HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bästa "Dagen-efter" maten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/11 :  23:40:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Som en massa vet, så är man kung på natten fast kanske inte direkt på dagen efter...

(JO, det var firmafezzt igår)
Som vanligt så blev det lite för lite vatten intaget, vilket man får lida för, dagen efter...

Själv har jag SÄLLAN nån matlust dagen efter, men nåt måste man ju få i sig,,,
Så vad är ERA tips om MAT, (inga "skruvdragare" som tips)?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/06/11 :  23:49:28  Show Profile
Som självvald helgalkolist rekommenderar jag typ 2 liter vatten innan läggdags och massor av salt mat, burgare och pizza och gärna såna hela inlagda saltgurkor, det är rena dunderkuren.

Om man nu glömmer det på kvällen funkar samma recept lika bra dagen efter, dock får man väl slänga in en alvedon eller två eftersom man nu också har ont i skallen.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/06/11 :  23:54:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gott, snabbt och billigt recept från min studenttid:

Pasta + finskuren knaperstekt bacon + vatten (men mjölk är godare dagen efter).

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/11 :  23:57:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jo att bör äta och dricka INNAN man går och lägger sig, vet jag och gör,, Men det hjälper inte alltid... och det är DÅ jag undrar vad man ska äta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/06/12 :  00:00:53  Show Profile
Läs igen

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/12 :  00:05:35  Show Profile Send jerico a Private Message
Tjaa... Jag brukar lalla ner till lokala pizza mojjaren och beställa pizza...

Man blir mätt som en jag vet inte vad och man mår bättre efter ett tag. Men jag brukar få bjuda på ett asgarv från dom som har stället då jag inte är snygg dagen efter...

Men massor av vatten är nog det som är bäst innan man sover. Dricka tills man inte får ner mer och sedan dass... Dricka mera innan man lägger sig och springa på dass ett par vändor till.

Baksmällan beror visst på salt och vatten brist har jag läst någonstans.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/12 :  00:07:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det beror ju på Martin, man ska ju kunna få ner det oxå,,, Det kan vara lite svårt med en konstant känsla i halsen av att allt vill åka upp istället för ner...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/12 :  00:34:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ägg och bacon är finfint.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/12 :  00:41:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kovbojsarfrukost slår allt !

Stekt ägg
Stekt potatis
Bacon
Och massvis med cola

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/06/12 :  07:59:15  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Intag en mycket lätt frukost, typ någon frukt och lite vatten.

Knalla sedan ner till gymmet, riga stången för knäböj, kör tills du precis känner att frukosten är på väg upp.
Gå sedan och duscha och försöka att lugna ner magen lite, plocka upp en Pizza på vägen hem, slå på TV'n och ratta in F1.

Efter detta skall livet nog börja att ordna upp sig.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/12 :  08:12:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Dags för ett vetenskapligt tips? :-)

Alkohol slår ut ADH-hormonet i kroppen, dvs talar om för kroppen att all vätska som intas är "giftig" och skall icke behållas. ADH-hormonet är utslaget lite drygt 2 timmar efter det att man slutat inta alkohol.

Ett tips är alltså att skita i den sista, ofta rejält meningslösa, ölen eller drinken. Drick alkoholfritt och avsluta på hemmaplan med att dricka massa vatten som föreslagits. Huvudvärken dagen efter är vätskebrist. För dem som inte alls planerar att avsluta på hemmaplan kan det ju finnas andra skäl till att inte bli för onykter på slutet ;-)

En del av er som har muskler kan faktiskt drabbas av träningsvärk dagen efter. Det beror inte på att ni tränat duktigt utan på att det är i musklerna alkoholen förbränns.

Vi andra utan muskler, kan ju äta fet mat eftersom alkohol och fett är tämligen lika rent kemiskt, och enligt den gamla devisen "lika löser lika" så har ni skälet till att vi suktar efter fet mat som pizza, hamburgare, fett fläsk dagen efter. Det är alltså inte bara för att vi är sega och inte orkar äta mat!

Zalve - har skallebanget lagt sig? ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/06/12 08:15:17
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/06/12 :  08:54:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Precis, ner till gymmet och bränn bort alkoholen, toppa det med en pizza. Kan inte gå fel:)


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/06/12 :  10:40:55  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag brukar mecka en knäckemacka med ost och ett glas vatten när jag kommer hem, sen sätter jag mig och kollar tv eller surfar in här på forumet i nån halvtimme. Kan tillägga att jag aldrig varit bakfull...

