycka sig utan be om en förklaring om du av någon anledning inte förstår vad de försöker säga men ändå vill veta.
EDIT: För övrigt tycker jag att ditt inlägg är mycket bra och konstruktivt och du är så klart i din fulla rätt att skriva vad du tycker om vissa begrepps giltighet eller ogiltighet när du försöker hjälpa andra på forumet att finna framkomliga vägar till bättre ljud. Jag hade egentligen bara en stilla önskan: Nämligen den att det ska gå att använda de uttryck man vill använda när man försöker beskriva ljud utan att uttrycket ska bli ifrågasatt.
Ursäkta OT trådskaparen? |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2006/06/14 19:18:58 |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 10:18:58
|
Sitter hemma med ett par dynaudio 1.3SE. Tidigare hade jag placerat dem på längden i ett ungefär 4*5m stort rum, långt från bakvägg, säkert 60-80cm och en bit ut från sidovägg. Hade i stort sett inga problem med basen. Tror att det blev en rums-resonans vid 30Hz. Satte dem på andra sidan pga möblering, och nu är de kanske 30cm från bakvägg och det är så jobbigt att lyssna på dem, ruskig resonans runt en 50-60Hz som jag knappt står ut med. Så kan du möblera om och ha högtalarna långt från väggen tror jag att det hjälper. 1.3SE har iofs porten bakåt, vet inte hur det är med dina. Totalt odämpat betongrum med parkett utan matta, sparsamt möblerat med liiitet bord och skinnsoffa (inga tavlor och tunna tunna gardiner som sambon vägrar byta ut till tjocka härliga tunga saker). Inte speciellt bra akustik där lovar jag! |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 12:14:09
|
Ok, tack för alla svar! Högt. är placerade ca90 cm från bakväg. Men jag antar att bas är det, som är det svåraste i akustisk synpunkt. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 12:40:58
|
Basen är iallafall det som påminner påtagligt att den inte är nöjd med omgivningen...
Edit: H>ar du försökt flytta högtalarna närmare bakväggen? |
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/06/14 12:42:34 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 14:05:41
|
kaffekoppen, jodå. Jag förlorar väldigt mycket av djupet i ljudbilden av det. Egentligen tror jag mitt största problem är att lyssnings-soffan står mot väggen (lyssning positionen nära väggen). Det förlorar jag mycket "öppenhet" på samt en kraftig bashöjning. Men man vill ju sitta skönt.... |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 12:06:48
|
Om du flyttar högtalarna så att dom står 60-70 cm från bakvägg och flyttar fram soffan lite då? Dämpkuddar mellan högtalare & stativ kan vara bra också. Om du inte har några så klipp till några bitar av ett tjockt liggunderlag eller liknande för att testa med. Jag kör själv med Focus 140 och har dom 70 cm från utan plugg. Soffan står 1 meter från bakväggen. Men & andra sidan är mitt lyssningsrum i trä.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 17:00:23
|
Sten! Jag ångrar lite att jag inte tog 140:orna istället. Men men.... Du har helt rätt! Jag borde flytta soffan, med huvudet en meter från väggen låter det fint opluggat, men min sambo tycker inte det är nån bra ide. Dessutom är rummet 3.50 brett och nästan 9 meter långt. (spelar över kortändan) Skulle se märkligt ut med soffan utflyttad. Men som fler säkert säger på detta forum: ska lyssningen va fin får man lida pin... jag skulle gärna lida pin om jag bra fick! |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/06/18 : 19:27:03
|
Jag fattade det som att dina högtalare står utmed ena långsidan och att alla i huset inte vill flytta ut soffan en meter från den motsatta långsidan.
Nåt du kan testa är hur själva soffans position påverkar ljudet. Den kan vara ett stort akustiktroll i sig.
Jag tyckte att jag kunde ha en liten kärv bänk att sitta och lida pin på, för ljudets skull, så jag testade att ställa undan min soffa några meter ifrån lyssningspositionen.
Resultatet var att ljudet, helt oväntat, fullständigt åkte i soptunnan. Har för mig att det skiljde mycket på att trycka soffan mot väggen och att ha den en decimeter ut också.
/Ronnie |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 14:52:42
|
Tack ronnie! Det ska jag pröva. Förresten menade du att ljudet blev kass när soffan försvann, låter rimligt. |
Edited by - ljud on 2006/06/19 14:56:34 |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 16:57:02
|
Om du orkar skulle jag verkligen rekommendera att sätta ut högtalarna i rummet på längden någon gång när du har tid och är själv, bara för att se hur det låter. Att flytta lite fram och tillbaka för att undvika att lyssna på resonanser tyckte jag inte funkade så bra för mig, antingen fanns botten, eller också tappade jag något i mellanregistret. Men 9m långt rum.... Det borde bli väldigt bra :-D |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Topic |
|