HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Plugga basreflexen, era erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/06/20 :  10:15:00  Show Profile Send ljud a Private Message
Va kull med alla förslag! Slutsatsen är att akustiken spelar en väldigt stor roll. Jag kan säga att jag i vintras var, mer eller mindre, inne i byteshysteri. Desto bättre grejer jag tog hem desto mer fel hittatde jag. Det finns, enligt mig, ingen anledning att uppgradera anläggningen utan att ordna med akustiken, först!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/06/20 :  11:19:59  Show Profile Send marens a Private Message
En aperiodiskt dämpad låda är ett slutet system med ett q på 0.5 eller mindre. Alltså knäet där responsen börjar rulla av i basen är väldigt mjukt.

Aperiodiskt kommer ifrån att systemets stegsvar inte svänger periodiskt (med sinuskomponent) utan nivån sjunker utan att svänga upp och ner.

Enkelt kan man säga att en större sluten låda än normalt/"optimalt" ger en aperiodisk låda i praktiken.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/20 :  11:22:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
En aperiodiskt dämpad låda är ett slutet system med ett q på 0.5 eller mindre. Alltså knäet där responsen börjar rulla av i basen är väldigt mjukt.

Aperiodiskt kommer ifrån att systemets stegsvar inte svänger periodiskt (med sinuskomponent) utan nivån sjunker utan att svänga upp och ner.

Enkelt kan man säga att en större sluten låda än normalt/"optimalt" ger en aperiodisk låda i praktiken.

In swedish please, this is chinese

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/06/20 :  11:29:05  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Alltså knäet där responsen börjar rulla av i basen är väldigt mjukt.
Förstod du den? Istället för en hård knyck i frekvensresponsen där basen börjar rulla av så är knycken väldigt avrundad och mjuk.

Ett system som inte svänger innebär att du inte kan hitta något som ser ut som en sinuskurva i formen po stegsvaret. Stegsvar är det du får ut om du plötsligt lägger på en konstant spänning på högtalaren (0 V och sedan X V). Normalt så svänger en högtalare innan utsignalen sjunker till noll. För ett aperiodiskt system så sjunker utsignalen bara utan att svänga upp och ner.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/06/20 :  12:44:57  Show Profile Send ljud a Private Message
Kan bara gissa, att en vädigt liten skara kan tillgodogöra sig den infon, marens. Men tack ändå!

"formen po stegsvaret" låter förmodligen fantastiskt i verkliga livet!

Edited by - ljud on 2006/06/20 12:45:31
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/20 :  12:46:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
en vädigt liten skara kan tillgodogöra sig den infon

Är jag också ganska säker på. För mycket fysik-snack!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/06/20 :  13:09:01  Show Profile Send markih a Private Message
Matte och Ljud!

aperiodiskt innebär avsaknad av resonanser. Hur man än 'triggar' ett system, blir det ändå inga resonanser.

markih
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/20 :  15:34:37  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Stegsvar = step response

Periodiskt:
http://home20.inet.tele.dk/kou/images/ubbpstg5.gif

Mindre periodiskt:
http://stereophile.com/images/archivesart/D25fig8.jpg

Mätningar med och utan plugg
Gå ned till figur 4 i Stereophiles mätning av Dynaudio Special Twenty-Five, så ser man hur tonkurvan ser ut med pluggad port (röd) och utan (svart).

Jag ska köra ett varv med Tombstone på mina egna högtalare med och utan sockor i portarna - återkommer med mätningar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/20 :  17:57:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nope, det gick inte att få fram någon meningsfull kurva med min sunkmikrofon. Basen under 100 Hz verkade bli aningen lägre.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000