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/13 :  03:31:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag brukar köra två multivitamin brus. Om jag kommer ihåg: innan jag lägger mig. Om inte, när jag kliver upp. Vitaminerna och mineralerna fyller på ämnen kroppen bränner av när den bearbetar alkoholen.
Pripps hade en sportdryck som hette "Energy 2" med aminosyror. Den funkade ganska bra.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/13 :  03:52:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du gick ju hem för tidigt!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/06/13 :  08:12:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Alka-Selzer .... bra brustablett som tyvärr inte finns i sverige ...!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/06/13 :  10:02:18  Show Profile Send bliss a Private Message
Köp Resorb på apoteket, ta en innan festen och en efter! Funkar kanon!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/14 :  10:03:09  Show Profile Send Magoo a Private Message
Pizza och motorsport är oslagbart!

comfortably numb
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/06/14 :  12:25:28  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har en bok om ämnet

KEITH FLOYD ON HANGOVERS ISBN 0-7181-3642-x

Skall jag skicka debn på posten? Sommaren är lång

Svar på frågan är valfri Pizza - doppas i frityrsmet - fritera

Perfekt att bära hem under armen, fyllningen stannar kvar

Lättast att hitta i Skottland dock...

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/06/14 :  18:29:13  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag gillar att äta brunchbuffé ute... Sitta med lite kumpaner från dagen innan och jäsa ett par timmar. Stora sjok med brie, smörgåsar, pastasallad, våfflor med sylt och grädde. Och MASSOR av kaffe.

Jag mår extremt sällan särskilt illa dagen efter, har bara råkat ut för huvudverk ett par gånger i mitt liv, brukar mest vara slö, fnissig och lite orolig i magen. Efter fjärde koppen kaffe är man tillbaka på banan för resten av dagen. =)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/06/14 :  18:54:16  Show Profile Send Gebex a Private Message
När man är berusad så händer det en hel del i kroppen, hormoner och signalsubstanser tilltar. Man skulle kunna uttrycka det som att man får en invändig hormoncocktail av de utvändiga drinkarna. Det är dessutom ganska påfrestande för kroppen att vara berusad.

Därför så är det viktigt att man ser till att man får en hel del kolhydrater i sig så snart som möjligt. Man kan dessutom ha fått brist på vitaminer varför intag av vitaminer kan hjälpa till allmäntillståndet.

Vätskeintag är också viktigt som tidigare beskrivits. Det brukar hjälpa många som har huvudvärk.

En del drycker som innehåller alkohol är själva vätskedrivande som t.ex. öl varför vätskebehovet ökar ytterligare.

Kroppen är ganska smart och efterfrågar ofta det som den faktiskt behöver. Så om du känner att du behöver rejäl mat som t.ex. Pizza så är det antagligen kroppen som signalerar efter fett och kolhydrater. Så lyd kroppen dagen efter så kommer du antagligen att må mycket bättre.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/06/14 :  19:06:24  Show Profile Send KingX a Private Message
mm..har man orolig mage dagen efter eller illamående så tycker ajg verum hälsofil slår högt som tusan! en tallrk sådan eller glas så e iaf jag utomordentligt redo att intaga vilken mat som helst!


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/06/18 :  06:46:43  Show Profile Send Passerati a Private Message
Wienerbröd med mycket
Kaviar på och till sist ett stekt
Ägg ovanpå med valfri dricka till.
Måste dock lägga in en reservation mot just äpplejuice, som mest smakar sprit även dagen efteråt.

Passerati
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/18 :  08:27:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Wienerbröd med mycket Kaviar



YYYYYYsch...påminner mig om en lumparpolares förslag på sämsta måltid: knäckemacka med kall ärtsoppa som pålägg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/06/18 08:30:36
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/18 :  08:44:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
En del av er som har muskler kan faktiskt drabbas av träningsvärk dagen efter. Det beror inte på att ni tränat duktigt utan på att det är i musklerna alkoholen förbränns.


HA!!!
Där var det, du anar inte hur mkt jag har funderat över det.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/18 :  08:54:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Varma mackor med försikigt pålägg, typ bara ost, tycker jag är gott gnag-käk när man är lite darrig. På väg ur en baksmälla eller en magsjuka. Vatten som tillval. Att knö i sig käk mitt under pågående baksmälla kan väl vara rätt hårt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000